Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering svart solid V90?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Polering svart solid V90?

Inlägg av jojje » 11 jul 2019 21:36

Hej igen på er, var länge sedan jag skrev något på forumet.
Har gått och blivit med en svart solid Volvo V90 2017.

Har mer eller mindre lagt bilputsandet på hyllan då tiden inte riktigt vill räcka till, har båten kvar som dock varje vår får en rejäl puts :D

Nu tänkte jag höra med er hur ni tycker jag ska gå till väga med denna V90, har ju det mesta i medel av Menzernas sortiment kvar som jag även använder till båten.

Har några lådor med en massa olika rondeller samt oscillerande samt roterande maskin.

Lacken på bilen är i hyggligt skick, men behöver en rejäl polering samt lackskydd på det.

Tack på förhand :brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 11 jul 2019 23:36

Kul att ha dig tillbaka Jojje.
Du kan ju dessa grejer, så mitt tips blir att gå för "repfritt" i tre steg...och därefter något keramiskt medel såsom CarPro CQuartz UK 3.0.
Jag misstänker att den är ganska hård i lacken och skulle nog börja med roterande maskin.
Som vanligt några testytor för att hitta rätt bland medel och trissor. Själv gillar jag Scholls Spiderpad och även deras polermedel, men Menzerna är det ju inget fel på om du redan har det hemma.

Lycka till.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av jojje » 12 jul 2019 06:09

Ja jag har nog inte polerat en bil på en 3-4år, så känner mig lite ringrostig.
Misstänker också att den kan vara riktigt hård i lacken, så får testa mig fram med div trissor/medel.

Som sagt blev sugen att ge den ''nya'' bilen en ordentlig puts och har lite tid till över för det så.
Återkommer säkert med fler funderingar under resans gång:)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Funk » 12 jul 2019 08:53

Som sagt, dom brukar vara hårda I lacken... Ta till med ganska grovt medel I början och kör minst en tvåstegspolering. Jag köred första steget på frugans solidsvarta Volvo med MF-trissa laddad med Menzerna 400 (tror jag det var) körde ut den rejält och städade med Lahega 18 mjuk trissa..
Rekomenderar CQUK jag också...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av rigi » 12 jul 2019 21:06

Manor skrev:Kul att ha dig tillbaka Jojje.
Du kan ju dessa grejer, så mitt tips blir att gå för "repfritt" i tre steg...och därefter något keramiskt medel såsom CarPro CQuartz UK 3.0.
Jag misstänker att den är ganska hård i lacken och skulle nog börja med roterande maskin.
Som vanligt några testytor för att hitta rätt bland medel och trissor. Själv gillar jag Scholls Spiderpad och även deras polermedel, men Menzerna är det ju inget fel på om du redan har det hemma.

Lycka till.
Förklara gärna varför man ska ha roterande?

Scholl S1/S2 och grå/grön svamp från streetpower och flex 3401. Blir väldigt lite städning efter dessa medel men finpolering skulle jag göra.

Om du är ovan skulle jag aldrig lägga CarPro CQuartz UK 3.0 pga är du inte nöjd med poleringen och lagt detta så är det väldigt mycket jobb att ta bort och du måste ha en väldigt bra lampa och kolla så du inte får high spots.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Funk » 12 jul 2019 21:25

För min del kör jag uteslutande Flex 3401.
Jag tycker inte CQUK är jobbigt att ta bort alls...men det är som sagt väldigt viktigt med bra ljus, så rulla att ut bilen i solen/dagsljus och verkligen vara nöjd innan man lägger skyddet är A och O tycker jag. Jag har sällan fått problem efter läggning, och har väl bara fått polera om några kvadratcentimeterar genom åren.
Lampor är bra när man jobbar men vill man vara noga och se helheten så tycker jag dagsljus är att föredra. CQUK och andra tunna skydd fyller ju inget så man måste vara mer noga än med tjockare skydd och skydd med fillers..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av rigi » 12 jul 2019 21:46

Vi skulle köra bort Crystal Serum Light pga high spot och det var inte lätt men gör man rätt och har en bra ytan håller det kanon. En kompis till mig är inne på 3året och ingen försämring av skyddet

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 12 jul 2019 22:17

rigi skrev:
Manor skrev:Kul att ha dig tillbaka Jojje.
Du kan ju dessa grejer, så mitt tips blir att gå för "repfritt" i tre steg...och därefter något keramiskt medel såsom CarPro CQuartz UK 3.0.
Jag misstänker att den är ganska hård i lacken och skulle nog börja med roterande maskin.
Som vanligt några testytor för att hitta rätt bland medel och trissor. Själv gillar jag Scholls Spiderpad och även deras polermedel, men Menzerna är det ju inget fel på om du redan har det hemma.

Lycka till.
Förklara gärna varför man ska ha roterande?

Scholl S1/S2 och grå/grön svamp från streetpower och flex 3401. Blir väldigt lite städning efter dessa medel men finpolering skulle jag göra.

Om du är ovan skulle jag aldrig lägga CarPro CQuartz UK 3.0 pga är du inte nöjd med poleringen och lagt detta så är det väldigt mycket jobb att ta bort och du måste ha en väldigt bra lampa och kolla så du inte får high spots.
En forcerande maskin som Flex 3401 fungerar nog lika bra. Jag noterade dock att en vanlig oscillerande maskin fick jobba väldigt hårt och länge på min Volvo gentemot den roterande. Jag körde då med vit spider pad och S3 Gold och det gick betydligt snabbare och enklare. Därefter körde ja med oscillerande maskin lila spider pad och S17 samt Menzerna 2400 (fungerade tämligen samma-lika, tyckte jag). Detta gjordes på tak och huv...medan sidorna fortfarande har sina defekter som jag ska försöka ta nu under semestern med den nya Flex 14-2 150 :).

Så valet av roterande i mitt fall var att den tog betydligt bättre, och ger en lugnare och smidigare polerupplevelse...men "kräver" städning i mitt fall då jag inte är proffs på roterande.

Jag har kört med lite olika keramiska medel under åren, och CarPro CQuartz UK 3.0 måste jag säga tillhör de smidigare jag jobbat med. Även jag har fått någon enstaka high spot, men inte ens brytt mig om att polera ner de få defekterna jag hittat i efterskott. Då har jag inte ens bra ljus, vilket egentligen är ett krav...men jobbar man lugnt och metodiskt på en yta i taget så tycker jag att det går bra. Jojje är långt ifrån någon nybörjare även om han nu håller en ödmjukt låg profil ;). Roligt om han kommer upp på banan igen och då testar lite medel som dykt upp under hans paus.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av rigi » 12 jul 2019 23:18

S3 gold är inte i närheten av s1 och s2 enligt mitt tycke. Mycket händer på några år, både svampar och medel har blivit betydligt bättre.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av progge » 13 jul 2019 08:26

Hastigheten på arm rörelsen med en Oscillerande måste vara mycket låg. Det är då den arbetar som den skall.
Med en Roterande är det varvtalet och rotations riktningen som är viktigt. Är mycket sällan över 1000 varv
En sak jag lärt mig under åren är att spotta grövre repor. Eller låta den vara om de är illa.
Polerar bilen och märker ut var dessa repor är och slipar bort dem.
Mäter alltid lacken under denna process. var försiktig vid kanter och veck i karossen.
Hårda lacker kräver mer teknik än mjuka. Test ruta är den stora hemligheten.( lägg tid på detta moment )
Om man inte uppnår resultat under 30 sekunder så har man fel kombo eller teknik.
Mät lacken så du vet vad du har att göra med.

Att polera och förbereda en bil för keramiskt skydd, är en stor process, och tar tid.
Jag vill på stå att skillnaden mellan konsument skydden ( Keramiska ) inte är stor.
Som Manor skriver är Tekniken mycket viktig vid läggningen.

Så ta tid på er så kommer resultaten.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 13 jul 2019 11:24

rigi skrev:S3 gold är inte i närheten av s1 och s2 enligt mitt tycke. Mycket händer på några år, både svampar och medel har blivit betydligt bättre.
Ja, visst finns det så klart grövre medel än S3 Gold...men det är nog det grövsta som jag har använt mig av. Jag har aldrig polerat hårdare lack än Volvon då merparten av de bilar jag haft och jobbat med varit japanska. I mitt fall hände det väldigt lite med den oscillerande maskinen medan den roterande gav bra resultat direkt. Det är självklart så att teknik slår utrustning i de flesta fall, men jag försöker att bli bättre genom att prova mig fram och kanske också kompensera bristfällig teknik med utrustning ;).

Nästa polering av Volvon blir nu med den nya Flex:en samt en lammullstrissa. Många har ju föreslagit den kombinationen som ett första steg på hård och repig lack. Då det i mitt fall är främst är sidorna kvar att polera på Volvon så får en av dörrarna agera "testruta"...vit spider pad är annars en trissa jag tyckte levererade bra tidigare.

@Progge, jag passade nu på att köpa en lackskiktsmätare. Har du något tips på i vilken enhet (unit) man lämpligast mäter i...mätaren supportar tre olika enheter av vad jag kunde se i instruktionen. Gör du en basmätning på lacken under motorhuv eller i dörröppningen först...och var anser du att gränsen går där man måste stoppa från ytterligare polering?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av rigi » 13 jul 2019 14:56

Jag är nästan på gränsen att säga bäst kombo slår teknik om man använder sunt förnuft.
Provat många lamull men det är inget för mig. Mycket städning efter som tar tid och vet i tusan om det tar mer än blå kina svamp som dessutom avslutar bra.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av progge » 13 jul 2019 16:23

Måttenhet är som baken kluven.
Mikrometer (µm)är det jag använder.
I dörrgångar är det tunnast med klarlack.
Mäter och noterar var bil och sparar datan.
100 µm är inte ovanligt på nya bilar där hälften är polerbart.
Rör inget som mäter under 45 µm men en polish tar inte hårt.
Mät test rutan före och efter.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 13 jul 2019 18:18

progge skrev:Måttenhet är som baken kluven.
Mikrometer (µm)är det jag använder.
I dörrgångar är det tunnast med klarlack.
Mäter och noterar var bil och sparar datan.
100 µm är inte ovanligt på nya bilar där hälften är polerbart.
Rör inget som mäter under 45 µm men en polish tar inte hårt.
Mät test rutan före och efter.
Jag öppnar en ny tråd avseende lackskiktsmätningen så att inte hela Jojjes tråd försvinner iväg...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av jojje » 14 jul 2019 14:12

Kul att det blir lite liv i tråden, har påbörjat en polering av min gamla V70 som får agera övningskörning för att så att säga försöka hitta tekniken/handhavandet av maskiner/trissor/medel.


Ha det gött..

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 14 jul 2019 14:38

jojje skrev:Kul att det blir lite liv i tråden, har påbörjat en polering av min gamla V70 som får agera övningskörning för att så att säga försöka hitta tekniken/handhavandet av maskiner/trissor/medel.

Ha det gött..
Jag kan nämna att jag idag körde om taket samt en fjärdedel av huven som "test".
Roterande, vit spider pad, Scholl S3 Gold i 4-6 pass utan direkt tryck och 900 varv.
Därefter oscillerande, gul spider pad, Scholl S30+ (viss chansning...).

Resultatet såg i belysning bra ut, men domen kommer väl ute i solsken :nicka.
Den roterande maskinen var betydligt trevligare att jobba med.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av progge » 14 jul 2019 21:10

:jeps :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av jojje » 14 aug 2019 20:54

Hej igen.

Har inte glömt denna tråd, dock fick ''nya'' bilen rejäla skrap/bucklor på höger framdörr/tröskel därav ingen uppdatering med bilder av resultatet.
Hittade den enda större stenen på tomten och lyckades få denna att skrapa/buckla dörr och tröskel.

Så nu ska den in på verkstad och få en ny dörr och tröskel i början på september.
Har haft körkort sedan 1984 och aldrig bucklat till en bil på detta vis, något skrap har det väl blivit som det inte behövts verkstadsbesök för.

Så köper vi denna och detta händer efter 14 dagar, men men sånt är livet. Kavlar upp ärmarna och kommer igen när bilen är klar från verkstaden..

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering svart solid V90?

Inlägg av Manor » 14 aug 2019 22:10

jojje skrev:
14 aug 2019 20:54
Hej igen.

Har inte glömt denna tråd, dock fick ''nya'' bilen rejäla skrap/bucklor på höger framdörr/tröskel därav ingen uppdatering med bilder av resultatet.
Hittade den enda större stenen på tomten och lyckades få denna att skrapa/buckla dörr och tröskel.

Så nu ska den in på verkstad och få en ny dörr och tröskel i början på september.
Har haft körkort sedan 1984 och aldrig bucklat till en bil på detta vis, något skrap har det väl blivit som det inte behövts verkstadsbesök för.

Så köper vi denna och detta händer efter 14 dagar, men men sånt är livet. Kavlar upp ärmarna och kommer igen när bilen är klar från verkstaden..
Väldigt trist :(. Hoppas att det löser sig till belåtenhet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar