Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Poleringssätt och produktval.
spiderpig
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 apr 2019 09:27

Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av spiderpig » 09 apr 2019 09:58

Hej,

Söker en liten polermaskin. Såg att verktygsb*den hade en på hylla men den har utgått. Kostade 500:- och var oscillerande. Pneumatisk ska tilläggas. Söker en motsvarighet. Har svårt att tro att det inte finns en enda ripoff på denna modellen i Sverige under annat namn. Ser att det finns liknande modeller på ebay men de är eccentric. Motsvarar det oscillerande? Tror det är en skillnad men är ingen fysiker. Några tips? Ska polera hojen och är inget proffs. Har en roterande liten maskin men fått hologram tidigare med denna maskinen så använder den enbart till lite grövre repor.

Frågan som följer då jag hittat en maskin på Bilt*ma för 699:- som är en slipmaskin. Dock oscillerande. Dock går den på som lägst 7000 rpm så kanske inte går att polera med den som den är? Sänka trycket på kompressorn? Skaffa en reduceringsventil som reglerar flödet? Ska det inte finnas en liten nätt polermaskin för under 3000:- för en glad amatör?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av Funk » 09 apr 2019 12:40

Hej och välkommen..

Oscillerande och excentrisk är samma sak. Rena slipmaskiner har som regel för lite slag för att fungera..

Priser...jag ser nog den för 500:- som rip-offen då en Rupes i liknande utförande kostar over 4000:-
Det finns nog fler som har liknande för 500:-

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

spiderpig
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 apr 2019 09:27

Re: Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av spiderpig » 09 apr 2019 13:10

Ja det stämmer nog :)

Dock såg jag nu att den gick på 15.000 rpm och det är väl för snabbt för att polera med? Vad tror ni? Finns det ingen elektrisk maskin under 1000:- lappen som är oscillerande?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av Funk » 09 apr 2019 14:57

Det finns dåligt med små maskiner som är eldrivna. Men det lär finnas en liten eldriven oscillerande slipmaskin med ganska stort slag och låga varvtal som kan fungera, men jag kommer inte ihåg vilken det var..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av progge » 09 apr 2019 15:42

Funk skrev:Det finns dåligt med små maskiner som är eldrivna. Men det lär finnas en liten eldriven oscillerande slipmaskin med ganska stort slag och låga varvtal som kan fungera, men jag kommer inte ihåg vilken det var..

/Thomas
Kan det vara denna:
https://verktygsboden.se/polermaskiner/ ... VkQAvD_BwE
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

spiderpig
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 apr 2019 09:27

Re: Max hastighet vid polering / liten polermaskin

Inlägg av spiderpig » 10 apr 2019 07:06

Men den är väl inte oscillerande?

Eldriven är inget måste. Kan mycket väl tänka mig en luftdriven men vill inte lägga ut 3000:- för en polering om året.

Skriv svar