Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Shine produkter

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 16 apr 2014 19:18

Jag använder sonaxen på blöt bil. Går ganska smärtfritt att lägga på, perfection är absolut lättare att lägga. Hållbarhet vinner sonaxen enligt mig. Kanske har att göra med att det blir ett lite tjockare lager? Bara en tanke som slog mig.
2 kanon bra medel är det iaf.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inlägg av Funk » 16 apr 2014 20:20

marcus skrev:
Funk skrev:Nu har jag inte provat just Sonaxen, men att man får väsentligt bättre hydrofobisk effekt än med vare sig Perfection eller Red Mist tvivlar jag verkligen på.

/Thomas
Avrinningen man får med Sonax är löjlig, och jag är inte ensam om att tycka det. Perfection är bra men, enligt mig, inte i samma liga. Jag har själv inte testat Dodo Red mist, så det kan jag inte säga något om. Om inte avrinningen är väsentligt bättre så är priserna det iaf.

Köp en flaska på macken och testa, Funk. Eller testa på någon bilvårdsträff, du kommer att bli nöjd. Det är en av de produkt som har imponerat mest på mig under de två sista åren.
Det blir första gången jag handlar på macken på mycket länge, men det skall jag göra.
Avrinningen/pärlningen av Red Mist är något bättre, medan Perfection funkar bättre på lätt fuktig yta och är drygare. Jag gissar att kostnaden per applikation är ganska lika. Dessutom är Perfection vattenbaserat så det lär slita mindre på skyddet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Shine produkter

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 20:25

När vi ändå är inne på olika quick detailers.
Vet ni någon som inte pärlar sig? Med alla jag har testat så blir det pärlor och varierande avrinning. (Sonax bästa avrinning hittills för mig med)

Tror att Orchard Speed Seal rinner av och inte ger pärlor, men den är väl inte riktigt tänkt att användas som en QD.

Med mycket vatten spelar det knappt någon roll, då rinner det ju av från alla QDs i princip.
Men när det regnar och sen torkar skulle man gärna slippa pärlorna, om det går? :)

Finns ju olika lackskydd som beter sig så, men så fort man drar på en QD "ersätts" lackskyddets egenskaper med QDns avrinning känns det som.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Shine produkter

Inlägg av Cogo » 17 apr 2014 09:30

Är det någon här som testat att lägga Sonax Intense Shine Detailer ovanpå Glare?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 17 apr 2014 10:42

Så snart jag köpt lite så...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Shine produkter

Inlägg av Cogo » 17 apr 2014 11:01

Funk skrev:Så snart jag köpt lite så...

/Thomas
okej, är din bil Glare behandlad? såg att Mekonomen verkade ha rätt bra pris på denna nu, 139 kr.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

rille
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2013 11:54

Re: Shine produkter

Inlägg av rille » 17 apr 2014 11:03

Har kört med Sonaxen ett par ggr o tycker den e riktigt bra, grym avrinning! Enda som är lite sämre är spraymunstycket.
Perfection har jag bara lagt på en bil, så den har jag inte så mycket att säga om mer än att den luktar gott!

Tänkte prova nåt nytt så köpte o la Meguiars Ultimate Quik Wax på ena bilen för typ 2v sedan. Tvättade av den imorse o den var oxå riktigt bra avrinning på, lägg att lägga och bra munstycke!

:jeps
Senast redigerad av 4 rille, redigerad totalt 14 gång.
Polo R WRC

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 17 apr 2014 12:23

Cogo skrev:
Funk skrev:Så snart jag köpt lite så...

/Thomas
okej, är din bil Glare behandlad? såg att Mekonomen verkade ha rätt bra pris på denna nu, 139 kr.

mvh magnus

Jag har Glare på en bil, BBV på en samt R2000 på den tredje...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Shine produkter

Inlägg av Cogo » 17 apr 2014 12:34

Funk skrev:
Cogo skrev:
Funk skrev:Så snart jag köpt lite så...

/Thomas
okej, är din bil Glare behandlad? såg att Mekonomen verkade ha rätt bra pris på denna nu, 139 kr.

mvh magnus

Jag har Glare på en bil, BBV på en samt R2000 på den tredje...

/Thomas
Testa gärna på alla och meddela vad du tycker om det. Jämför det gärna mot redmist och perfection.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 17 apr 2014 17:14

Sonax på Glare = mycket trevligt!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Shine produkter

Inlägg av Manor » 17 apr 2014 21:45

Funk skrev:
Cogo skrev:
Funk skrev:Så snart jag köpt lite så...

/Thomas
okej, är din bil Glare behandlad? såg att Mekonomen verkade ha rätt bra pris på denna nu, 139 kr.

mvh magnus

Jag har Glare på en bil, BBV på en samt R2000 på den tredje...

/Thomas
Funk, jag måste ju bara fråga...vad tyckte du om att jobba med Glare? Gillade du resultatet?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Shine produkter

Inlägg av BTG » 17 apr 2014 23:00

Manor skrev:
Funk, jag måste ju bara fråga...vad tyckte du om att jobba med Glare? Gillade du resultatet?
Manor,ge dig vi vet i detta laget vad du tycker om Glare,så nu räcker det ;)
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Shine produkter

Inlägg av Bananen » 17 apr 2014 23:13

Glare på hjärnan kan inte vara bra! ;) :cheers
Senast redigerad av 4 Bananen, redigerad totalt 14 gång.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Shine produkter

Inlägg av Manor » 17 apr 2014 23:27

BTG skrev:
Manor skrev:
Funk, jag måste ju bara fråga...vad tyckte du om att jobba med Glare? Gillade du resultatet?
Manor,ge dig vi vet i detta laget vad du tycker om Glare,så nu räcker det ;)
Frågan var allvarligt ställd. Jag vet ju att Mr Funk har testat en hel del lackskydd, och nu verkar ha en liten test på gång mellan tre olika medel.

Jag har väl också hunnit prova några stycken genom åren och detta ju sällan man stött på något riktigt dåligt. Att jag gått igång på Glare är ju ingen hemlighet, men just nu är Subarun Opti-Coat 2.0 behandlad (fantastisk hållbarhet är den spontana kommentaren), och sonens Audi kör med Orchards Holy Trinity...men Subaruns sommarfälgarna behandlades med 2 lager Glare idag ;).

Mammas Mazda får också en Orchardsbehandling i dagarna, det blir bara en noggrann tvätt och ingen polering förrän tidigast i höst. Den har bara gått 15-20 mil och i princip stått i garaget hela tiden...dock var det självklart tvättrepor på den redan när den hämtades från handlaren...att de är så dåliga på leveransrekond är underligt...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Shine produkter

Inlägg av Commander » 18 apr 2014 06:05

Köpte igår Sonax Extreme Shine Detailer. Blir väl ett test ikväll. Bilen är nyligen Glare behandlad.
Senast redigerad av 4 Commander, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Sv: Re: Shine produkter

Inlägg av e_king » 18 apr 2014 07:22

Commander skrev:Köpte igår Sonax Extreme Shine Detailer. Blir väl ett test ikväll. Bilen är nyligen Glare behandlad.
Spraya inte på så mycket är mitt tips. Ett skjut räcker till en framskärm ungefär. Annars kan det vara risk för ränder.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 18 apr 2014 07:45

Funk, jag måste ju bara fråga...vad tyckte du om att jobba med Glare? Gillade du resultatet?
Manor är Glarefrälst, det vet vi... ;)
Personligen körde jag länge med Glares kusin FireGlaze innan jag fick en flaska Glare från Waxdog. Jag skall i sanningens namn säga att dom är näst intill oskiljbara både i användande och prestanda.
Hade jag varit tvingad att bara använda en metod/ett skydd så tror jag att Glare/FireGlaze hade varit det jag valt. Men nu är jag inte tvingad till det... ;)
Jag provade BBV:s enpetare och den har för dålig hållbarhet även om den är smidig att jobba med.
Så R2000 som varit föredraget medel pga hållbarhet och pärlning skall nu troligen testas mot ett keramisk skydd, helt enkelt eftersom mitt är slut och nyfikenheten tränger på. Men även det är ett riktigt bra medel (som man tyvärr behöver ha firma för att köpa).
G-techniq, Aquartz, Opticoat eller någon dark horse, vem vet. Det kommer att bli vårens projekt.

Toppning så här långt då?
Ultima funkar, men är lite för omständigt och dyrt.

DoDo Acrylic Spritz , lite trist att jobba med och ser lite "dött" ut. Håller bra dock

DoDo Red Mist. Ger suverän wetlook på rätt yta. lite måjobbigt att lägga jämfört med de enklaste. Innehåller lösningsmedel och är odrygt vilket är ett minus.

Perfection. Lättast att applicera, om man inte har för våt bil, ger bra lika bra avrinning som RM. Vattenbaserat vilket bör slita mindre på skyddet .Jag gillade inte dess effekt på glas. Lite dyrare.

Sonax. Får framtiden utvisa..

Ha en trevlig långfredag, nu är det avfärd till Elmia som gäller, håll utkik efter dödskallekaninen.. 8-)

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Shine produkter

Inlägg av Manor » 18 apr 2014 11:18

Funk, om du letar efter en "dark horse" så ska visst Orchards ha ett keramiskt medel på gång.
JonkeGTX kanske kan ha lite mer information runt detta.
Snarlikt CQuarts, om jag tolkade det jag läst rätt...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Shine produkter

Inlägg av Bananen » 18 apr 2014 12:31

Manor skrev:Funk, om du letar efter en "dark horse" så ska visst Orchards ha ett keramiskt medel på gång.
JonkeGTX kanske kan ha lite mer information runt detta.
Snarlikt CQuarts, om jag tolkade det jag läst rätt...

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=336198
Senast redigerad av 4 Bananen, redigerad totalt 14 gång.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 18 apr 2014 16:32

Tack för tipsen, jag köpte en flarra av Sonaxen på Elmia, med lite tur kommer ett omdöme i morgon.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar