Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Uppfräshning av Oldsmobile

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Uppfräshning av Oldsmobile

Inlägg av Fredrik K » 05 aug 2016 11:25

Fick frågan i helgen av svärfar om jag kunde tänka mig att hjälpa honom med deras "finbil", en Oldsmobile Ninety-Eight från 1969. Jag vet hur mycket den betyder för honom så givetvis tackade jag ja och kände mig lite hedrad :best

Bild

För den bilintresserade så är motorn en Rocket 455 (~7,5 liter) och växellådan en TH400, 3-stegad automat i vad amerikanerna kallar "street/strip"-utförande, dvs. något kraftigare inkråm för att klara av lite mer bus. :jeps

Den är omlackad vintern 2000 men ej klarlackad. Lacken är överlag fin men har lite tvättrepor. Svärfar har låtit lackeraren polera den en eller ett par gånger, annars har han bara tvättat och vaxat den. Det han önskar sig är att få bort lite tvättrepor samt framför allt få på något med bättre avrinning och livslängd än gammaldags vax. Jag tänker mig även att vi ska snygga till kromet och caben lite när vi ändå är igång.

Själva poleringen tänkte jag göra med en Rupes 21-klon samt Scholl S30+ och/eller S3 Gold XXL om det behövs. Har diverse olika Hex Logic-trissor till mitt förfogande, bland anant gul/orange/mintgrön/svart. På toppen funderar jag på att lägga Menzerna Powerlock. Svärfar som är van vid vax kan då även lägga ett nytt lager själv när det behövs utan att det blir för komplicerat.

Vad tror ni om detta? Förslag på annat lackskydd som är enkelt att lägga och uppfyller hans krav?

Sen när det gäller krom och cabar (vinyl), vad ska man använda för medel där? Har aldrig jobbat med varken krom eller cab förut.