Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Min första roterande

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Min första roterande

Inlägg av progge » 13 sep 2017 12:33

Skall göra ett försök att svara på dina frågor TonyM.

Vad är det som skapar hologram?
Friktionen mellan pad och lack skapar mikro repor, dessa upplevs i ljusbrytningar som hologram.
När man lutar maskinen, då skapas mer friktion på detta stället.
Norrmän kallar hologram för körespår kanske lättare att förstå.



Ska det även vara så låga varv på en polermaskin om du har platta på 125mm och mindre?
Jag kör sällan över 1000 varv, vad som är för snabbt eller inte beror på teknik. Mindre platta, lägre rotationshastighet.
En Flex 14-2 har Varvtal 380-2100 /min (150 mm stödplatta)
Flex 14-1 har Varvtal 250-1350 (180 mm stödplatta)
Flex 14-3 har Vartal 1100-3700 (125 mm stödplatta)


Vilken är tekniken om man vill få så lite hologram och efterjobb som möjligt?
Om man efter ett pass på Exp 1000 varv, sänker hastigheten och framföringshastigheten så minimerar man uppkomsten av mikro repor.

Vilken hastighet för man polermaskinen när man polerar?
Detta är helt individuellt, jag framför sakta på ett lägre varvtal.

Det är ju rätt låg hastighet som man för da maskinen när man polerar. Är det inte så att man kan föra en roterande lite snabbare och få samma resultat?
Förstår inte varför man skulle framföra en roterande snabbt. De som vill detta har väl ett skäl till detta.
Om man flaxar runt så ökar risken för mikrorepor.


Hoppas detta är de svar du önskade. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Min första roterande

Inlägg av TonyM » 13 sep 2017 18:10

progge skrev:Skall göra ett försök att svara på dina frågor TonyM.

Vad är det som skapar hologram?
Friktionen mellan pad och lack skapar mikro repor, dessa upplevs i ljusbrytningar som hologram.
När man lutar maskinen, då skapas mer friktion på detta stället.
Norrmän kallar hologram för körespår kanske lättare att förstå.



Ska det även vara så låga varv på en polermaskin om du har platta på 125mm och mindre?
Jag kör sällan över 1000 varv, vad som är för snabbt eller inte beror på teknik. Mindre platta, lägre rotationshastighet.
En Flex 14-2 har Varvtal 380-2100 /min (150 mm stödplatta)
Flex 14-1 har Varvtal 250-1350 (180 mm stödplatta)
Flex 14-3 har Vartal 1100-3700 (125 mm stödplatta)


Vilken är tekniken om man vill få så lite hologram och efterjobb som möjligt?
Om man efter ett pass på Exp 1000 varv, sänker hastigheten och framföringshastigheten så minimerar man uppkomsten av mikro repor.

Vilken hastighet för man polermaskinen när man polerar?
Detta är helt individuellt, jag framför sakta på ett lägre varvtal.

Det är ju rätt låg hastighet som man för da maskinen när man polerar. Är det inte så att man kan föra en roterande lite snabbare och få samma resultat?
Förstår inte varför man skulle framföra en roterande snabbt. De som vill detta har väl ett skäl till detta.
Om man flaxar runt så ökar risken för mikrorepor.


Hoppas detta är de svar du önskade. :jeps
Jadå det var många svar där och tackar för det :jeps
Då är det mindre pass som är fördelen med roterande som gör att tiden minskas vid användatet av den mot da?
Ibland blir jag konfunderad när någon säger rätt teknik utan att riktigt förklarar vad den är. Det är ju så här jag förstått att det finns flera rätta tekniker och man kör med den som passar en mest. Är intressant att veta vilka olika tekniker folk kör med. Och jag förstår även att man inte ska vifta omkring med en polermaskin. Tittat lite på Junkman när han förklarade sin teknik med hur han framför da maskin och forcerad da och roterande. Han körde efter takt till musik och lägst takt med da och lite snabbare med forcerad flex och ytterligare lite snabbare takt med roterande. Jag är helt taktlös så det får bli att hitta det som funkar för en och prova mig fram. Det är där det är så bra med er som har erfarenhet av detta. Att man kan få reda på hur ni går tillväga för att sedan själv rent teoretiskt vara mer förberedd att prova sig fram när det väl blir dags. Likadant med olika medel och maskiner suger jag åt mig information vad ni använder och vilka erfarenheter ni har. Det sparar en massa missar för mig tror jag. Sedan går man på sina egna misstag ändå under tiden. Jag otroligt tacksam för den kunskapen jag har kunnat läsa mig till här på forumet. Och nu i höst är det dags för att börja få erfarenheten med framförallt poleringen. Har 3 bilar som väntar på att få lite omsorg. Min egna Kia och 2 kompisars bilar en 740 utan klarlack och röd i färgen och en Saab 9-5 Aero svart. Har tränat på en gammal bakdörr till en skåpbil och ska även köra på en huv innan jag kör igång. Det är en Classe maskin med 21mm slag som jag har skaffat mig och vill få lite känsla för maskinen och medel och trissor innan elddopet börjar. Samlat på mig en bra grund med olika medel och trissor så det kan jag inte skylla på sen. Jag har dock tänkt på att införskaffa en roterande i framtiden och suger till mig information om teknik och olika maskiner som skulle kunna funka. Det är som sagt ovärderligt för en nybörjare att ta del av informationen om allt härifrån. Och ibland hänger jag inte med utan får fråga mig fram.
Sorry för trådkapningen. Hade varit kul att se dina resultat av ditt arbete.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Min första roterande

Inlägg av jeensa » 30 sep 2017 09:01

En roterande maskin kräver lite mer vana än en oscillerande maskin men med rätt teknik och bra trissor, bra polermedel slipper man hologram.
Jag har använt roterande ett tag och hittat den "stil" som passar enl mott arbetssätt.
Med grovmedel kör jag max varv för att nå repfri yta på kort tid, sen lite lägre hastighet ju finare medel jag använder. Högt varvtal passar dock inte alla polermedel då vissa ofta stänker så halva bilen blir prickig, massa onödigt arbete av det.
Har 150/170mm trissor på mina maskiner som jag tycker är lagom storlek, ger lite snabbare avverkning som ger ett lite fördelaktigare slutpris till kunderna, om en polering tar 6 timmar ist 9-10-11 så gör det ju skillnad på fakturan.
Att behöva "städa" med oscillerande maskin efter roterande är inte nödvändigt när man fått till en teknik man trivs med och glansen av roterande upplever jag ett uns bättre.

Mvh jensa

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Min första roterande

Inlägg av progge » 30 sep 2017 10:45

Bra skrivet :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Min första roterande

Inlägg av TonyM » 01 okt 2017 13:51

jeensa skrev:En roterande maskin kräver lite mer vana än en oscillerande maskin men med rätt teknik och bra trissor, bra polermedel slipper man hologram.
Jag har använt roterande ett tag och hittat den "stil" som passar enl mott arbetssätt.
Med grovmedel kör jag max varv för att nå repfri yta på kort tid, sen lite lägre hastighet ju finare medel jag använder. Högt varvtal passar dock inte alla polermedel då vissa ofta stänker så halva bilen blir prickig, massa onödigt arbete av det.
Har 150/170mm trissor på mina maskiner som jag tycker är lagom storlek, ger lite snabbare avverkning som ger ett lite fördelaktigare slutpris till kunderna, om en polering tar 6 timmar ist 9-10-11 så gör det ju skillnad på fakturan.
Att behöva "städa" med oscillerande maskin efter roterande är inte nödvändigt när man fått till en teknik man trivs med och glansen av roterande upplever jag ett uns bättre.

Mvh jensa
Tackar så mycket för en bra förklaring till!
Är som jag skrev tidigare att det är väldigt intressant att få ta del av hur andra gör. Framför allt för min del som nybörjare att få veta hur ni mer erfarna gör. Och även olika tekniker ni har som när man väl gör det själv tillslut har olika tillvägagångssätt där den ena tekniken kanske inte känns bra så har man alternativ att ta till. Ovärderligt!
Mvh Tony
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar