Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam lance, ny på detta

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Perra83 » 12 dec 2016 19:50

Jontelito skrev:
yerfen skrev:Eftersom du har två munstycken, så skulle du kunna borra upp det ena av dem som en snabb lösning ;)
Will do! Hittar dock bara 1.5mm borr.. Verkar vara svårt med storlekar där emellan (1mm-1.5mm)

Men jag provar 1.5 och ser så det iallafall fungerar :)


En annan fråga när jag ändå får bra hjälp.. Ska jag gå efter spädningen som skrivs på arti+ flaskan eller räkna ut med hjälp av er guide?
Åk till en riktig järnaffär (om det finns) och köp borrarna mellan 1-1,5mm.

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 20:39

Det blev att vi borrade det munstycket som skulle vara "1.25mm" eftersom MJJC skulle skicka ett sådant, så vi borrade med det vi hade vilket blev 1.5mm och det funkade fint! så jag väntar på det rätta munstycket och provar med det, så det blir så litet som möjligt fast fungerande..

Så problem solved! tusen tack alla för hjälpen :)

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 21 dec 2016 21:15

Körde lite med lancen ikväll, dock tror jag 1.5mm blev för mycket, skummar inte jätte mycket, visst det skummar men rinner direkt av, så jag hoppas på att 1.25an funkar bättre. Nu körde jag 50/50 spädning med arti+ och varmvatten

pts
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 apr 2016 16:35
Ort: Stockholm

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av pts » 16 feb 2017 23:37

yerfen skrev:Det är garanterat munstycket det beror på ;)
Tyvärr har vi bara 1,25 till den modellen i dagsläget, men vi har planer på att försöka få fram mer variationer om möjligt.
Jag har en Kränzle K2175 = 150-160 bar och 12 l/min
Har du något datum när ni får in större munstycken till foam lancen?
/Per

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 17 feb 2017 09:46

De bör dyka upp i Mars-April :)
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 30 mar 2017 13:55

pts skrev:
yerfen skrev:Det är garanterat munstycket det beror på ;)
Tyvärr har vi bara 1,25 till den modellen i dagsläget, men vi har planer på att försöka få fram mer variationer om möjligt.
Jag har en Kränzle K2175 = 150-160 bar och 12 l/min
Har du något datum när ni får in större munstycken till foam lancen?
Finns nu att köpa munstyckena :best
http://www.bollnasbilvard.se/foam-lance ... fl020.html
Bild

MVH Pär

pts
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 apr 2016 16:35
Ort: Stockholm

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av pts » 08 apr 2017 16:29

yerfen skrev:1,5 fungerar men kan bli lite rinnigare skum :)

Spädningen 1+9 på Arti + är max spädningen, så vill du ha det funktionellt och lägsta kostnaden så är det den du kan gå efter.
Men som de flesta så antar jag att du vill ha ett tjock lödder :mrgreen: så då kan du köra med koncentrat eller ca 50/50
Bästa är att testa själv tills man hittar det man blir nöjd med.
Och om du vrider ratten fullt till - (minus) så får du mindre vatten = mer skum :brumm
Har testat lite volumer, fyllde flaskan med vatten och spolade i en hink under 1 min och mätte vatten mängderna
Med kränzle K2175 TST och foam lance med 1.25 munstycket så får jag nästan 180 bars tryck
9 l /min vatten dvs 9 liter i hinken, ställer jag ned trycket till 150 bar så blir ca 7.5 - 8.3 l /min vatten vid plus inställningen.

Volym från flaska i ml
- 450-500 oavsett tryck
+ 150-120

Tvätten pulserar inte men den är specad för 160 bar och 12 l/min

OKQ8 har en station i närheten med Nilfisk quickrelease och jag tänkte se om jag kan mäta/räkna ut så att en foam lance fungerar i deras GDS hall/ tvätt.
Tänkte mäta vatten volymerna och eventuellt justera mängden rengörings medel.

Till min Kränzle har jag ett spolhandtag med quick release så tanken är att se om jag kan använda samma samma foam lance hemma och på station. Efter att ha frågat leverantören så tror jag att pumparna är ganska lika, det måste provas.

Räknar jag rätt ?
Vad är lagom blandning att utgå från ?

BBV Bilschampo Arti +
https://www.bollnasbilvard.se/schampo/3 ... 01500.html
Spädes 1:200 5cl + 10L vatten Foam Lanse som doserar ca 1:20 förblanda då max 1:10 (1dl+9dl vatten) i behållaren

BBV Arti Green
https://www.bollnasbilvard.se/alkalisk- ... 01001.html
Mild rengöring: 1 + 39 delar vatten.

Stämmer detta om jag räknar 1 l -> 18 l sprutad lösning dvs 18000 ml
18000 ml /200 = 90 ml Bilschampo + resten vatten i foam lancen
18000 /40 = 450 ml Arti green för mild Rengöring + resten vatten
/Per

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 29 maj 2017 21:59

Lyfter tråden lite, har under en ganska lång tid haft problem med pulserande tvätt vid användning av foam lance, och provat div olika storlekar på munstycken, borrat och köpt..
Idag plockade vi isär högtrycken och blåste rent slangar och anslutningar, gjorde rent filter och vips så hade vi en "ny" högtryck med 9st nya liv.. Detta gjorde att även min foam lance ville fungera, dock känns det som att jag nu istället har ett för stort munstycke, det är borrat till exakt 1.3mm, jag provade 3dl arti+ och ca <2dl Arti Green, justeringsskruven på min (alltså ta så mycket spädning som möjligt), skummet blev tjockare än det någonsin blivit, jätte nöjd.. dock fortfarande långt ifrån vad jag ser på youtube..

Så till min fundering, är 1.3mm för stort? måste jag köpa ett 1.25mm för att få exakta blandningen?

Så här blir skummet med ovan blandning: https://www.youtube.com/watch?v=355_Xm-Pslw

Högtrycken är en Kärcher 770 mxs, 550l/h, 160bar


Mvh

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Funk » 30 maj 2017 07:00

Jag skulle nog säga att det där är rätt bra för att vara ett schampo... ett schampo skummar aldrig så bra som ett riktigt snowfoam.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 30 maj 2017 12:53

Funk skrev:Jag skulle nog säga att det där är rätt bra för att vara ett schampo... ett schampo skummar aldrig så bra som ett riktigt snowfoam.

/Thomas

Härligt att höra! :jeps

Jag såg detta klippet på BBVs Prewash foam, hade tänkt köpa detta men det känns som det rinner av lika fort som min Arti+, vad är det för fördelar med Prewash jämt emot säg Arti+ blandat med Arti Green?

Klippet:

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Funk » 30 maj 2017 13:12

Jag vill nog mena att skillnaden är till stor del bara kosmetisk, så länge det inte rinner av direkt så är den rengörande effekten viktigare än konsistensen på skummet.
Dock är problemet att man får en rätt snabb avrinning med mycket Arti Green i blandningen, vilken behövs för att få "bett"...
Medan förtvätten (den gamla, för den nya har jag inte provat än) eller Cotton Candy är både tjockare med samma effekt. Man skall dock inte överdriva utan det funkar alldeles utmärkt med schampo + alkalie.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 30 maj 2017 13:58

Funk skrev:Jag vill nog mena att skillnaden är till stor del bara kosmetisk, så länge det inte rinner av direkt så är den rengörande effekten viktigare än konsistensen på skummet.
Dock är problemet att man får en rätt snabb avrinning med mycket Arti Green i blandningen, vilken behövs för att få "bett"...
Medan förtvätten (den gamla, för den nya har jag inte provat än) eller Cotton Candy är både tjockare med samma effekt. Man skall dock inte överdriva utan det funkar alldeles utmärkt med schampo + alkalie.

/Thomas
Alright!

Har inte provat något vidare nu när det äntligen "funkar" för mig men igår när jag körde 3:2 shampoo, alkalie så tyckte jag ändå pappas bil (som blev offer) blev riktigt fin av enbart skum och avsköljning.. Avvaktar lite och kör slut på mina mängder med Arti+ och Arti Green jag köpt :brumm

Sjukt nöjd att det äntligen funkar, var nära att hiva iväg lancen när man ser alla andra och så har jag själv nån pulserande mjölkkossa :|

emisar
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2017 11:43

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av emisar » 08 jun 2017 16:46

pts skrev:
yerfen skrev:1,5 fungerar men kan bli lite rinnigare skum :)

Spädningen 1+9 på Arti + är max spädningen, så vill du ha det funktionellt och lägsta kostnaden så är det den du kan gå efter.
Men som de flesta så antar jag att du vill ha ett tjock lödder :mrgreen: så då kan du köra med koncentrat eller ca 50/50
Bästa är att testa själv tills man hittar det man blir nöjd med.
Och om du vrider ratten fullt till - (minus) så får du mindre vatten = mer skum :brumm
Har testat lite volumer, fyllde flaskan med vatten och spolade i en hink under 1 min och mätte vatten mängderna
Med kränzle K2175 TST och foam lance med 1.25 munstycket så får jag nästan 180 bars tryck
9 l /min vatten dvs 9 liter i hinken, ställer jag ned trycket till 150 bar så blir ca 7.5 - 8.3 l /min vatten vid plus inställningen.

Volym från flaska i ml
- 450-500 oavsett tryck
+ 150-120

Tvätten pulserar inte men den är specad för 160 bar och 12 l/min

OKQ8 har en station i närheten med Nilfisk quickrelease och jag tänkte se om jag kan mäta/räkna ut så att en foam lance fungerar i deras GDS hall/ tvätt.
Tänkte mäta vatten volymerna och eventuellt justera mängden rengörings medel.

Till min Kränzle har jag ett spolhandtag med quick release så tanken är att se om jag kan använda samma samma foam lance hemma och på station. Efter att ha frågat leverantören så tror jag att pumparna är ganska lika, det måste provas.

Räknar jag rätt ?
Vad är lagom blandning att utgå från ?

BBV Bilschampo Arti +
https://www.bollnasbilvard.se/schampo/3 ... 01500.html
Spädes 1:200 5cl + 10L vatten Foam Lanse som doserar ca 1:20 förblanda då max 1:10 (1dl+9dl vatten) i behållaren

BBV Arti Green
https://www.bollnasbilvard.se/alkalisk- ... 01001.html
Mild rengöring: 1 + 39 delar vatten.

Stämmer detta om jag räknar 1 l -> 18 l sprutad lösning dvs 18000 ml
18000 ml /200 = 90 ml Bilschampo + resten vatten i foam lancen
18000 /40 = 450 ml Arti green för mild Rengöring + resten vatten

Vilken OKQ8 gäller det i STHLM?

pts
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 apr 2016 16:35
Ort: Stockholm

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av pts » 08 jun 2017 17:26

OKQ8 i Vällingby har Quick Release (kew/nilfisk) i GDS hallen.

Det är tryck,flöde samt hur pumpen hanterar små munstycken som avgör om den börjar pulsera. Kränzlen har en ventil och en passage som gör att den kan leda förbi vattnet vid för höga tryck.

För litet munstycke ger höga tryck och pumpen stänger av sig för att sedan starta dvs pulsera.

En annan teknik än ventil är dubbel lans så kan man leda av en del av flödet.
/Per

Skriv svar