Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motsvarighet till Ammo Hydrate

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 01 sep 2016 15:07

Hej!
Kul att vara här på forumet!
Letar efter någon lämplig mostvarighet till Ammo Hydrate som lite glid till torkningen.
Någon som har testat någt bra och kan mge mej ett tips?
Ha en bra dag alla!

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av jonkegtx » 01 sep 2016 15:23

Valfri Qd tänker jag.

Du har strax ett PM. :nicka

:brumm

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av progge » 01 sep 2016 17:36

D.a.n.i.e.l skrev:Hej!
Kul att vara här på forumet!
Letar efter någon lämplig mostvarighet till Ammo Hydrate som lite glid till torkningen.
Någon som har testat någt bra och kan mge mej ett tips?
Ha en bra dag alla!
Jag skulle nog säga att Chemical Guys After Wash är den som liknar bäst.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... kl_x5P6AGQ
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av Pierriewargen » 01 sep 2016 17:53

Optimum Opti seal ger glid och dunstar på lacken, väldigt likt hur hydrate fungerar. Extremt bra torkstöd och väldigt billigt, går inte åt många ml per bil.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av progge » 01 sep 2016 20:47

Pierriewargen skrev:Optimum Opti seal ger glid och dunstar på lacken, väldigt likt hur hydrate fungerar. Extremt bra torkstöd och väldigt billigt, går inte åt många ml per bil.
Finns den i Umeå?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 01 sep 2016 22:09

Chemical Guys verkar vara näsmast det jag tänkt mig inledningsvis, men ska testa Orchard, ska bli väldigt intressant speciellt i kombo med Orchards bramley bubblebath innan, ska bara få på BBV T3 först. Hoppas på en riktigt gott resultat, vit lack med klarlack, hoppas på lite djup i lacken.

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 01 sep 2016 22:13

Förrsten, hittade en flaska Sanego spraywax på en hylla i garaget. Skulle den också funka som torkstöd? Eller är jag helt ute och cyklar då... Kan testa på vår andra bil innan jag bestämmer mig vilken behandling den ska få.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av Pierriewargen » 01 sep 2016 22:51

progge skrev:
Pierriewargen skrev:Optimum Opti seal ger glid och dunstar på lacken, väldigt likt hur hydrate fungerar. Extremt bra torkstöd och väldigt billigt, går inte åt många ml per bil.
Finns den i Umeå?
Japp, finns på hemsidan. Om den inte är slut. Det är en riktig kanonprodukt.

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 16 sep 2016 13:51

IMG_6041.JPG
Får börja med att tacka Jonkegtx för proverna.

Har idag testat Holy Trinity på sambons bil. Förutsättningarna var goda, bilen är ca ett år gammal och sen drygt en vecka behandlad med BBV paint protection 3,0 efter BBV fastcut 98 och High Gloss.

Tvättade bilen med BBV arti+ som först skummades, högtryckades och handtvättades med rastavate och tvåhinksmetoden. Avspoling. Tork med MF, Meguiars gold class carnauba spray wax som torkstöd.

Sen började det roliga:
Ett lager Speed Seal, 20 min väntan, ett lager Speed Wax, 20 min väntan och som avslutning ett lager Perfection.
Alla tre är lätta att jobba med, luktar gott och en förbättring av glansen kan skönjas trots nygjord lackbehandling.
Speciellt Perfection som jag tror gjorde mest i mitt fall för glansen. Snabbt går det!
Kan även tillägga att halva flaskan Perfection är kvar. Snacka om drygt!
Därför blir även nästa tvätt ett test, Bramley Bubble Bath schampo och resten av Perfection som torkstöd.

Känns som att det snart kommer finnas fler produktr från Orchard Autocare på putshyllan!

Bilder kommer.

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 16 sep 2016 16:25

IMG_6053.JPG
n

Svårt att fånga blänkan på bild, inte blir det lättare när bilen är vit heller...

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 17 sep 2016 10:04

IMG_6060.JPG
Ett försök till...

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av Lundberg » 17 sep 2016 10:07

Snyggt men fullständigt onödigt att köra meguiars spraywax som torkstöd, orchard produkter funkar lika bra på blöt bil och gör ett bättre jobb är gold class. Inför framtiden kan det vara tänkvärt :)
// Jack

D.a.n.i.e.l
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 sep 2016 15:04

Re: Motsvarighet till Ammo Hydrate

Inlägg av D.a.n.i.e.l » 17 sep 2016 15:22

Lundberg skrev:Snyggt men fullständigt onödigt att köra meguiars spraywax som torkstöd, orchard produkter funkar lika bra på blöt bil och gör ett bättre jobb är gold class. Inför framtiden kan det vara tänkvärt :)
Tack, kul att höra! Japp det blir Perfection som torkstöd framöver, ville testa att lägga Speed Seal torrt det var varför jag anväde meg som torkstöd inför testet, samt att jag ville lägga de tre i "rätt" ordning. Men givetvis kunde jag ju använt SS i blött precis som du säger.

Tror mig ha hittat min kombo av produkter för lackvård, ett 2-k lackskydd i botten och holy trinity som mysprylar on top.

Återkommer eventuellt i en annan tråd med mer synpunkter på BBV lackskyddet och även lite Meguiars polish och carnauba jag använt på andra bilen nyligen.

Skriv svar