Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polertrissor

Poleringssätt och produktval.
Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Polertrissor

Inlägg av Elias1 » 20 jul 2018 19:47

Vilket fabrikat och varianter på poleringstrissor skulle ni rekommendera till långslagig DA maskin?

Köpte ett gäng menzerna vid köp av maskinen men de är tydligen ingen bra matchning till 15mm eller mer slag. ( enligt BBV )
Vilket har visat sig efter några polerade bilar då de börjar bli mjukare än vad de var och avverkar mindre fastän jag inte kört höga varvtal eller tryck som överhettat dem.

Blev intresserad av Scholl spiderpads, är det fördelaktigt att köra sådana istället för vanliga skumrondeller?

Ni som använder dessa, verkar denna kombon vara rimlig ( givetvis så laborerar man fram rätt blandning på fordonet i fråga )
SV-VIT / BLÅ med FG400
LILA med MC2500
GUL med F3000 / SF3500

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polertrissor

Inlägg av Manor » 21 jul 2018 11:38

Jag gillar Scholl spiderpads och har främst körde den lilafärgade tillsammans med min oscillerande maskin (15mm).
Hållbarheten är ypperlig, och det var efter hård användning som den lila slutligen gav upp, men jag hade då använt vid relativt många poleringar.

Den vita har jag använt till en roterande maskin på en Volvo med hård lack, och efterpolerade sen med den gula med Menzerna 2400.

Jag har inte själv testat lammullstrissor, men däremot Optipad. Gentemot Optipad så föredrar jag absolut spiderpads då de inte dammar och är lättare att blåsa igenom och rengöra i samband med poleringen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar