Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarhjälp med produkter

Allt utvändigt arbete och produktval.
rico90
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2016 22:42

Nybörjarhjälp med produkter

Inlägg av rico90 » 10 nov 2016 22:51

Hej!

Skulle behöva hjälp med att köpa upp mig på tvättprodukter till två bilar. Bil nummer 1 är solid röd från 2011 och bil nummer 2 är vit metallic och helt ny (kommer om 2 veckor) och ska lackbehandlas (ditec). Jag gissar att detta gör att jag kanske ska använda lite olika produkter för de olilka bilarna i vissa situationer? Jag tänker på shampo med utan vax, avfettning med mera. Jag vill ha bra grejer men det måste inte vara det absolut bästa. Det vore enklast för mig om typ allt fanns på BBV.

Shampo för båda bilarna. Antar att jag behöver olika? En utan vax i och en med vax/karnabau?
Tvätthandske
Fälgborste
Avfettning (primärt nu för vinter). Vad ska jag använda på den andra bilen (ditec)?
Avfettningsspruta
Hink
Torkduk
Vax och polertrasa och vad mer man behöver för detta (för den äldre röda bilen för att hålla den fräsch)

Lägg gärna till om jag har glömt nåt. Jag tänker mig att jag ska ha saker som gör att jag kan hålla båda bilarna rena och fina och även kunna handvaxa den äldre röda bilen.

Tack på förhand.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Nybörjarhjälp med produkter

Inlägg av mikkiz » 11 nov 2016 01:42

Schampo : bbv arti+, chemical guys mr pink eller citrus wash and gloss kanske?
Tvättvante : från biltema el flexipads merino wash mitt
Fälgborste kör jag själv vikan borste
Avfettning för vintern för hårt åtsittande smuts...blue and green degreaser kallavfettning. (Sliter dock på lackskyddet en del.)
Vax/lackskydd ultima paint guard plus (tar ca 10-15 min å lägga och ett par månaders hållbarhet) eller menzerna power lock (tar lite längre tid å lägga men hållbarhet 3-6 mån)
Valfri hink. Gärna med grit guard i botten så att smutsen inte åker runt i hinken.
Torkduk: bbv water drying towel t.ex.
Sprutor finns en hel del hos bbv...

Å sen kanske du ska ha nåt till fälgarna. Kör själv mycket med sonax extreme fälgrengöring från classe.

Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga men där har du några förslag iaf :)

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Nybörjarhjälp med produkter

Inlägg av Cogo » 11 nov 2016 11:13

Tycker att listan ovan ser bra ut men jag skulle slå ett slag för att köpa en dunk med BBVs Microavfettning P27 som jag tycker är bra och förvånad över hur mycket skit den tog när jag gjorde ett test på den. Går att späda i olika koncentrationer så den kan bli rätt så dryg.

Med vänlig hälsning Magnus

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Nybörjarhjälp med produkter

Inlägg av jonkegtx » 11 nov 2016 11:14

Välkommen till forumet! :jeps

Var i landet finns du, uppdatera gärna din profil med ort.

Skickade dig ett PM oxå.

:brumm

Skriv svar