Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Frågor om trissor

Poleringssätt och produktval.
speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 23 apr 2017 19:10

Har lite funderingar som jag inte lyckats få svar på riktigt tros idogt sökande här.

1. Ungefär hur många trissor (per steg) bör man räkna med att behöva använda på en bil dvs hur många av varje måste jag köpa inför min "premiär". Har förstått att de ska gå att tvätta för att sedan återanvända på andra bilar vilket ju låter bra ur besparingssynpunkt.

2. Hur vet man sedan när trissan är "slutkörd" för dagen?

3. Vad betyder det att man primar trissan?

4. Bör man hålla sig borta från twisted wool/lamullstrissor när man är rookie och kör med Crocraft 720 HPV ( Claes Ohlsson).

5. Vilket storlek på trissa bör man ha när stödplattan är 150 mm ( vilken den verkar vara på den maskinen)?

Tacksam för svar så min premiär kan komma snart!

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Nalle » 23 apr 2017 20:09

Vilket fabrikat på din bil .vilken kondition är den i , vilket resultat vill du sträva efter m.m?
Jag kan börja att råda dig att köpa en 125 mm stödplatta , blir smidigare att använda och trissorna blir några kronor billigare.
Jag använder en Pad Washer, men innan jag hade den använde jag mig av 4 st trissor av varje sort.
Till en 125 mm stödplatta använder jag trissor i storleken 130-150 mm .
Trissor som jag använder till 90% är mikrofiber till grovpolering , Medium skum trissor till snällare polering ( oftast orange men det kan skilja tillverkare emellan) Fin trissor ( oftast vita) till slutsteget i polerings stegen och några mjuka ( svarta) för sealent /vax.

Tips på trissor som passar en maskin med stort slag är antingen Rupes Style eller dem tunnare trissorna som fler tillverkare har kommit med på senare tid..

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Fredde75 » 23 apr 2017 20:36

1. Senast jag polerade en bil så använde jag en twintool och då hade jag 5 par alltså 10 skumtrissor som jag körde i sista steget. Jag använde gul medium. Behöver kanske inte så många men jag hade så många så då kunde jag lika bra använda dom. Kan alltid va bra att ha någon extra, man vet aldrig vad som kan hända.

Steget innan körde jag orange medelhård trissa. Huv, tak och baklucka med 4 trissor.

2. Om dom bli smutsiga bör man byta, sen kan det bli torrt polermedel på trissan och då smutsar det ner i onödan

4. Du klarar dig nog med skumtrissor och rätt medel till börja med.
/Fredrik

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 23 apr 2017 22:09

Tack för svar! Bilen är en svart metallic VAG från -06 så vad jag förstått bör den vara ganska hård.

Kontentan är att det går åt en del trissor med andra ord, kostar på att polera bil med kring 80-120 kr/trissan :) beräknar att jag kan klara mig med 4 st/steg och kanske någon mindre vad gäller lackskydd. Så en 10-12 trissor totalt.

Vad gäller 125mm stödplattan är det något jag kikat på och troligen kan komma att införskaffa men då det är ganska kapitaltungt att starta från 0 får det bli längre fram. Att införskaffa tvättprylar, avfettning, maskin, trissor och medel är nog just nu :)

Börjar med skumtrissor och fg400 då, det borde dom sagt räcka tycker jag.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Nalle » 23 apr 2017 23:53

speedy skrev:Tack för svar! Bilen är en svart metallic VAG från -06 så vad jag förstått bör den vara ganska hård.

Kontentan är att det går åt en del trissor med andra ord, kostar på att polera bil med kring 80-120 kr/trissan :) beräknar att jag kan klara mig med 4 st/steg och kanske någon mindre vad gäller lackskydd. Så en 10-12 trissor totalt.

Vad gäller 125mm stödplattan är det något jag kikat på och troligen kan komma att införskaffa men då det är ganska kapitaltungt att starta från 0 får det bli längre fram. Att införskaffa tvättprylar, avfettning, maskin, trissor och medel är nog just nu :)

Börjar med skumtrissor och fg400 då, det borde dom sagt räcka tycker jag.
För det första kommer du att spara in 125mm plattan ,då mindre trissor är billigare , sedan slipper du köpa en ny uppsättning trissor när du inser att mindre trissor är mer adekvata.

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Fredde75 » 24 apr 2017 05:51

När du lägger lackskydd så räcker det med en trissa
/Fredrik

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 24 apr 2017 08:12

Nalle skrev:
speedy skrev:Tack för svar! Bilen är en svart metallic VAG från -06 så vad jag förstått bör den vara ganska hård.

Kontentan är att det går åt en del trissor med andra ord, kostar på att polera bil med kring 80-120 kr/trissan :) beräknar att jag kan klara mig med 4 st/steg och kanske någon mindre vad gäller lackskydd. Så en 10-12 trissor totalt.

Vad gäller 125mm stödplattan är det något jag kikat på och troligen kan komma att införskaffa men då det är ganska kapitaltungt att starta från 0 får det bli längre fram. Att införskaffa tvättprylar, avfettning, maskin, trissor och medel är nog just nu :)

Börjar med skumtrissor och fg400 då, det borde dom sagt räcka tycker jag.
För det första kommer du att spara in 125mm plattan ,då mindre trissor är billigare , sedan slipper du köpa en ny uppsättning trissor när du inser att mindre trissor är mer adekvata.
En tanke iofs :)

Vilka trissor har man lämpligast till 125 mm plattan då? Kort sagt kan man väl fråga, har man samma storlek på trissa som plattan eller måste/bör man ha en större?

Sundström
Ny Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 mar 2016 13:07

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Sundström » 24 apr 2017 09:07

kapar din tråd då jag också funderar på storlek på trissa kontra fästplatta. Passar scholl 140mm padsen på tex Rupes 125mm fästplatta?
Rupes egna pads är ju 130mm i kardborren men 150mm till arbetsytan, så det verkar som man gärna har lite större än fästplattan.

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Fredde75 » 24 apr 2017 17:13

Kan va bra ha att ha en något större trissa än plattan. Går man för nära så stöter trissa mot först? Stor risk att plattan skadar lacken om det skulle gå fel.
/Fredrik

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 24 apr 2017 18:52

Fredde75 skrev:Kan va bra ha att ha en något större trissa än plattan. Går man för nära så stöter trissa mot först? Stor risk att plattan skadar lacken om det skulle gå fel.
Ja det är ju en högst valid tanke onekligen!

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 24 apr 2017 19:17

Har räknat lite på det nu och det lönar sig verkligen att köpa en 125 mm stödplatta!

Funderar dock på om man ska gå på menzerna trissor eller hex logic, någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Lundberg » 24 apr 2017 21:39

speedy skrev:Har räknat lite på det nu och det lönar sig verkligen att köpa en 125 mm stödplatta!

Funderar dock på om man ska gå på menzerna trissor eller hex logic, någon som har erfarenhet?
Köp inte på dig för många trissor av samma sort i början, prova dig fram i djungeln och se vad du själv tycker funkar bra.
Har du tillgång till tryckluft när du polerar så kan du köra länge på en och samma trissa då man får en effektiv rengöring och temperaturen går ner.
// Jack

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 25 apr 2017 08:34

Lundberg skrev:
speedy skrev:Har räknat lite på det nu och det lönar sig verkligen att köpa en 125 mm stödplatta!

Funderar dock på om man ska gå på menzerna trissor eller hex logic, någon som har erfarenhet?
Köp inte på dig för många trissor av samma sort i början, prova dig fram i djungeln och se vad du själv tycker funkar bra.
Har du tillgång till tryckluft när du polerar så kan du köra länge på en och samma trissa då man får en effektiv rengöring och temperaturen går ner.
Absolut, gör en rokad och köper billigare trissor 130mm och bara för en uppsättning dvs typ 3 hårda, 3 medium, 3 mediummjuka och 1 för lackskydd. Blir dock en del ändå!

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Frågor om trissor

Inlägg av Lundberg » 25 apr 2017 09:31

speedy skrev:
Lundberg skrev:
speedy skrev:Har räknat lite på det nu och det lönar sig verkligen att köpa en 125 mm stödplatta!

Funderar dock på om man ska gå på menzerna trissor eller hex logic, någon som har erfarenhet?
Köp inte på dig för många trissor av samma sort i början, prova dig fram i djungeln och se vad du själv tycker funkar bra.
Har du tillgång till tryckluft när du polerar så kan du köra länge på en och samma trissa då man får en effektiv rengöring och temperaturen går ner.
Absolut, gör en rokad och köper billigare trissor 130mm och bara för en uppsättning dvs typ 3 hårda, 3 medium, 3 mediummjuka och 1 för lackskydd. Blir dock en del ändå!
Ja om du planerar att köra 3 steg polering. Du kan även köra 2 olika steg med samma trissor men då olika poleradeel. Tvätta trissorna att mellan stegen. Tänkvärt är att grovsteget förbrukar mest trissor, det är då du avverkar klarlack och får loss mycket skit från lacken.
// Jack

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 25 apr 2017 13:06

Lundberg skrev:
speedy skrev:
Lundberg skrev:
speedy skrev:Har räknat lite på det nu och det lönar sig verkligen att köpa en 125 mm stödplatta!

Funderar dock på om man ska gå på menzerna trissor eller hex logic, någon som har erfarenhet?
Köp inte på dig för många trissor av samma sort i början, prova dig fram i djungeln och se vad du själv tycker funkar bra.
Har du tillgång till tryckluft när du polerar så kan du köra länge på en och samma trissa då man får en effektiv rengöring och temperaturen går ner.
Absolut, gör en rokad och köper billigare trissor 130mm och bara för en uppsättning dvs typ 3 hårda, 3 medium, 3 mediummjuka och 1 för lackskydd. Blir dock en del ändå!
Ja om du planerar att köra 3 steg polering. Du kan även köra 2 olika steg med samma trissor men då olika poleradeel. Tvätta trissorna att mellan stegen. Tänkvärt är att grovsteget förbrukar mest trissor, det är då du avverkar klarlack och får loss mycket skit från lacken.
Tack för svar!

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Frågor om trissor

Inlägg av deciso » 25 apr 2017 20:37

Behöver inte köpa en ny platta. Det går ju kapa ner orginalet

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 31 maj 2017 22:10

En fundering som kopplar till TS fråga jag fick när jag körde i helgen var att jag fick mycket typ smulor vid polering en, var som mam tänker sig att trissan släppte en massa material men dem var intakt. Vad kan det vara/bero på, körde jag för länge så medlet torkade kanske?

Körde orange ST trissa från BBV och menzerna 2500 på en BMW Z4.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Frågor om trissor

Inlägg av ostkroken » 04 jun 2017 10:18

Vilken färg var det på smulorna?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Frågor om trissor

Inlägg av speedy » 06 jun 2017 18:53

ostkroken skrev:Vilken färg var det på smulorna?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
De var vit/ljusgula skulle jag nog säga. Lite som frömjöl men inte riktigt lika gult.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Frågor om trissor

Inlägg av mq_foto » 26 jul 2017 13:09

Det låter som att trissan har gått för lite torrt, kan du inte spruta lite vatten på trissan när den börjar gå varm? Eller prova mera medel?

Kvarstår problemet ens?

Skriv svar