Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kuggfråga no1

Poleringssätt och produktval.

Hur gör du för att få lacken ren innan du vaxar eller lägger lackskydd?

Kör rätt över polermedlet/torkar det
18
19%
Spritar med isopropylalkohol och tensider.
66
71%
Tvättar bort polermedlet.
9
10%
 
Antal röster: 93

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 14 jul 2010 07:04

Veteran skrev:Vilket fabrikat var det på den soppan till polermedel? Säg inte att det var 3 med ett M....

Jag vet inte om några oljor i moderna polermedel, lösningsmedel finns ju men de sticker efter en stunds körning. För 20 år sedan hade man inte aluminiumoxid utan mineraler i polermedel, är det ett antal år sedan du gjorde erfarenheten?
Du gissade rätt, men vem av oss gjorde det? Vad gäller olja så används det ofta mineralolja, men det står väl oftast parrafinum liquidum om det nu ens står på ett säkerhetsdatablad?

Alla märken idag använder inte ens aluminiumoxid, utan det är kvarts och silika som gäller, grymt billigt och inte så nyttigt. Inte för att det kan vara nyttigt att andas in aluminiumoxid heller, för den delen.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 14 jul 2010 17:28

Hur går det med "10 000 kronors-frågan"?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 15 jul 2010 22:02

Det går utmärkt....för övrigt kommer fetman i polermedlen inte från oljor... ;)
Svaret kommer inom kort.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 16 jul 2010 18:24

Dags att svara på frågan. 8-) I de övervägande flesta fall är emulgatorn i polermedel av professionell kvalitet vattenlöslig vilket gör att det bästa sättet att få lacken ren är att tvätta med alkalisk avfetting och sedan spola av bilen (torka som vanligt efteråt etc..... ;) ). Lacken kommer att suga åt sig lackskyddet bättre och eventuella defekter från polering syns tydligare.

I början av min karriär var jag upplärd att sprita men har tvättat av polermedel i 9 år så det är nog preskriberat, undantag för solida lacker som inte tål alkali. Upplevde skillnad som dag och natt och har aldrig sett mej tillbaka. Dock är det först nu som jag vet varför det blir skillnad.

För de som är rädda för alkaliska medel kan jag upplysa att ni har det i tvättmaskinen (Via har pH på 10,6), i diskmaskinen (Finish Powerball har pH 11,2) och i städskåpet (Grönsåpa och Allrengöring har pH 10).

Tack för en intressant diskussion. Fråga gärna din favorit tillverkare om emulgatorn är vattenlöslig, de kommer sätta kaffet i fel strupe. ;)

Daniel
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Jiiins » 16 jul 2010 19:45

Själv så tvättade jag i början jämt innan lackskyddet med hd-grön!
Men blivit lite bekväm och gått över till spritning på sistone :)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av MAX » 16 jul 2010 20:14

Nu ska vi se om jag fattat det här rätt :P
Dvs att bilen ska alltid tvättas med akalliska medel efter polering samtidigt som våra levrantörer sätter kaffet i vrångstrupen om medlet har vatten som emulligator(dvs blandar ihop saker av olika raser) okidoki men om dom nu gör det så undrar man vad det är för nackdel och även fördel eller ska vi sluta använda våra levrantörers produkter eller ärligt talat så förstår jag ingenting,mer än att vi ska tvätta våra kära objekt efter polering med akalliska medel som jag uppfattar som vattenlöslig eller har jag blandat ihop själva frågan :?

Max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av bustorp » 16 jul 2010 23:23

MAX skrev:Nu ska vi se om jag fattat det här rätt :P
Dvs att bilen ska alltid tvättas med akalliska medel efter polering samtidigt som våra levrantörer sätter kaffet i vrångstrupen om medlet har vatten som emulligator(dvs blandar ihop saker av olika raser) okidoki men om dom nu gör det så undrar man vad det är för nackdel och även fördel eller ska vi sluta använda våra levrantörers produkter eller ärligt talat så förstår jag ingenting,mer än att vi ska tvätta våra kära objekt efter polering med akalliska medel som jag uppfattar som vattenlöslig eller har jag blandat ihop själva frågan :?

Max,
Lysande, MAX.
Du har gjort den förvirrade ännu mer förvirrad...... :lol: :lol:
Kalle Sändare är chanslös.

Jag tror att det går bra att göra som man vill ändå, men det är bra att veta för- o nackdelar.
Jag kommer i a f inte att ändra ett vinnande koncept ännu på ett tag.........
Mina resultat kan ju inte bli synbart bättre o avrinning o dylikt mög intresserar mig inte längre.......... 8-)
DET ÄR GLANSEN SOM ÄR DET VIKTIGA hos bustorp !!!!!!
Vill jag ha avrinning/pärlning/ytavspänning (whatever) någon gång så anpassar jag bara schampot.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 17 jul 2010 08:46

Har man polermedelsrester, damm, ludd från lammullstrissan osv kvar på lacken så går det mycket snabbare att tvätta en bil än att stå med tops. Detta förutsätter att man kan tvätta på platsen där man polerar. Jag brukar, om jag har grovpolerat, skumma bilen med hd-grön och sedan tvättar jag med en skarp blandning av chery foam och ett par cl hd-grön.

Spriten använder jag också, mest vid enklare poleringar (enstegspoleringar utan damm)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av bustorp » 17 jul 2010 15:05

Tryckluft funkar också.......det rinner inte ut ur skarvar o lister som vattnet.....
Polermedelsrester kan man fukta en MF-duk o torka bort.

Men........
man ska inte överdriva ett jobb mer än nödvändigt i tron att det blir såååå mycket blankare eller såååå mycket längre hållbarhet om man mellantvättar, spritar eller liknande.
Det blir inte synbart bättre i de flesta fall o livslängden vet man inget om ö h t.

Det finns inte så många enstegsskydd som behöver ha en 100% ren yta.
De flesta innehåller nafta eller någon form av lösningsmedel som är tillräckligt bra på att rensa innan det dunstar. Smartab t o m skriver att det inte behövs mellan deras medel.
De som tvunget behöver extremt rent har oftast ett extra steg i en flaska, typ R-2000, PPS, Lahega 37A+B o liknande.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 17 jul 2010 19:16

Whatever floats your boat :cheers
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Funk » 17 jul 2010 20:10

För de som är rädda för alkaliska medel kan jag upplysa att ni har det i tvättmaskinen (Via har pH på 10,6), i diskmaskinen (Finish Powerball har pH 11,2) och i städskåpet (Grönsåpa och Allrengöring har pH 10).
Vilket då är medel som jag och de flesta med mig aldrig i livet skulle använda på en bil... så kopplingen känns inte helt relevant. Men som ovidkommande förstärkningsargument är dom ju lysande (inget illa ment egentligen..) :)

Sprita eller tvätta med alkalie....om det bara handlar om dessa valen så är det gissningsvis beroende på ett flertal faktorer som styr vad man använder.
Kan man tvätta på polerplatsen, eller är det av praktiska skäl lättare att sprita...kan man få igen den ökade kostnaden från kunden i de fall det behövs adderas flytt och torktid i ekvationen?
Har man solid lack eller aluminiumlister så bör man minimera bruket av alkalier så långt det är möjligt, då får man sprita.

Personligen är det oftast enklast för mig att sprita, 40-50% IPA i avjoniserat vatten torkar snabbt och är konstnadseffektivt.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Nisse » 17 jul 2010 20:30

Polering med skumrondell....microfiberduk event isopropanol...

Polering med lammul....Blåsa av med tryckluft och hjälpa till med en microfiberduk..."men ett besök inne i tvätthallen är inte fel"....har även kört en sväng med fordonet så fartvinden gjort jobbet....

Just att lägga på alkaliskt medel för att "tvätta" bort polermedelsrester...Ja med hjälp av svamp kan jag hålla med...och då får man vara väldigt NOGA....för har man inte kört ut polermedlet väl så finns det en risk att det finns lite polermedel ikvar....Polermedel är inte så lätt att få bort från lacken ibland som en del vill påskina....detta beror lite på fabrikat och lack.... ;)

Microfiberduk event isopropanol anser jag i alla fall vara den säkraste metoden....Om man verkligen vill ha 100% cleant innan lackskydd.... ;)

Håller med dig där Funk....Alkaliska (lite starkare blandningar) är inte bra på t.ex. rörbågar för extraljus, insteg, utvändiga störtbågar, mm pickups....Rails, alulistar mm..

40-50% låter lite mycket Funk...20-25% brukar jag köra.... :cheers
Trutest Final Inspection 340 ligger på 20%..
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Funk » 18 jul 2010 07:36

40-50% låter lite mycket Funk...20-25% brukar jag köra....
Trutest Final Inspection 340 ligger på 20%..
Skall prova lite klenare blandning...tack Nisse

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 18 jul 2010 07:57

Funk skrev:
40-50% låter lite mycket Funk...20-25% brukar jag köra....
Trutest Final Inspection 340 ligger på 20%..
Skall prova lite klenare blandning...tack Nisse

/Thomas
Jag kör 50/50, och det fungerar mkt bra. Kör man svagare så biter det inte lika bra, och det blir mer att torka.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 19 jul 2010 12:07

Nisse, det är klart jag svampar efter att ha lagt alkalisk avfettning på bilen. Att bara lägga på alkali med foamer och spola av gör ju inte rent. I min hall har vi sällan eller aldrig skador efter alkali, det finns klockor som hjälper oss hålla koll på tiderna. Tyvärr är det inte sant att du får det rent 100% med sprit så sant inte polermedlets emulgator är spritlösning.

När det gäller koncentrationen av alkali är det oftast lika många lösningar som människor. En del sk proffs späder dem inte ens. Jag använder Lahega 648 och följer tillverkarens rekommendation på spädning, dock inte den lägsta graden för då tappar man verkan. Alla alkali löser inte heller polermedel på grund av tensiderna man har blandat i. 8-) Det är därför vi kallas bilvårdsproffs...!
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator
Inlägg: 517
Blev medlem: 28 jun 2010 19:41
Ort: Skänninge, Östergötland

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av xion92 » 18 aug 2010 20:58

Jag har en liten nybörjarfråga om detta ämne.
Jag ska polera en bil imorgon och tänkte sprita innan lackskydd. Hur gör jag?
Sprayar jag i en MF-duk och kör över bilen eller ska jag spraya på bilen och spola av eller bara spraya på och låta torka?
Ska jag använda rent eller utspätt? (står iofs "Färdig brukslösning", man man vet ju aldrig hur ni gör :) )

Jag har BBVs Isopropanol 323 Kombi
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av limban » 18 aug 2010 21:26

xion92 skrev:Jag har en liten nybörjarfråga om detta ämne.
Jag ska polera en bil imorgon och tänkte sprita innan lackskydd. Hur gör jag?
Sprayar jag i en MF-duk och kör över bilen eller ska jag spraya på bilen och spola av eller bara spraya på och låta torka?
Ska jag använda rent eller utspätt? (står iofs "Färdig brukslösning", man man vet ju aldrig hur ni gör :) )

Jag har BBVs Isopropanol 323 Kombi

Bara att duscha på lacken och torka av med mjuk mikrofiber 8-)

Och produkten ska användas som en är ;)
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
latisen
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 248
Blev medlem: 08 apr 2014 22:32
Ort: Hässleholm

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av latisen » 13 mar 2015 11:59

Spriten är bra, ett stänk på bilen och ett stänk i munnen, så är man lite extra glad lagom till lackskyddet är lagt!

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av nybbe79 » 22 mar 2015 13:20

Hejsan.
Polerade min bil för en vecka sen med Autoglym SRP. Har sett att det ser ut som "fettcirklar" i solen, kan det vara så att jag inte fått bort polermedlet innan jag la lackskyddet? Ska jag sprita bilen innan jag lägger lackskyddet? Behöver man det med denna produkt eller har jag slarvat när jag torkat av SRP?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Micke K » 22 mar 2015 13:44

nybbe79 skrev:Hejsan.
Polerade min bil för en vecka sen med Autoglym SRP. Har sett att det ser ut som "fettcirklar" i solen, kan det vara så att jag inte fått bort polermedlet innan jag la lackskyddet? Ska jag sprita bilen innan jag lägger lackskyddet? Behöver man det med denna produkt eller har jag slarvat när jag torkat av SRP?
Det är alltid bra att sprita av innan lackskydd föra att säkerställa att det är helt, min personliga uppfattning.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar