Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Meguiar New Car Kit

Allt utvändigt arbete och produktval.
RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 05 mar 2015 18:54

Hej allihopa. Är ny på forumet då jag behöver lite tips och råd.
Jag har precis beställt mig en ny bil som levereras i maj/juni och vill naturligtvis att den håller sig ny länge. Från början funderade jag på att att lackförsegla alt lackkonservera bilen men är inte så förtjust i priserna och återbesöken var 12-18 månad beroende på vilken firma som gör det. Sen gillar jag att fixa med bilen och mc:n då man som småbarnsförälder har chans till en stund för sig själv.

Bilen är metalliclackad i som den heter Titanium flash mica. Eftersom den är helt ny och jag tänkte lägga på ett vaxlager omedelbums vid leverans så behövs ju knappast någon polering. Det är något jag gör efter första vintern.

Jag har därför beställt Meguiar new car kit på nätet. http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/b ... ew-car-kit
Vad tror ni om detta kit för ett någorlunda skydd första året?

Behöver man avfetta en så ny bil och med i så fall vad. Jag tror ju knappast att det behövs något dundermedel utan det borde räcka med en mild alkalisk avfettning. Förslag på lämpligt medel mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Manor » 05 mar 2015 23:10

Hej!
Börja att tvätta av bilen med kallavfettning och därefter alkalisk avfettning (typ HD-grön).

Följ upp med Orchards Iron Cleanse eller liknande för järnpartiklar...det brukar finnas gott med "skräp" i lacken efter biltransporten.

Tvätta noga och spola av bilen.

Därefter skulle jag claya (en lera eller clayduk) för att få bort den sista skiten. Det är fascinerande vad mycket skit det kan finnas på en ny bil.

Tvätta igen och torka noga.

Polera med ett milt medel och en dubbelhuvudmaskin från Biltema/Rusta och orangefärgade Sonax polertrissor som brukar gå att köpa på samma ställe som polermaskinen.

Därefter lägger du ett lackskydd, exempelvis det du köpte från Meguiars. Hållbarheten är kanske några månader, och jag tror inte den grejar kallavfettning. Den lär dock vara lätt att lägga på och torka av, så du kan komplettera med ett lager när andan faller på.

Ovanstående lite slarvigt skrivet...det finns massor av liknande frågor och svar på forumet...det är bara att söka runt. Spontant så tar Meguiars väldigt bra betalt för hyfsade produkter. Det finns produkter med bättre pris/prestanda hos valfri sponsor på forumet, men använd det du har först...eller gör som vi andra och köp på dig tonvis med prylar som aldrig kommer att gå åt. Jag har så mycket flaskor hemma nu att jag skulle kunna öppna rekondfirma :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Cogo » 05 mar 2015 23:15

Läs på mycket här Först. Ut till bilen sen och testa. Känn efter vad du gillar. Vill du testa olika produkter med mera så efterlys lite prover här på forumet. Finns alltid folk som är villiga att dela med sig en skvätt som man har hemma.

Välkommen hit förresten.

Mvh magnus

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 06 mar 2015 08:55

Manor skrev:Hej!
Börja att tvätta av bilen med kallavfettning och därefter alkalisk avfettning (typ HD-grön).

Följ upp med Orchards Iron Cleanse eller liknande för järnpartiklar...det brukar finnas gott med "skräp" i lacken efter biltransporten.

Tvätta noga och spola av bilen.

Därefter skulle jag claya (en lera eller clayduk) för att få bort den sista skiten. Det är fascinerande vad mycket skit det kan finnas på en ny bil.

Tvätta igen och torka noga.

Polera med ett milt medel och en dubbelhuvudmaskin från Biltema/Rusta och orangefärgade Sonax polertrissor som brukar gå att köpa på samma ställe som polermaskinen.

Därefter lägger du ett lackskydd, exempelvis det du köpte från Meguiars. Hållbarheten är kanske några månader, och jag tror inte den grejar kallavfettning. Den lär dock vara lätt att lägga på och torka av, så du kan komplettera med ett lager när andan faller på.

Ovanstående lite slarvigt skrivet...det finns massor av liknande frågor och svar på forumet...det är bara att söka runt. Spontant så tar Meguiars väldigt bra betalt för hyfsade produkter. Det finns produkter med bättre pris/prestanda hos valfri sponsor på forumet, men använd det du har först...eller gör som vi andra och köp på dig tonvis med prylar som aldrig kommer att gå åt. Jag har så mycket flaskor hemma nu att jag skulle kunna öppna rekondfirma :D.
Tackar för svaret. Tänkte först göra den grundliga rengöringen till hösten men jag gör den kanske redan till sommaren. Känns dock inget vidare att som amatör sätta polertrissan på en splitterny bil, man har ju blivit skrämd med allt som kan gå fel. Skulle däremot gärna vilja ha tips på ett väldigt milt polermedel och en "fin" lera innan jag sätter igång.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 06 mar 2015 08:58

Cogo skrev:Läs på mycket här Först. Ut till bilen sen och testa. Känn efter vad du gillar. Vill du testa olika produkter med mera så efterlys lite prover här på forumet. Finns alltid folk som är villiga att dela med sig en skvätt som man har hemma.

Välkommen hit förresten.

Mvh magnus
Tackar...
Fått väldigt mycket info här, kanske för mycket med alla fabrikat och medel som finns att köpa och där alla enligt tillverkarna är bäst :D

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av wolfi » 06 mar 2015 12:12

RobbeS skrev:
Cogo skrev:Läs på mycket här Först. Ut till bilen sen och testa. Känn efter vad du gillar. Vill du testa olika produkter med mera så efterlys lite prover här på forumet. Finns alltid folk som är villiga att dela med sig en skvätt som man har hemma.

Välkommen hit förresten.

Mvh magnus
Tackar...
Fått väldigt mycket info här, kanske för mycket med alla fabrikat och medel som finns att köpa och där alla enligt tillverkarna är bäst :D

Finns många tillverkare som säger dom är bäst...men nästa fråga är lite, vad är bäst för dig? , det är frågan;)

Sen va manor skriver ang. poleringen , är näst intill omöjligt att göra fel:) , men man måste tänka på att torka bort all medel efteråt. , kan hålla med manor ang. lera den...oftast står ju bilarna på ett ställe mellan fabrik och butik med. vet själv när man jobbade inom bilhandelns bilvård , vissa bilar står i månader, där jag bor i hamnen (vilket innebär mycket salt, sand m.m.) visst gör ofta bilfirmorna en viss del oftast bara någon typ av vax;) vissa firmor är mer seriösare än andra firmor., något att tänka på.

Har du fler frågor så är det bara skriva dom , så svarar alltid någon av oss här ute på forumet.

mvh/Tony (wolfi)

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 06 mar 2015 12:41

Det är fint med ett sånt här forum där man får råd och tips.
Så det blir hela köret när bilen anländer men jag ska använda min nuvarande gamla passat och frugans bil som övningobjekt innan jag sätter trissan på den nya bilen.

Så inköpslistan blir som följer: (har ni förslag på annat så mottages det tacksamt). Har kollat in produkterna på Bollnäs bilvård och vill gärna kunna beställa allt därifrån på samma gång.

-Polermaskin med dubbelhuvud, oscillerande, från Clas Ohlson.
-Blue and green kallavfettning.
-HD grön alkalisk avfettning
-Lera Meguiars smooth clay kit
-Schampo och vax är redan beställt, Meguiars vax and wash. Frågan är dock hur det blir att använda ett vaxschampo innan poleringen?

Sen är frågan om polermedel. Till gammelbilen behövs något grövre och till frugans bil nåt som tar finare tvättrepor. I övrigt är bilens lack, metallic, i bra skick.

Kort och gott så vill jag ha lättarbetade medel som man inte behöver ha en massa erfarenhet för att kunna använda.

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av wolfi » 06 mar 2015 19:22

ang. dina frågor.
-schampo och vax:
Enl min åsikt nä. pga. när du polerar på lacken efteråt så "slipar" du lacken och då försvinner de "nuvarande" vaxet.
men du behöver schamponera/tvätta bilen pga. få bort all smuts , sen gör de nog inte så mycket om du har lite vax i de pga. "ifall" du skulle missa någon liten skarv eller något så är de iallafall vaxat;) ,

Just när de gäller polerings medel , så är de lite va du själv gillar och vilken pris klass m.m.
Jag kan bara säga hur jag har tänkt då min bil är från 98 med några rejäla repor. (i mitt fall risk för lite vattenslipning)
Jag har kört 3m. innan men tänkte prova på menzernas produkter själv , pga. har hört mycket bra om deras sortiment samt många youtube filmer m.m. , finns både "grov/medel/fin i deras sortiment , vet att bollnäs säljer det.
Så här har jag tänkt göra när jag har möjlighet att låna min fars garage vilket står just nu 2 st bilar utan motorer i. haha
Så de dröjer nog ett tag till.
Grov polering först med FG400 och sen kör fint med SF4500 och har presis fått hem bollnäs 1-Stegs Skydd BBV Shine Extra, som jag tänkte testa., Finns bra andra märken med men för min del tänkte jag prova detta då min bil för av ren nyfikenhet;)

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av deje » 06 mar 2015 20:49

Jag har också en nästa ny bil ,och efter att ha läst det mesta här på forumet+ kollat på youtube ,så tänker jag göra följande.

Tvätta bilen (Kall+alkalisk)
Flygrostmedel
Lera där det behövs
Polera där det behövs
Ultima Paint Prep Plus+
Ultima Paint Prep Plus+

Då min bil är vit så hoppas jag kunna hoppa polering , men som sagt skulle det behövas tar jag det punktvis.
Kommer till vintern göra samma procedur , och då kanske det blir fullständig polering.

MVH
deje
deje

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av wolfi » 06 mar 2015 23:10

^^

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Swingminx » 07 mar 2015 09:14

deje skrev:Jag har också en nästa ny bil ,och efter att ha läst det mesta här på forumet+ kollat på youtube ,så tänker jag göra följande.

Tvätta bilen (Kall+alkalisk)
Flygrostmedel
Lera där det behövs
Polera där det behövs
Ultima Paint Prep Plus+
Ultima Paint Prep Plus+

Då min bil är vit så hoppas jag kunna hoppa polering , men som sagt skulle det behövas tar jag det punktvis.
Kommer till vintern göra samma procedur , och då kanske det blir fullständig polering.

MVH
deje

Du bor möjligtvis inte i Deje, i Forshaga kommun? :o
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Florio » 07 mar 2015 19:48

Det låter som du har beställt en Mazda.Ska själv få min 3a snowflake white i maj/juni.
Vill du ha ett lättjobbat medel till den nya bilen så rekommenderar jag Scholl s30 och deras polertrissor.
Gör i ordning bilen direkt när du får den så har du den skyddat från början.
Clay mini svamp från BBV är mild och bra att använda utan att repa.Där finns även lackskydd att köpa.Deras nya keramiska verkar lovande,lätt att lägga på.
Jag kommer att fixa min bil direkt när jag får den så som Manor beskrev.
Jag funderar på Polishangel Cosmic eller Cquartz,har inte bestämt mig än.
Ska jag köra Polishangel måste jag köra Invincible primer först som en polering.
Om det blir Cquartz då blir det Scholl S30 och Spider pad fine cut till .
Jag skall använda BBVs keramiska till att toppa med ibland.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 07 mar 2015 20:38

Florio skrev:Det låter som du har beställt en Mazda.Ska själv få min 3a snowflake white i maj/juni.
Vill du ha ett lättjobbat medel till den nya bilen så rekommenderar jag Scholl s30 och deras polertrissor.
Gör i ordning bilen direkt när du får den så har du den skyddat från början.
Clay mini svamp från BBV är mild och bra att använda utan att repa.Där finns även lackskydd att köpa.Deras nya keramiska verkar lovande,lätt att lägga på.
Jag kommer att fixa min bil direkt när jag får den så som Manor beskrev.
Jag funderar på Polishangel Cosmic eller Cquartz,har inte bestämt mig än.
Ska jag köra Polishangel måste jag köra Invincible primer först som en polering.
Om det blir Cquartz då blir det Scholl S30 och Spider pad fine cut till .
Jag skall använda BBVs keramiska till att toppa med ibland.
Jo, det blev en Mazda 6 nu när dom kommit med AWD till ett riktigt bra pris och med uppgraderat rostskydd och bättre ljudisolering i kupén.
Jag får bilen i Juni och tänker göra i ordning den under sommaren men väntar ett par månader så det inte blir strul med garantier och annat. Fram till dess kör jag med Meguiers New Car kit så har man nån form av skydd i alla fall.
Däremot så kör jag fullt ut med fruns Astra och ska på den lägga nån typ av enkomponents "lackföregling" som är lätt att toppa med jämna mellanrum. Förslag på ett sånt mottages tacksamt.
Tack för tipset om Clay Mini svamp. Tror du den funkar på en bil som är ett par år gammal eller är den tänkt för nyare och renare bilar?
Förresten är det Clay mini block du menar?

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av deje » 07 mar 2015 21:30

Swingminx skrev:
deje skrev:Jag har också en nästa ny bil ,och efter att ha läst det mesta här på forumet+ kollat på youtube ,så tänker jag göra följande.

Tvätta bilen (Kall+alkalisk)
Flygrostmedel
Lera där det behövs
Polera där det behövs
Ultima Paint Prep Plus+
Ultima Paint Prep Plus+

Då min bil är vit så hoppas jag kunna hoppa polering , men som sagt skulle det behövas tar jag det punktvis.
Kommer till vintern göra samma procedur , och då kanske det blir fullständig polering.

MVH
deje

Du bor möjligtvis inte i Deje, i Forshaga kommun? :o
Namnet har inget med orten att göra!
mvh
deje
deje

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Florio » 08 mar 2015 08:30

RobbeS skrev:
Florio skrev:Det låter som du har beställt en Mazda.Ska själv få min 3a snowflake white i maj/juni.
Vill du ha ett lättjobbat medel till den nya bilen så rekommenderar jag Scholl s30 och deras polertrissor.
Gör i ordning bilen direkt när du får den så har du den skyddat från början.
Clay mini svamp från BBV är mild och bra att använda utan att repa.Där finns även lackskydd att köpa.Deras nya keramiska verkar lovande,lätt att lägga på.
Jag kommer att fixa min bil direkt när jag får den så som Manor beskrev.
Jag funderar på Polishangel Cosmic eller Cquartz,har inte bestämt mig än.
Ska jag köra Polishangel måste jag köra Invincible primer först som en polering.
Om det blir Cquartz då blir det Scholl S30 och Spider pad fine cut till .
Jag skall använda BBVs keramiska till att toppa med ibland.
Jo, det blev en Mazda 6 nu när dom kommit med AWD till ett riktigt bra pris och med uppgraderat rostskydd och bättre ljudisolering i kupén.
Jag får bilen i Juni och tänker göra i ordning den under sommaren men väntar ett par månader så det inte blir strul med garantier och annat. Fram till dess kör jag med Meguiers New Car kit så har man nån form av skydd i alla fall.
Däremot så kör jag fullt ut med fruns Astra och ska på den lägga nån typ av enkomponents "lackföregling" som är lätt att toppa med jämna mellanrum. Förslag på ett sånt mottages tacksamt.
Tack för tipset om Clay Mini svamp. Tror du den funkar på en bil som är ett par år gammal eller är den tänkt för nyare och renare bilar?
Förresten är det Clay mini block du menar?
Hej!
Ja det är clay mini block jag menar och den fungerar.Kör du kall avfettning,alkaliskt och till sist flygrost medel då har du nog inte mycket kvar att lera.Låt kemikalierna göra jobbet först och kör sedan clay mini block för att vara säker att lacken är helt ren.
Gör man allt ordentligt och lägger ner så mycket tid då tycker jag att det är värt att lägga ett bra lackskydd.
Kollade på Meguiars men det står inget om hållbarheten.Verkar vara keramiskt med tanke på att det står att den motstår repor.
Kolla på BBVs nya keramiska eller Polishangels olika lackskydd ex. enstegs Master Sealant och Viking Shield.
BBvs keramsika håller upp till 1 år och med tanke på hur lätt apliceringen kan du göra om det 6 månader efter första apliceringen och då vet du garanterat att din bil är skyddad.
Sen undrar jag vad du menar med strul med garantierna?Blir det strul om man lackskyddar?
Det finns bilfirmor som erbjuder lackskydd på helt nya bilar och jag har lackskyddat alla mina bilar så fort jag har fått dem.
Hade en Bmw med en lackskada som gick på lackgarantin och bilen var MrCap behandlat.Bmw betalade återbehandlingen hos MrCap för den aktuella sidan efter omlackeringen

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 08 mar 2015 20:34

Florio skrev:
RobbeS skrev:
Florio skrev:Det låter som du har beställt en Mazda.Ska själv få min 3a snowflake white i maj/juni.
Vill du ha ett lättjobbat medel till den nya bilen så rekommenderar jag Scholl s30 och deras polertrissor.
Gör i ordning bilen direkt när du får den så har du den skyddat från början.
Clay mini svamp från BBV är mild och bra att använda utan att repa.Där finns även lackskydd att köpa.Deras nya keramiska verkar lovande,lätt att lägga på.
Jag kommer att fixa min bil direkt när jag får den så som Manor beskrev.
Jag funderar på Polishangel Cosmic eller Cquartz,har inte bestämt mig än.
Ska jag köra Polishangel måste jag köra Invincible primer först som en polering.
Om det blir Cquartz då blir det Scholl S30 och Spider pad fine cut till .
Jag skall använda BBVs keramiska till att toppa med ibland.
Jo, det blev en Mazda 6 nu när dom kommit med AWD till ett riktigt bra pris och med uppgraderat rostskydd och bättre ljudisolering i kupén.
Jag får bilen i Juni och tänker göra i ordning den under sommaren men väntar ett par månader så det inte blir strul med garantier och annat. Fram till dess kör jag med Meguiers New Car kit så har man nån form av skydd i alla fall.
Däremot så kör jag fullt ut med fruns Astra och ska på den lägga nån typ av enkomponents "lackföregling" som är lätt att toppa med jämna mellanrum. Förslag på ett sånt mottages tacksamt.
Tack för tipset om Clay Mini svamp. Tror du den funkar på en bil som är ett par år gammal eller är den tänkt för nyare och renare bilar?
Förresten är det Clay mini block du menar?
Hej!
Ja det är clay mini block jag menar och den fungerar.Kör du kall avfettning,alkaliskt och till sist flygrost medel då har du nog inte mycket kvar att lera.Låt kemikalierna göra jobbet först och kör sedan clay mini block för att vara säker att lacken är helt ren.
Gör man allt ordentligt och lägger ner så mycket tid då tycker jag att det är värt att lägga ett bra lackskydd.
Kollade på Meguiars men det står inget om hållbarheten.Verkar vara keramiskt med tanke på att det står att den motstår repor.
Kolla på BBVs nya keramiska eller Polishangels olika lackskydd ex. enstegs Master Sealant och Viking Shield.
BBvs keramsika håller upp till 1 år och med tanke på hur lätt apliceringen kan du göra om det 6 månader efter första apliceringen och då vet du garanterat att din bil är skyddad.
Sen undrar jag vad du menar med strul med garantierna?Blir det strul om man lackskyddar?
Det finns bilfirmor som erbjuder lackskydd på helt nya bilar och jag har lackskyddat alla mina bilar så fort jag har fått dem.
Hade en Bmw med en lackskada som gick på lackgarantin och bilen var MrCap behandlat.Bmw betalade återbehandlingen hos MrCap för den aktuella sidan efter omlackeringen
Jag lever lite i det gamla då det för några år sedan var en liten debatt i motormedia om "lackförsegling" kontra garanti. Nu har jag inte hört något på ett tag så jag kommer att skydda nya bilen ganska omgående med lite mer tåliga preparat än Meguiars vax.
Funderar just nu som du föreslog på BBV:s nya keramiska eller Ultima paint guard som också verkar lättanvänt.

Behöver man verkligen flygrostmedel om man ändå ska lera bilen och hur aggressiv för lacken är den jämfört med kall och alkalisk avfettning?

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Lemerok » 08 mar 2015 20:47

Ju mindre mekanisk kontakt med lacken desto bättre, bättre att låta kemikalierna göra jobbet.
Det är mer aggressivt att köra lera än att köra kemikalier, finns risk att man repar lacken vid lera, även om det mest handlar om små knappt synliga repor.

Men om du inte tänkt polera så skulle jag undvika leran, man kan känna på lacken efter tvätten med en plasthandske. Känns den len och fin är den redo för lackskydd.

Jag brukar endast köra lera om bilen ska poleras.

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Florio » 09 mar 2015 07:07

Jag håller med Lemerok,bättre att låta kemikalierna göra jobbet.Precis som han säger är lacken len så hoppar över leran.
Leran kan repa och det är alltid viktigt att polera efteråt.På en ny bil räcker det nog med kemikalierna.
BBVs Iron X är Ph neutral skriver de, så den är ofarlig för lackskydd.Lacken tål mer än vad man tror så det är bara att köra på.
Jag har använt Ultima Paint Guard för att toppa mina bilar och den är bra men tål inte upprepade tvättar med kallavfettning.Lägger man den en gång i månaden så skyddar den nog bra över vintern också.Tar ca 10-15 minuter att lägga på och den är dryg.Känns som en stor flaska räcker i flera år.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av RobbeS » 09 mar 2015 08:45

Tackar för svaren. För nya bilen blir det en ordentlig tvätt med avfettning, kall och alkalisk och flygrostmedel. Sen får jag se om det behövs leras och poleras.

För fruns bil blir det "all in" med lerning och polering också. Är inne på BBV:s nya keramiska men ska avvakta tills det kommer lite recensioner på medlet.

Sen har jag en fråga som kan verka dum. Jag har tillgång till jobbets spolplatta med oljeavskiljare och allt som behövs för biltvätt. Där kan jag avfetta och tvätta bilen. Tyvärr kan jag inte blockera plattan en hel dag eller för den delen natt heller då det är en dygnet runt arbetsplats. Lerandet och polerandet måste jag alltså göra hemma i eget garage och måste då köra en sträcka på ca 1500 meter. Hur ska jag tvätta av bilen efter denna korta sträcka. Ska jag avfetta med miljöavfettning eller räcker ett schampo eller kanske bara avspolning?

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Meguiar New Car Kit

Inlägg av Lemerok » 09 mar 2015 09:23

Då räcker det bra att spola av bilen, kanske en snabb runda med schampo.
Jag har samma problem, kör mellan en GDS-hall och ett garage 1 km bort, brukar gå rätt bra med en avtorkning med en quick detailer eller så med.

Skriv svar