Sida 1 av 2

Vad gjorde jag för fel?

Postat: 19 aug 2010 22:12
av xion92
Jag polerade en VW Golf -01 idag och stötte på lite problem. Finishen var det inga som helst problem med men jag tror inte jag lyckades fånga en endaste repa!

Jag började att köra gula trissor med Menzerna Final Finish för jag tyckte bilen var så fint vårdad. När jag tittade närmare var det massa repor kvar. Jag gick över till det grövre jag har Power Finish med nya gula trissor, inte en repa gick bort. Bytte till lila trissor och Power Finish, inte e repa, vad jag kunde se.

Vad gjorde jag för fel? Har jag för klen maskin (Biltemas dubbeloscillerande) eller är medlet för svagt eller har VW så jädrans stenhård lack så det är enklare att få diamanter repfria? :D

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 19 aug 2010 22:41
av jojje
Antagligen är lacken så pass hård att dubbeltrissan inte rår på reporna.

På min V70 är det lönlöst att försöka sig på repor med dubbeltrissan, där är det roterande+lamull samt Intensive polish som gäller för repborttagning :jeps .

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 19 aug 2010 23:54
av xion92
Hur stor skillnad blir det om man slänger på ett par optipads istället?

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 20 aug 2010 00:07
av Tantrum
Det är maskinen som är för klen antagligen, i kombination med hård lack. Så du gjorde inget fel antagligen :)

Med optipad bör det bli stor skillnad. Testa med ett fint medel först bara.

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 20 aug 2010 09:42
av nyberg
golf är riktigt hårda i lacken så blir nog en roterande om du ska plocka repor,

höll på att slita mig grå med en solid blå golf, tror det var samma årsmodell,
många vag bilar har väldigt hård lack,

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 20 aug 2010 10:49
av Dontus
gäller detta skoda oxå?

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 20 aug 2010 15:09
av Funk
Ja, i de flesta fall är dom också hårda.

/Thomas

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 02:36
av xion92
Hur stor skillnad är det på bbv:s optipad original och noname?

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 12:45
av limban
xion92 skrev:Hur stor skillnad är det på bbv:s optipad original och noname?

Jag har inte upplevt någon skillnad alls ;)

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 13:17
av marcus
xion92 skrev:Hur stor skillnad är det på bbv:s optipad original och noname?
Priset.

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 15:24
av limban
marcus skrev:
xion92 skrev:Hur stor skillnad är det på bbv:s optipad original och noname?
Priset.
Jo där satt du spiken i kista!! :jeps hahahaha....

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 22:48
av Veteran
Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 22:59
av limban
Veteran skrev:Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.
det är stor skillnad på de olika typerna

vad tänker du på då? :?:

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 21 aug 2010 23:45
av Nisse
No name kör dom på kvälls skiftet vid fabriken.... :lol:

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 22 aug 2010 07:25
av volvofantast
Veteran skrev:Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.
Var i alingsås tillverkas dom?

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 22 aug 2010 08:30
av Jiiins
volvofantast skrev:
Veteran skrev:Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.
Var i alingsås tillverkas dom?

Tomasgårdsvägen 7-9
http://www.pads.se/

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 22 aug 2010 13:08
av Veteran
limban skrev:
Veteran skrev:Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.
det är stor skillnad på de olika typerna

vad tänker du på då? :?:
Jag tänker på att de ulltrissorna som har samma finish som skum har ett annat varvtal för att optimalt ta bort repor än de med ren ull, det finns ju många olika blandningar. Varvtal och medel kan ju varieras i det oändliga.

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 22 aug 2010 20:07
av limban
Veteran skrev:
limban skrev:
Veteran skrev:Bägge produceras av Pads i Alingsås för övrigt. Om man har en dubbelmaskin med ställbar hastighet får man större frihet i att byta olika ull pads på maskinen, det är stor skillnad på de olika typerna.
det är stor skillnad på de olika typerna

vad tänker du på då? :?:
Jag tänker på att de ulltrissorna som har samma finish som skum har ett annat varvtal för att optimalt ta bort repor än de med ren ull, det finns ju många olika blandningar. Varvtal och medel kan ju varieras i det oändliga.
Ja det har du helt rätt i.

Jag trodde du menade att det var skillnad mellan Optipad orginal och no name? :lol:

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 23 aug 2010 18:13
av Veteran
Nej, det är med dem som med Super Shine Special, Cartec Polish och Meguiar's Quick Detailer-samma sak mohahahaha. :lol:

Re: Vad gjorde jag för fel?

Postat: 08 sep 2010 13:12
av gl3on
Då verkar det gälla alla bilar från VAG? Är det VW så borde det gälla min Audi också :?
Jag hade tänkt ge mig på min kärra idag men så läste jag denna tråd.
Har också Power Finish och Final Finish med biltema dubbeltriss & blåa pads.

Får väl skaffa mig lila pads så jag inte slösar en dag på ingenting...