Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av Kulan » 14 okt 2018 16:32

Upptäckt nu på sistone att jag inte riktigt uppskattar vibrationerna från min rupes 15 es

När man kör längre än 1.5 timme så är vibrationerna rent av obehagliga.

Hur hanterar proffsen vibrationerna från sina maskiner??

Alla förslag är välkomna. Nu sist lindade jag maskinen i skumgummi. Ganska bra resultat faktiskt.

Mvh

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av vaxfrasse » 14 okt 2018 18:41

Finns olika vibrationsdämpande handskar.
Har inte provat några tyvärr, men kommer att göra det.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av Kulan » 14 okt 2018 22:34

Jo vissa hävdar det funkar fint dessa handskar. Men man är ju orolig att det är placebo effekter. Jag körde en Peugeot partner. Då gjorde det rent av ont när jag var klar med ena (läs första) sidan. Sedan tejpade jag ett rejält skumgummi när jag körde andra sidan. Då körde jag en stor sektion rent för att provocera, säkert ett pass på 15 minuter. Höll jag bara där det inte var tejpat så var det behagligt (extra fluffigt där det inte var tejpat), hade jag tejpat för hårt gjorde det ont att hålla där, Jag funderar på om man ska sy en rejäl, fluffig skumgummi klädsel åt maskinen med klibbig gummi beläggning så den inte glider runt och dra över som ett resår band.

Detta är inget man ska fuska med, det kan ge livs långa besvär.

wannabeapolisher
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 21 aug 2011 01:40

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av wannabeapolisher » 29 nov 2018 19:22

Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av tobbegubben » 29 nov 2018 23:42

wannabeapolisher skrev:Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)
Där har du fel, har kört med Rupes enkel oscillerande och Toptool M2 och dessa vibrerar inte särskilt mycket.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av popp » 30 nov 2018 07:45

tobbegubben skrev:
wannabeapolisher skrev:Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)
Där har du fel, har kört med Rupes enkel oscillerande och Toptool M2 och dessa vibrerar inte särskilt mycket.
Kan också hålla med här.,

Kör med Rupes maskiner varje dag på mitt jobb och jag tycker inte den vibrerar så värst mycket. :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av rigi » 30 nov 2018 16:45

Flex 3401 vibrerar och händerna känns inte bra efter ett antal timmar. Problemet är att jag trivs bäst eller har bäst koll på den maskinen. För hobbybruk funkar det men skulle inte vilja jobba heltid med den.

Går rupes maskinerna så vibrationsfritt att man kan köra hela dagar?

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av TonyM » 01 dec 2018 14:43

Viktigt att ha Rupes polerrondeller på Rupes polermaskiner. Om inte du hittar några som är väldigt lika Rupes rondeller i vikt och utformning. Du ska kunna ta en Rupes polermaskin och Rupes skum polerrondell gjort till den maskinen. Och varva upp den på högsta hastigheten. Du ska kunna balansera den med att hålla den underifrån med öppen handflata. Använder du andra polerrondeller så kan du märka stor skillnad i extra vibrationer.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av Kulan » 28 dec 2018 10:40

Ja jag kanske då har kört fel rondell, kan mycket väl vara så. Är dessa rupes mycket tyngre än tex flexipad? Jag körde en röd bil som var på väg att bli vit. I ren snålhet (eller klokhet) då rondellen var "fullsmockad" med lackrester efter typ 1 pass med 4 överlapp på en 4de dels huv och blåsa med tryckluft var hopplöst så kasta jag ned rondellen i en blandning av vatten, lite alkohol samt alkaliskt avfettning. För hundra gubbar när rondellen var dyngsur (och då automatiskt tyngre), så vart ju maskinen i princip vibrationsfri. Kanske får köpa hem en uppsättning rupes rondeller och prova. Var inne där ett tag på borra bort lite material från motvikten och prova sig fram den vägen men känns inte så bra att börja modifiera maskinen. Det är ju bättre då att använda rätt rondell istället.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Inlägg av TonyM » 06 jan 2019 22:06

Köp hem några av Rupes gula skumtrissor. De är nog bland de bästa till att avsluta med. Med de gröna och blåa skumtrissorna så behövs en liten särskild primening. Hålla de på ett väldigt litet område med utsmetat polermedel innan på trissan och köra en 25-30 sekunder så att skummet mjuknar till sig genomgående. Annars brukar de ha en förmåga att släppa små delar av skummet fortare än nödvändigt. Inga problem med gul eller vit skummtrissa med att inte göra detta först.

Kan ha med utformningen att göra mycket också. Då de blir en tum bredare än stödrondellen. Vet inte om flexipad har en sådan Rupes liknande trissa. Men Nordicpad och Pingens och Menzernas nya och Shinemate och glömmer säkert någon mer. Men testa ett par Rupes gula skumtrissor du kommer inte bli besviken på dem.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar