Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera med DA

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Andreas_8705
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2017 09:55
Ort: Jönköping

Polera med DA

Inlägg av Andreas_8705 » 01 aug 2018 17:10

Funderar på att köpa mig en Rupes 15 Mark2.
Vad skiljer en DA mot en roterand?

Läste nyss om hårdhet på lack tyska bilar har ju hård lack oftast.

Så vad skiljer en Rupes 15 mot en roterande? Mer än d uppenbara.

Samma trissa medel osv, behöver man inte köra lika många pass kan ha mer tryck lr vad menar man?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Polera med DA

Inlägg av mikkiz » 02 aug 2018 01:06

Ja med roterande kan du sätta mer tryck och därmed avverka repor snabbare. Risken för hologram är,därmed även större.
Trycker du för hårt med en DA så stannar rotationen...men risken för ”fel” är mindre med DA. DA oscillerar ju även och ”städar” så att du inte får hologram m.m.

Finns ett mellanting i form av flex 3401 som är DA med tvingad rotation. Dvs rotationen stannar inte trots att du trycker hårdare och den oscillerar även.

Hoppas du förstod nåt av min förklaring :)

Andreas_8705
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2017 09:55
Ort: Jönköping

Re: Polera med DA

Inlägg av Andreas_8705 » 02 aug 2018 07:23

Japp ja förstår.
Dem pratar ju om den där brickan på plattan, den gör ju så den snurrar lättare. Gör den även så att man kan ha mer tryck på?

Men d som gäller isåfall är att bara köra fler pass d går helt enkelt lika fort.

Det pratas ju om att man bara ska ha maskines vikt.
D är ju något man får testa sig fram på.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera med DA

Inlägg av progge » 02 aug 2018 09:17

Andreas_8705 skrev:Japp ja förstår.
Dem pratar ju om den där brickan på plattan, den gör ju så den snurrar lättare. Gör den även så att man kan ha mer tryck på?

Men d som gäller isåfall är att bara köra fler pass d går helt enkelt lika fort.

Det pratas ju om att man bara ska ha maskines vikt.
D är ju något man får testa sig fram på.
Med en DA så används till 90% bara maskinens vikt.
Den stora skillnaden är att en DA fungerar bäst på plana ytor, vid minsta kurvighet stannar rotationen av.
Man byter oftast maskin till mindre pads och ökar hastigheten för att kompensera detta.
Roterande kräver Teknik för att hantera. Men man får en bättre avverkning.

Teknik slår produkt i alla lägen.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Andreas_8705
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2017 09:55
Ort: Jönköping

Re: Polera med DA

Inlägg av Andreas_8705 » 02 aug 2018 09:59

Men du menar inte d är waste of money att köpa en rupes. Måste man ha ett stort antal maskiner som hobby polerare?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera med DA

Inlägg av popp » 02 aug 2018 10:32

Andreas_8705 skrev:Men du menar inte d är waste of money att köpa en rupes. Måste man ha ett stort antal maskiner som hobby polerare?
Det är absolut inte dumt att köpa en Rupes maskin.

Använder oftast själv för det mesta Rupes maskin när jag jobbar. :nicka

Så köp bra trissor o rätt medel så kommer du långt vill jag påstå. :jeps

Är du på hobby nivå¨så behöver man inte ha många maskiner tycker jag. :D

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Polera med DA

Inlägg av mikkiz » 02 aug 2018 10:57

Andreas_8705 skrev:Men du menar inte d är waste of money att köpa en rupes. Måste man ha ett stort antal maskiner som hobby polerare?

Absolut inte waste of money. Rupes e fina maskiner och sköna å arbeta med.
Köp rondeller med olika hårdhet och medel så kommer du klara dig fint.

Andreas_8705
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2017 09:55
Ort: Jönköping

Re: Polera med DA

Inlägg av Andreas_8705 » 02 aug 2018 11:14

Jag menade mer på progges att den slutar rotera lätt vid runda kanter och mer lämpling vid plana ytor. Men progge kanske menar med tryck på maskin.

Har lagt i varukorgen lite för många tom 14 olika, ska försöka luska ut vad som kan va onödigt osv. D ska ju betalas också.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Polera med DA

Inlägg av mikkiz » 02 aug 2018 11:31

Den e mer känslig för kurviga partier som Progge säger men med lite vana och rätt teknik så går det bra..
Jag kör själv mina egna bilar med min Rupes Duetto. Tycker den är liten, smidig och skön å använda.
Men riktigt hård lack som på min E klass så skulle man behöva roterande om du inte vill polera hela dagen :)
Själv använder jag bl.a Koch Chemies, scholl och sonax polermedel. Pads - rupes gula och scholls spiderpads purple och navyblå.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera med DA

Inlägg av progge » 02 aug 2018 12:47

Andreas_8705 skrev:Jag menade mer på progges att den slutar rotera lätt vid runda kanter och mer lämpling vid plana ytor. Men progge kanske menar med tryck på maskin.

Har lagt i varukorgen lite för många tom 14 olika, ska försöka luska ut vad som kan va onödigt osv. D ska ju betalas också.
Om man skall underhålla sin egen bil så tycker jag att man kan köpa billigare maskiner än Rupes.
En 125 och en 70 mm så är man heltäckande.
Men skall man hålla på med släkt och vänners bilar så satsa på kvalitet om plånboken tillåter.
Köp bra pads, Mikrofiber från Rupes funkar kannoners.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera med DA

Inlägg av popp » 02 aug 2018 13:03

progge skrev:
Andreas_8705 skrev:Jag menade mer på progges att den slutar rotera lätt vid runda kanter och mer lämpling vid plana ytor. Men progge kanske menar med tryck på maskin.

Har lagt i varukorgen lite för många tom 14 olika, ska försöka luska ut vad som kan va onödigt osv. D ska ju betalas också.
Om man skall underhålla sin egen bil så tycker jag att man kan köpa billigare maskiner än Rupes.
En 125 och en 70 mm så är man heltäckande.
Men skall man hålla på med släkt och vänners bilar så satsa på kvalitet om plånboken tillåter.
Köp bra pads, Mikrofiber från Rupes funkar kannoners.
Detta kan jag hålla med om.Bra skrivit. :jeps

Andreas_8705
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2017 09:55
Ort: Jönköping

Re: Polera med DA

Inlägg av Andreas_8705 » 03 aug 2018 17:02

Man får prova sig fram å rita sträck om d inte redan finns och ha koll.allt tar ju 100 år när man är ny. Man får försöka värdera fråga och prova sig fram. Med tiden lär man sig förhoppningsvis något om man inte bryter ihop säljer allt man köpt och börjar samla kottar eller något sånt haha

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera med DA

Inlägg av TonyM » 24 aug 2018 14:11

Har du lite känsla för maskiner i allmänhet så funkar en DA kanon. Jag köpte Clas Olssons 21mm DA polermaskin när den fanns kvar. Och testade lite och kände att det var lite svårt att polera på de mindre ställena. Så kompletterade med Shinemate EX603 mini polisher vilket är som Rupes Mini 75mm polermaskin. Visst om jag hade haft råd så hade nog blivit en Rupes ibrid nano polermaskin. Kunna köra det allra minsta delarna hade varit kanon. Har dock skaffat polerplattor som är 1tum och 2tum till att användas till borrmaskin eller skruvdragare om det skulle behövas någon gång.
BBV har kommit med 2 nya polermaskiner som ser intressanta ut. En 15mm DA och den jag mest är intresserad av en direkt driven DA polermaskin. Fördelen med en direkt driven DA polermaskin är att du kan luta den eller bara ha en del över lacken du polerar utan att rotationen stannar. Inte många av de som gjorts kopior på framförallt Flex 3401vrg polermaskinen. Rupes Mille är en sådan och likadant Makita po5000c. Undrar om inte Turtle Wax tw850 är direkt driven DA också men osäker. Och de är lite smidigare på en bil med väldigt mycket rundare paneler då den inte stanna som en DA gör om du inte har en bra teknik på att hålla rondellen roterande.
Men på grund av lite nervskador i rygg och nacke. Så lutar det mer åt att det blir en roterande polermaskin. Vad jag har hört så är vibrationerna de minsta från en sådan. Och Rupes LH19E roterande polermaskin är den jag har siktet inställt på hehe. Men får se var det slutar med för maskin. Visst är classes 21mm godkänd. Men ska man köra lite fler bilar så behöver jag uppdatera den. Shinemate mini är en kanonbra polermaskin i den storleken och funkar bra med allt jag testat den med hittills. Lite funderingar om detta.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar