Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny Polermaskin för 899kr

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Manor » 08 jul 2016 20:07

Själv har jag sålt iväg Classe maskinen till svågern med lite polertrissor och medel. Han har blivit lite sugen att fixa 2 bilar och husvagn. Jag hann aldrig köra den, men den såg fin ut :). Jag får köra vidare med Schollmaskinen och TopTool:en.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

baker
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 mar 2013 19:09

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av baker » 09 jul 2016 10:55

2:10 in i youtube klippet så smörjer han in backplaten. Är detta något som kan minska värmen i backplaten?

https://youtu.be/Arn_kVH3BVc

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av progge » 09 jul 2016 14:40

baker skrev:2:10 in i youtube klippet så smörjer han in backplaten. Är detta något som kan minska värmen i backplaten?

https://youtu.be/Arn_kVH3BVc
På 3401 DA sitter det en filtring, det är den han smörjer. Skall göras regelbundet enligt Flex.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av pean92 » 21 jul 2016 19:06

Någon som fått problem med den nya fästplattan? Min sitter så snett att den tar i skyddet...kanske får testa lägga en bricka emellan.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av pean92 » 22 jul 2016 08:53

pean92 skrev:Någon som fått problem med den nya fästplattan? Min sitter så snett att den tar i skyddet...kanske får testa lägga en bricka emellan.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
En bricka löste problemet! [emoji4]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Stefan N » 18 aug 2016 17:40

Om man skulle jämföra denna med en Festool RO150 skulle ni säga att Festoolen är likvärdig i användning? Alltså om man har en Festool är det nån vits att köpa den från Classe?
:brumm Polestar2

Viprex32
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 dec 2016 08:31

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Viprex32 » 02 jan 2017 12:41

Jag har också starka funderingar på att köpa denna från Classe men var lite osäker då vissa haft problem med plattan på den, så jag mailade deras support och ifrågasatte lite och fick till svar att plattan nu är utbytt mot en förstärkt modell som ska hålla bättre, samt att de kommer en 125mm modell till sommaren, kan vara bra att veta för dem som funderar på denna.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Nalle » 02 jan 2017 17:52

Viprex32 skrev:Jag har också starka funderingar på att köpa denna från Classe men var lite osäker då vissa haft problem med plattan på den, så jag mailade deras support och ifrågasatte lite och fick till svar att plattan nu är utbytt mot en förstärkt modell som ska hålla bättre, samt att de kommer en 125mm modell till sommaren, kan vara bra att veta för dem som funderar på denna.
Kan ju tillägga att maskinen kommer troligtvis säljas med 125mm plattan som standard , och 145mm plattan kommer finnas som tillval.
Det kommer även nya polerrondeller som är tunnare ,likt LC Thin pads.
De maskiner som har ett batch nr som börjar på 16 ,som står logiskt för 2016, skall vara försedda med den nya förstärkta plattan.
Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge , eller som i detta fall till Maj-Juni.

peldah
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 jan 2016 14:14

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av peldah » 14 feb 2017 19:49

Hej,
Nu har jag kontaktat Clas Ohlsson och bett att få en ersättningsplatta.. (den förstärkta, som skall finnas)
Fick plattan idag men den ser identisk ut med original som satt monterad. Köpte maskinen i mars -16 med batchnummer som börjar på 15.
Någon av er som garanterat har den förstärkta plattan och kan jämföra mot min?
Bifogar kort på min platta. Både original och den jag fick på posten ser ut så här.
Verkar som jag fått en "gammal".

//Pelle
Bilagor
IMG_1357.JPG
IMG_1357.JPG (125.03 KiB) Visad 14365 gånger
IMG_1355.JPG
IMG_1355.JPG (101.17 KiB) Visad 14365 gånger

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Stefan N » 02 mar 2017 16:11

Hur går era maskiner nu när ni kört dom ett tag?
:brumm Polestar2

Sajberman
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2014 17:08

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Sajberman » 05 mar 2017 09:31

peldah skrev:Hej,
Nu har jag kontaktat Clas Ohlsson och bett att få en ersättningsplatta.. (den förstärkta, som skall finnas)
Fick plattan idag men den ser identisk ut med original som satt monterad. Köpte maskinen i mars -16 med batchnummer som börjar på 15.
Någon av er som garanterat har den förstärkta plattan och kan jämföra mot min?
Bifogar kort på min platta. Både original och den jag fick på posten ser ut så här.
Verkar som jag fått en "gammal".

//Pelle
Jag köpte min häromdagen och det är en 16 och ser identisk ut som den på dina bilder. Litar dock inte på den och beställde en platta från england enligt tidigare rek. Men det skall väl vara den nya då?!?

peldah
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 jan 2016 14:14

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av peldah » 09 mar 2017 22:26

Sajberman skrev:
peldah skrev:Hej,
Nu har jag kontaktat Clas Ohlsson och bett att få en ersättningsplatta.. (den förstärkta, som skall finnas)
Fick plattan idag men den ser identisk ut med original som satt monterad. Köpte maskinen i mars -16 med batchnummer som börjar på 15.
Någon av er som garanterat har den förstärkta plattan och kan jämföra mot min?
Bifogar kort på min platta. Både original och den jag fick på posten ser ut så här.
Verkar som jag fått en "gammal".

//Pelle
Jag köpte min häromdagen och det är en 16 och ser identisk ut som den på dina bilder. Litar dock inte på den och beställde en platta från england enligt tidigare rek. Men det skall väl vara den nya då?!?
Ok, då har de nog inte ändrat ngt trots allt. Original som sitter på min 15 är precis likadan.
Blir som du skriver, ett köp från UK.
Tack för kontrollen!

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Cogo » 18 mar 2017 00:15

Stefan N skrev:Hur går era maskiner nu när ni kört dom ett tag?
Inte gjort någon poleringen ännu men kan väl försöka sätta ihop någon form av recension på den när jag gör min Volvo i vår.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Lemerok » 18 mar 2017 11:04

Min fungerade sist jag använde den, i somras, hoppas den duger när jag ska hjälpa en kompis med en polering till sommaren. :)
Den vart ju väldigt varm, man får hålla lite koll på värmen och låta den vila vid behov, både maskinen och trissor.
Jag kör också med ersättningsplatta från england.

Osgus
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mar 2017 12:46

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Osgus » 18 mar 2017 12:49

Köpte en med batchnr 16. Plattan ser exakt likadan ut som din. Ska ändå pröva denna tänkte jag.
Vilka trissor funkar till denna? Går det med 150mm? Svårt att hitta menzerna trissor som är i 160 storlek :/

Bagarn
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 mar 2017 08:59

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Bagarn » 24 mar 2017 09:06

Verkar vara ett kanonpris detta!
Är folk som kört med denna maskin fortfarande nöjda? Jag är en glad amatör som i några år polerat med dubbeltrissig oscillerande Cyclo-kopia. Sugen på att testa den här istället för att den framförallt verkar mindre och smidigare att jobba med. Men kan man förvänta sig några resultatskillnader utöver det jämfört med en dubbeltrissig? Vad blir isåfall bättre?

Att köra med en 125mm bakplatta ihop med 150mm trissor verkar ju vara det way to go. Men kan man t ex komplettera med en passande 75mm bakplatta till den här maskinen och köra med 100mm trissor på ställen det är lite knepigare att komma åt? Tänker att man köper t ex dessa två bakplattor:
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1248.html
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1399.html

Sen undrar jag även lite över trissor. Det här med microfiber-trissor har jag helt förbisett inser jag. Har alltid kört skum. Är microfiber ersättare till lammull om man vill ha lite mer avverkning eller finns microfiber även för finpolering med t ex Menzerna FF/SF4000? Pros n cons jämfört med skumtrissor?

Vad skulle folk rekommendera för trissor till den här maskinen i övrigt för att täcka hela poleringsbehovet? Jag äger endast 100mm trissor i olika utföranden idag, så behöver bygga upp förrådet. Brukar uteslutande köra Menzerna PF ihop med hård rondell, mellansteg med Menzerna SF och mjuk/medium rondel och därefter lackskydd med svart mjuk.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Nalle » 24 mar 2017 17:21

Bagarn skrev:Verkar vara ett kanonpris detta!
Är folk som kört med denna maskin fortfarande nöjda? Jag är en glad amatör som i några år polerat med dubbeltrissig oscillerande Cyclo-kopia. Sugen på att testa den här istället för att den framförallt verkar mindre och smidigare att jobba med. Men kan man förvänta sig några resultatskillnader utöver det jämfört med en dubbeltrissig? Vad blir isåfall bättre?

Att köra med en 125mm bakplatta ihop med 150mm trissor verkar ju vara det way to go. Men kan man t ex komplettera med en passande 75mm bakplatta till den här maskinen och köra med 100mm trissor på ställen det är lite knepigare att komma åt? Tänker att man köper t ex dessa två bakplattor:
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1248.html
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1399.html

Sen undrar jag även lite över trissor. Det här med microfiber-trissor har jag helt förbisett inser jag. Har alltid kört skum. Är microfiber ersättare till lammull om man vill ha lite mer avverkning eller finns microfiber även för finpolering med t ex Menzerna FF/SF4000? Pros n cons jämfört med skumtrissor?

Vad skulle folk rekommendera för trissor till den här maskinen i övrigt för att täcka hela poleringsbehovet? Jag äger endast 100mm trissor i olika utföranden idag, så behöver bygga upp förrådet. Brukar uteslutande köra Menzerna PF ihop med hård rondell, mellansteg med Menzerna SF och mjuk/medium rondel och därefter lackskydd med svart mjuk.
Du kan inte köra med 75 mm bakplatta på denna maskinen !
Enligt CO skall maskinen komma utrustad med en 125mm bakplatta senare i vår- tidig sommar, vänta att köpa till dess om du kan.
Co hade ju en rea på maskinen förra våren -sommaren tror den gick för under 500kr då , kan ju också vara ett skäl till att vänta och hoppas på nått liknade i år.
Trissor? Använd dig av samma system som du gör idag , lägg kanske till några mikrofiber trissor för lite tuffare polering ,det finns mikrofiber-trissor för finpolering men tycker skum funkar bättre, annars är det ju bara att skala upp storleken på trissorna 130 mm-150 mm.,själv kör jag nästan uteslutande med 135 mm.

zlix_
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mar 2017 13:39

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av zlix_ » 28 mar 2017 13:40

130 eller 150mm trissor? Har en 125mm platta.

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Fredde75 » 06 apr 2017 06:12

Ni som använt era Clas Ohlson maskin ett tag? Hur funkar den efter att antal poleringar, några problem med den förutom stödplattan som verkar va vanligt?
Senast redigerad av 1 Fredde75, redigerad totalt 16 gånger.
/Fredrik

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Ny Polermaskin för 899kr

Inlägg av Dansken » 15 apr 2017 17:59

Nu har mussepiggmaskinen kastat in handduken för gott, var en billig Bruksbo köpt för snart 15år sedan. Jag brukar ju polera med roterande först och städa undan polerrosor med mussemaskinen, kan jag ersätta mussemaskinen med denna Classemaskin el har ni några andra tips. vill inte lägga 3-4k idag då jag enbart kör mina egna bilar.

Skriv svar