Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Maskeringstejp!

Poleringssätt och produktval.
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Maskeringstejp!

Inlägg av TonyM » 07 aug 2017 16:00

Tjena!
Jag undrar vilken/vilka olika bredder ni använder på maskeringstejp när ni skyddar inför polering? Och ni får gärna ge tips på märket och modell som ni tycker funkar bra. Så lite limrester som möjligt men ändå lätt att sätta vid hörnor och skarvar.
Jag har kikat lite på Youtube och sett att en del tejpar även kanter som är vid tex skärmar från horisontell till vertikala delen när de kör med hög cut. Även vid förhöjningar på motorhuven tejpar de kanten. Är detta något ni brukar göra för säkerhets skull? Det jag är lite orolig för är att det är rätt tunn klarlack på Kia och andra asienlacker. Men det kan ju vara att man är lite försiktig med alla lacker när man kör grovpoleringen. Så hur gör du? Tejpar eller kör ett pass över och går intill kanten på resten av passen eller kör intill kanten och tar kanten vid mittensteget eller slutsteget.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Maskeringstejp!

Inlägg av progge » 07 aug 2017 16:19

TonyM skrev:Tjena!
Jag undrar vilken/vilka olika bredder ni använder på maskeringstejp när ni skyddar inför polering? Och ni får gärna ge tips på märket och modell som ni tycker funkar bra. Så lite limrester som möjligt men ändå lätt att sätta vid hörnor och skarvar.
Jag har kikat lite på Youtube och sett att en del tejpar även kanter som är vid tex skärmar från horisontell till vertikala delen när de kör med hög cut. Även vid förhöjningar på motorhuven tejpar de kanten. Är detta något ni brukar göra för säkerhets skull? Det jag är lite orolig för är att det är rätt tunn klarlack på Kia och andra asienlacker. Men det kan ju vara att man är lite försiktig med alla lacker när man kör grovpoleringen. Så hur gör du? Tejpar eller kör ett pass över och går intill kanten på resten av passen eller kör intill kanten och tar kanten vid mittensteget eller slutsteget.
3M tejp är överlägsen bäst.
Tejpa om du känner dig osäker, lätt att glömma en kant och gå över den särskilt med roterande.
Se många bilar med kanter utan färg, där maskiner glidit över kanter/skarvat mm.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Maskeringstejp!

Inlägg av TonyM » 07 aug 2017 17:17

progge skrev:
TonyM skrev:Tjena!
Jag undrar vilken/vilka olika bredder ni använder på maskeringstejp när ni skyddar inför polering? Och ni får gärna ge tips på märket och modell som ni tycker funkar bra. Så lite limrester som möjligt men ändå lätt att sätta vid hörnor och skarvar.
Jag har kikat lite på Youtube och sett att en del tejpar även kanter som är vid tex skärmar från horisontell till vertikala delen när de kör med hög cut. Även vid förhöjningar på motorhuven tejpar de kanten. Är detta något ni brukar göra för säkerhets skull? Det jag är lite orolig för är att det är rätt tunn klarlack på Kia och andra asienlacker. Men det kan ju vara att man är lite försiktig med alla lacker när man kör grovpoleringen. Så hur gör du? Tejpar eller kör ett pass över och går intill kanten på resten av passen eller kör intill kanten och tar kanten vid mittensteget eller slutsteget.
3M tejp är överlägsen bäst.
Tejpa om du känner dig osäker, lätt att glömma en kant och gå över den särskilt med roterande.
Se många bilar med kanter utan färg, där maskiner glidit över kanter/skarvat mm.
Jag har iofs en classe 21mm slag. Men det kan vara lika bra även med en sådan. Sedan när man inte har kört så mycket innan så kan det vara lika bra att vara på säkra sidan och maskera kanterna. När man kommer till kanter som blir som en backe uppför så fattar jag det som att den stannar i rotationen. Så är väl att vara mer försiktig när man kan gå över kanten med maskinen som det kan bli lite mer avverkning på kanten. Eller har da maskiner lätt för att stanna då med även om man håller maskinen plant?
Ja det är lika bra att satsa på kvalité på tejpen och 3m brukar oftast göra riktigt bra grejer. Så man slipper att kämpa med limrester allt för mycket.
Tackar för tipset!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar