Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ang rengöring efter polering av bil

Poleringssätt och produktval.
Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av Thor » 12 aug 2018 16:45

Har för mig att jag har läst att efter man har polerat bilen med maskin så ska man ta någon typ av avfettning för att få bort den feta hinnan som blir innan man vaxar bilen. Om de nu stämmer så undrar jag om man behöver en riktig kallavfettning eller om de räcker med en alkalisk avfettning? Och självklart har jag tagit bort polerresterna med mikrofiberduk vartefter jag polerat.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av mikkiz » 12 aug 2018 17:35

Thor skrev:Har för mig att jag har läst att efter man har polerat bilen med maskin så ska man ta någon typ av avfettning för att få bort den feta hinnan som blir innan man vaxar bilen. Om de nu stämmer så undrar jag om man behöver en riktig kallavfettning eller om de räcker med en alkalisk avfettning? Och självklart har jag tagit bort polerresterna med mikrofiberduk vartefter jag polerat.
Andvänd tex denna.
https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... &results=9

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av Funk » 13 aug 2018 08:40

Man kan köra med vanlig alkalie, eller så spritar man med en vatten/isopropanolblandning som den ovan. Man kan köpa ren isopropanol och blanda med vatten om man vill komma billigare undan..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av Thor » 13 aug 2018 13:31

Funk skrev:Man kan köra med vanlig alkalie, eller så spritar man med en vatten/isopropanolblandning som den ovan. Man kan köpa ren isopropanol och blanda med vatten om man vill komma billigare undan..


/Thomas
Vad bra då kör jag på vanlig alkalisk avfettning då jag har några flaskor hemma ståendes.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av Stefan N » 13 aug 2018 18:54

Jag kör med den från Bollnäs som länkades till ovan, tycker den är smidig och funkar bra.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av Funk » 14 aug 2018 08:01

Jag har provat en del olika, men har man en bil där det blivit riktigt söligt så kan det vara lika bra att tvätta hela bilen med alkalie och svamp. Torktiden efteråt ger tillfälle till fika dessutom.. ;-)


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Ang rengöring efter polering av bil

Inlägg av TonyM » 24 aug 2018 14:48

Beroende på lite vilka polermedel och vax du använder dig av. Ta som Meguiars polermedel ska inte vara nödvändigt att torka av en ipa produkt. Utan vaxet ska vara kompatibel med poleroljorna som är kvar efter poleringen. I flesta fall är det nog fördelaktigt att torka av med en ipa eller färdig blandad inspektions medel. Den största fördelen är att du ser eventuella gömda repor om polermedlet har sådant i sig. Är inte så kul efter första tvätten när poleroljorna och eventuella fillers tvättas bort och trots vaxning så ser du smårepor och liknande. Och sen att du har känslan av att vaxet haft bästa möjliga fäst möjlighet är skönt också att veta. Det debatteras fortfarande rätt friskt om fördelarna med att göra en avslutande avtorkning med en ipa eller färdig blandad inspektions medel. Och det är mest om det påverkar längden som vaxet håller sig efteråt. Vilket däremot är mycket viktigt är om du ska applicera ett keramiskt lackskydd att du är helt säker på att poleroljorna är helt avtorkade. Annars kan det få stora problem med att fästa ordentligt. Men som med allt annat så har några testat att skippa avtorkningen och enligt dem inte haft problem med hur länge det keramiska lackskyddet höll för dem. Tar så kort tid så jag är för att använda en färdig blandad inspektions medel typ BBV Paint Inspection eller Carpro Eraser eller Gyeon PREP. Med mjuka kvalitets microfiberdukar. Det blir att det dunsta av precis efter avtorkningen och lämnar lacken ren. Ett alkaliskt avfettningsmedel så kan det lämna av sig en del rengöringsrester och sedan vattnet du sköljer av med kan med otur lämna vattenfläckar också. Så säkrast tycker jag är en färdig blandad inspektions medel för sista innan lackskyddet.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar