Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering a-stolpe mm?

Poleringssätt och produktval.
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Polering a-stolpe mm?

Inlägg av TonyM » 07 sep 2017 09:39

Tjena!
Jag undrar hur ni går tillväga på a-stolpen och andra smalare ställen när ni polerar dem?
Funderar på att komplettera med en maskin till min cocraft 21mm slag från Classe. Visst en rupes ibrid nano långhals skulle varit drömmen. Men det är ekonomin som sätter stopp tyvärr som vanligt annars hade det bara varit och klickat hem en sådan. Och börjar priset närmar sig uppåt 4000:- för en liknande maskin så känns det som att det ändå lutar åt en ibrid då det följer med så mycket tillbehör till den. Ni som har en eller använt er av en rupes 75 eller en kopia hur tycker ni att den funkar på sådana ställen? Och tänker att det är oftast smalare än maskinen tar. Blir det att man kör med trissan utanför kanten eller rent av på maskeringstejpen? Jag har testat att köra budgetalternativet med en 3" till borrmaskin/skruvdragare och det funkade rätt okej. Har även beställt hem en billigare 2" också för att testa lite med. Men känns som att man tappar i kontrollen mot att använda en polermaskin.
De maskiner jag har kikat på är proxxon rupesvariant, Pela den med 125mm platta och köpa till förlängare och mindre plattor, Pela den som är med olika varianter av plattor från 75mm och neråt, Krauss 75mm. Men kom gärna med fler förslag och ni ser på de jag har tittat på vilken budget ungefär det gäller. En vän till mig har en billigare roterande som Biltema och andra säljer med 180mm platta. Hur är en sådan att använda i början om man kompletterar med 2-3-4" platta och förlängare? Blir det för klumpigt? Jag är lite inne på att skaffa en Pela roterande med 125mm platta och komplettera med mindre tillbehör. Fördelen jag känner mot den andra Pela maskinen med mindre från början är att man har en roterande att ta till vid svårare lacker där min rupeskopia går bet. Jag är även väldigt sugen på en oscillerande på 75mm då jag har märkt att min kan vara lite klumpig på mindre ställen. Men då känns det som att den ska funka tillfredsställande på ställen som a-stolpen också för att motivera inköp.
Så snälla hjälp mig och andra i samma funderingar kring detta på hur ni gör och funderingar du har på det.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Polering a-stolpe mm?

Inlägg av speedy » 07 sep 2017 09:59

Har en Shinemate E803 för dessa ställen och den funkar finfint! 1-3" pad tar den samt förlängning om man önskar vid trånga ställen. Visst en Ibrid är ju säkert kanon men som hobbyputsare känns det rätt mycket overkill måste jag säga och hade då hellre lagt mer pengar på en rupes 15/21 eller möjligen 75E.

MC95
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 06 maj 2016 17:48
Ort: Partille

Re: Polering a-stolpe mm?

Inlägg av MC95 » 07 sep 2017 16:54

Jag använder en Rupes LHR 75E MINI och jag tycker den funkar bra att polera på smala ställen.
Det finns en billigare variant på streetpower- rekond (KRAUSS S75 MINI )

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering a-stolpe mm?

Inlägg av TonyM » 07 sep 2017 19:56

Ja det är den Krauss 75mm jag har kollat lite på. Den här fått bra omdömen och ska stå sig bra mot originalet rupes. Pela 25-75mm på verktygsboden är väl som shinematen 803 tror jag. Hyfsat pris med allt som ingår till den plattor 30 50 och 75 trissor i olika hårdhet och även en förlängare till den för 1500. Då känns det inte att man tjänar så mycket på att beställa 803 från England men tror jag har sett den i någon svensk butik med iofs.
Finns det någon mindre platta till rupes 75mm? Det är ju lite säkrare i början med oscillerande maskin men tror att jag fixar en roterande också om man är försiktig. Jag har problem med nervskador från nacken som påverkar armarna och händerna så tror att jag hade klarat att köra mera med en roterande då de inte vibrerar så mycket. Kanske nackdelen är att den vill dra lite mera. Så får prova mig fram lite med olika varianter av maskiner. Flex har ju både en roterande och oscillerande som är mindre. Är ju en annan prisbild om man tittar i Tyskland också. Samtidigt vill jag gynna svenska aktörer och sedan med garantier också att tänka på.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Polering a-stolpe mm?

Inlägg av speedy » 07 sep 2017 20:00

Jag är ingen hejare på att polera direkt men tyckte det fick bra med roterande faktiskt. Kändes lagom att vänja sig med en 3" trissa också :) Shinemate har fått väldigt mycket bra omdöme och den är väldigt trevlig att köra. Pela är säkert också helt ok dock.

Skriv svar