Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Manor » 08 jun 2018 10:23

Jag knåpar vidare med min Volvo 855 GLT :D.

Med hjälp av en Scholl purple spiderpad och Scholl S3 Gold så tycker jag att jag fick till lacken ganska hyfsat.
Problemet är främst taket som inte mått bra av att stå ute i ur och skur (+ fågelskit etc.).

Den inledande poleringen av taket gav initialt ett hyggligt om än långt ifrån perfekt resultat.
Dock så har lackytan på nytt försämrats och ser nästan lika trist ut igen efter bara några veckor igen.

Lacken är mörkgrå metallic (med klarlack). Lacken på taket är inte "skrovlig", men solblekt (antar jag) och frågan är om det finns något smartare sätt att få till lacken än att gå på med ganska grova medel igen. Jag har exempelvis Scholls vita spiderpad (hård) och Pingens Optipad hemma samt även roterande maskin att använda istället för DA:n som användes vid det förra försöket.

Jag har diverse olika medel - från Scholl S3 Gold, Menzerna FG500 till betydligt finare varianter, och om det nu är någon form av "oxid" så kanske man skulle testa med något mildare medel (Menzerna 2400).

Finns det någon som fått till en liknande lack på något fiffigt sätt som kan ge mig lite tips och infallsvinklar.
I helgen blir det till att försöka få till lacken på taket igen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Manor » 09 jun 2018 20:08

Det blev Scholls vita spiderpad och Scholls S3 Gold med min roterande AEG. Därefter Scholls orangefärgade spiderpad (finish) med Menzerna PF2400 och en oscillerande maskin. Taket blev väldigt snyggt...igen...men bara några timmar senare så kan man skönja "oxid" lite svagt på något ställe igen. Vi får väl se om det håller sig bättre än förra gången...det kanske måste poleras i omgångar tills det blir bättre.

Denna gången blev det 2 lager med Master Sealant som lackskydd. Jag vill inte använda något keramiskt då jag inte vet om det måste poleras om flera gånger...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av progge » 10 jun 2018 06:05

Manor skrev:Det blev Scholls vita spiderpad och Scholls S3 Gold med min roterande AEG. Därefter Scholls orangefärgade spiderpad (finish) med Menzerna PF2400 och en oscillerande maskin. Taket blev väldigt snyggt...igen...men bara några timmar senare så kan man skönja "oxid" lite svagt på något ställe igen. Vi får väl se om det håller sig bättre än förra gången...det kanske måste poleras i omgångar tills det blir bättre.

Denna gången blev det 2 lager med Master Sealant som lackskydd. Jag vill inte använda något keramiskt då jag inte vet om det måste poleras om flera gånger...
Jag använder Buffer 2000 vid oxiderad lack.
Har aldrig upplevt att oxiden kommer tillbaka, utan tar år.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Manor » 10 jun 2018 19:37

Jag är inte säker på att det är oxid om jag ska vara ärlig...men det är mitt antagande att även klarlack kan oxidera.
Det har inte blivit sämre idag i varje fall, men jag ska hålla ögonen på det :).

Buffer 2000 var absolut ett alternativ, men inget som jag hade hemma...blir taket sämre igen så får det nog bli en beställning.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av progge » 10 jun 2018 20:08

Manor skrev:Jag är inte säker på att det är oxid om jag ska vara ärlig...men det är mitt antagande att även klarlack kan oxidera.
Det har inte blivit sämre idag i varje fall, men jag ska hålla ögonen på det :).

Buffer 2000 var absolut ett alternativ, men inget som jag hade hemma...blir taket sämre igen så får det nog bli en beställning.
Citat från Nisse:
Oxid i billack är vanligast på röda bilar utan klarlack...men är rätt vanligt även på grön och blå lack utan klarlack..

Oxid är en reaktion mellan ett grundämne och syre. Denna process startar direkt när man köper ett fordon och kör ut från bilhallen när bilen var ny..t.ex. en Volvo 854 GLT 92.... Men det tar några år innan det börjar märkas. För billacker används oxid för att beskriva den översta, envisa hinna som lacken får efter att försummats under lång tid. Oxid kan bestå både av smuts och blekta (gråtonade) färgpigment....

Ett effektivt medel är t.ex. Autosmart Buffer 2000....Men det gäller att köra bort oxiden väl...annars återgår lacken väldigt snabbt till utgångsläget...och det gäller att börja sköta om sin lack betydligt bättre framöver...Oxid i lack kan liknas med ett sjuktillstånd...och motmedel är polermedel med oxidlösare och ständigt åtkommande lackbehandlingar med ett bra skydd....

Något som inte är bra att använda på röda/blå/gröna lacker utan klarlack är...Petrokemisk avfettning (kallavfettning) starka alkaliska medel...diskmedel...
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Manor » 11 jun 2018 09:00

Ja, jag har läst Nisses beskrivning...och den beskriver bara oxid som något som drabbar lacker utan klarlack. Jag antar ju dock att klarlack också borde kunna drabbas, men säker är jag inte. Jag har ju varit förskonad från att polera bilar som varit i detta skick tidigare, och alltid lär man sig något.
Dock så skulle jag säga att det såg ut som oxidering på taket...solblekt och ljusare fält och än vitare fläckar (inbränd fågelskit?). Inget man känner med fingrarna, men gick att få bättre med ren handkraft med polermedel. Det första försöket såg helt ok ut...men bara några veckor senare så var taket lika trist igen. Bättre lycka denna gång :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Funk » 11 jun 2018 10:43

Kort sagt kan man säga att all lack oxiderar, fast i solida lacker är det pigmenten i färgen som oxiderar snarare än själva ytan. Klarlack är väldigt motståndskraftig men till slut tar UV-strålar och oxidering också ut sin rätt..
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av TonyM » 12 jun 2018 15:11

Kollar du lacken efteråt med att torka av polermedel oljorna med en ipa blandning eller något liknande som carpro eraser? De kan dölja en del av oxideringen eller den skadade klarlacken.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Solblekt, fågelskit, oxid(?)

Inlägg av Manor » 13 jun 2018 20:30

TonyM skrev:Kollar du lacken efteråt med att torka av polermedel oljorna med en ipa blandning eller något liknande som carpro eraser? De kan dölja en del av oxideringen eller den skadade klarlacken.
Ja, jag eftertorkade med IPA.
Hittills har det hållit bra efter omgång 2...men jag kan se "något" på vissa ställen...dock svagt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar