Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa Qd

Allt utvändigt arbete och produktval.
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Bästa Qd

Inlägg av Cogo » 30 jul 2016 20:39

Optimum instant detailer kanske? Spädbar med vatten. Gjorde en 50/50 test på denna mot perfection tidigare på forumet.

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 30 jul 2016 21:48

Den svarta flaskan som heter ultimate Qd. Har haft den röda innan men denna är bättre!

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Bästa Qd

Inlägg av marcus » 30 jul 2016 22:10

Cogo skrev:Optimum instant detailer kanske? Spädbar med vatten. Gjorde en 50/50 test på denna mot perfection tidigare på forumet.
Exakt den. Länka gärna till testet .

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa Qd

Inlägg av progge » 30 jul 2016 23:15

marcus skrev:
Cogo skrev:Optimum instant detailer kanske? Spädbar med vatten. Gjorde en 50/50 test på denna mot perfection tidigare på forumet.
Exakt den. Länka gärna till testet .
viewtopic.php?f=42&t=8806&p=142933&hili ... er#p142933
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
WaxOnWaxOff
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 sep 2012 12:50
Ort: Svedala

Re: Bästa Qd

Inlägg av WaxOnWaxOff » 02 aug 2016 09:14

Älskar Orchard Perfection men det finns alternativ som är mer prisvärda.
Min favorit för tillfället är Bouncer's Done & Dusted. Väldigt lik Perfection men med snäppet bättre glans och betydligt lägre pris.
/Martin
_____________________________________________________
SAAB 9-3 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -06(RIP)
viewtopic.php?f=13&t=6060

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Bästa Qd

Inlägg av korvis » 02 aug 2016 19:06

WaxOnWaxOff skrev:Älskar Orchard Perfection men det finns alternativ som är mer prisvärda.
Min favorit för tillfället är Bouncer's Done & Dusted. Väldigt lik Perfection men med snäppet bättre glans och betydligt lägre pris.
Säljs den av nån svensk ÅF?

Användarvisningsbild
WaxOnWaxOff
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 sep 2012 12:50
Ort: Svedala

Re: Bästa Qd

Inlägg av WaxOnWaxOff » 03 aug 2016 08:06

korvis skrev:
WaxOnWaxOff skrev:Älskar Orchard Perfection men det finns alternativ som är mer prisvärda.
Min favorit för tillfället är Bouncer's Done & Dusted. Väldigt lik Perfection men med snäppet bättre glans och betydligt lägre pris.
Säljs den av nån svensk ÅF?
Tyska och engelska webbshoppar har den. Tyvärr inte lyckats hitta någon svensk ÅF.
/Martin
_____________________________________________________
SAAB 9-3 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -06(RIP)
viewtopic.php?f=13&t=6060

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 23 aug 2016 18:38

Hej på er igen!
Har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med!
Vill först och främst tacka Jonkegtx för proverna som jag fick av dig!
Mycket nöj med Orchard Perfection och Cotton Candy. De andra har jag inte hunnit med att prova än men med resultatet av de jag provat så lovar det gott!
Kanske med en liten passus för Bubblebath. Fick inget skum men det var nog mer en känsla än ett faktum att den inte fungerade som jag förväntade mig.
Nu åter till min fråga!
Jag har vid ett tidigare tillfälle använt sprayvax från Meguiers och fick då en en sträv yta likt sandpapper på lacken efter att jag varit ute och kört med bilen. Trodde att det berodde på att jag var för snabbt iväg så att vaxet inte hant med att "härda" Detta har inte hänt när jag låtit bilen stå under en längre tid efter behandlingen typ en natt eller så. I fredags provade jag ovanstående Perfektion och då fick bilen stå ca en timme i garaget innan jag körde iväg med den. Även denna gången fick jag samma fenomen? Inget som inte går att ta bort med en tvätt eller avtorkning med QD men inte bara med efterpolering med MF duk, men någon förklaring skulle det ändå kännas bra om man kunde få.
Det lustiga i det hela är att det är bara på ytorna som är plana mot himlen om ni förstår alltså huv,tak och ovansidan precis under sidofönstren osv.
Jag har PPS på lacken sedan tidigare och har ett uppvärmt garage (22-24 gr) en avfuktare som går i princip kontinuerligt efter tvätt. Jag har inte kört i regn eller på grusväg utan på vanliga landsvägar som varit normalrean. Tvättar bilen på gatan och rullar in den för avtorkning så det finns ingen onormal fuktighet i garget heller.
Kunde vara trevligt att höra om någon annan drabbats av detta innan och vad ni i så fall löst sett med!

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 26 aug 2016 17:05

Ingen som drabbats utav detta eller har en förklaring på varför??

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa Qd

Inlägg av progge » 26 aug 2016 17:56

Theman skrev:Ingen som drabbats utav detta eller har en förklaring på varför??
Det är inte så att du vaxat in en massa goja i lacken?
Skulle testat en ruta med clay och sedan polerat, för att se om det sitter i lacken.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Bästa Qd

Inlägg av Cogo » 26 aug 2016 22:11

Tvättar du av med avfetrnibg innan? Vilken används och hur stark?

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 27 aug 2016 07:17

Det är så att bilen är slät och ren i lacken innan jag kör iväg med den! Detta uppstår efter att jag varit ute och kört. Behöver inte tas bort med lera eller så utan det räcker med att ta Qd i mitt fall då Qd från Meguiers så försvinner det. Funkar även att tvätta bilen med vanligt schampo i mitt fall NXT från Meguiers för att få bort det! Har inte vid de tillfällena använt avfettning alls då bilen inte behövt det.
Jag tvättar bilen enligt följande:
Spolar av den med högtryck, lägger på Bbv arti+ schampo med foamlans låter det verka några minuter beroende på hur varmt det är och om solen står på, spolar av med högtryck, spolar av med slang, tvättar med NXT och tvättvante enligt två hinks metoden, spolar mellan panelerna med slang, torkar av det värsta med våffelduk, kör in bilen i garaget ( från gatan och är det 6 M) och lägger på Qd som torkstöd för sista avtorkning. I de två fallen jag fått den här ytan använde jag sprayvax från Meguiers första gången och andra gången Orchard perfektion som torkstöd då utan sprayvax.
Har använt sprayvax flera gånger utan att få denna ytan men då som sagt låtit bilen stå över natten innan jag kört ut med den. Kan sägas att jag kommer i fortsättningen prova perfektion igen som torkstöd då det gav en fantastisk glans efteråt. Detta trots att ytan efter första körningen ändå var sträv som sandpapper.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa Qd

Inlägg av progge » 27 aug 2016 11:34

Theman skrev:Det är så att bilen är slät och ren i lacken innan jag kör iväg med den! Detta uppstår efter att jag varit ute och kört. Behöver inte tas bort med lera eller så utan det räcker med att ta Qd i mitt fall då Qd från Meguiers så försvinner det. Funkar även att tvätta bilen med vanligt schampo i mitt fall NXT från Meguiers för att få bort det! Har inte vid de tillfällena använt avfettning alls då bilen inte behövt det.
Jag tvättar bilen enligt följande:
Spolar av den med högtryck, lägger på Bbv arti+ schampo med foamlans låter det verka några minuter beroende på hur varmt det är och om solen står på, spolar av med högtryck, spolar av med slang, tvättar med NXT och tvättvante enligt två hinks metoden, spolar mellan panelerna med slang, torkar av det värsta med våffelduk, kör in bilen i garaget ( från gatan och är det 6 M) och lägger på Qd som torkstöd för sista avtorkning. I de två fallen jag fått den här ytan använde jag sprayvax från Meguiers första gången och andra gången Orchard perfektion som torkstöd då utan sprayvax.
Har använt sprayvax flera gånger utan att få denna ytan men då som sagt låtit bilen stå över natten innan jag kört ut med den. Kan sägas att jag kommer i fortsättningen prova perfektion igen som torkstöd då det gav en fantastisk glans efteråt. Detta trots att ytan efter första körningen ändå var sträv som sandpapper.
För att samman fatta problemet:
När du tvättat bilen ren och lägger på en QD.
Så är lacken hal och len.
När du varit ute och kört så blir den sträv.

Detta låter som att bilen blir statisk och drar till sig damm mm från luften, när du är ute och kör.
Är detta rätt uppfattat?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 27 aug 2016 13:45

Ja delvis rätt. Den blir sträv men det sträva är typ etsat in i ytan. Det går inte att bara torka bort med en MF duk utan man måste använda medel av något slag för att få bort det. Typ Qd eller en ny tvätt med schampo.
Är som om vaxet eller Qd reser sig. OBS det är bara på de vågräta ytorna! Huv, tak och liknade inget på sidorna!
Det är inget som syns för blotta ögat men känns och hörs när man drar handen eller en MF duk över lacken.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa Qd

Inlägg av progge » 27 aug 2016 17:45

Theman skrev:Ja delvis rätt. Den blir sträv men det sträva är typ etsat in i ytan. Det går inte att bara torka bort med en MF duk utan man måste använda medel av något slag för att få bort det. Typ Qd eller en ny tvätt med schampo.
Är som om vaxet eller Qd reser sig. OBS det är bara på de vågräta ytorna! Huv, tak och liknade inget på sidorna!
Det är inget som syns för blotta ögat men känns och hörs när man drar handen eller en MF duk över lacken.
Den sista teori jag har är att du blandar produkter och får en kemisk reaktion, som orsakar strävheten.
En riktig avfettning, både kall och alkaliskt, för att få bort rester och börja om från början :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa Qd

Inlägg av Theman » 28 aug 2016 01:05

Ja skulle kunna vara det men varför blir det då inte alltid då av har använt sprayvax???? Var ju första gången jag använder orchard så då skulle det kunna hända men då ställer jag mig frågande till varför det bara blir på vågräta ytor??

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa Qd

Inlägg av progge » 28 aug 2016 09:25

Theman skrev:Ja skulle kunna vara det men varför blir det då inte alltid då av har använt sprayvax???? Var ju första gången jag använder orchard så då skulle det kunna hända men då ställer jag mig frågande till varför det bara blir på vågräta ytor??
Medlet lägger sig lite tjockare på plana ytor :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bästa Qd

Inlägg av Manor » 28 aug 2016 18:20

Sonax Brilliant Shine ger för mig bra avrinning men en sträv yta...så verkar detta medel fungera.
Orchards Perfection ger en hal och glatt yta, och ingen strävhet någonstans.
Ingen aning vad som fallerar för dig, men det måste ju vara en kombination av medel på något sätt...men hur fattar jag inte.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar