Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam lance, ny på detta

Allt utvändigt arbete och produktval.
Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 10 dec 2016 14:02

Hej på er,

Jag har sedan en tid tillbaka fått hem min MJJC Snow foam lance, jag köpte Arti+ hos bbv och började med att späda 1+9 då det på flaskan stod 1+1 till 1+9, spänd av förväntan då jag fått vänta på bra väder och dagsljus drog jag igång lancen, skummet var ingen hit men det förstod jag med tanke på spädningen.
MEN nu kom mitt "problem", min högtryck bryter strömmen/vatten tillförseln så hela showen avbryts för en sekund, för att sedan dra igång igen och göra samma sak..

Ifrån MJJC fick man med både 1.1mm munstycke och 1.25, skillnaden är väl att 1.25an så kan hötrycken vara igång en längre stund..

När flaskan väl är tom på shampoo då fungerar det klockrent.

Se mitt klipp och återkom gärna med feedback på vad som kan vara "fel" eller om jag missat något, som sagt är jag ny på detta med foam lance.

Klippet:



Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av progge » 10 dec 2016 16:12

Tjenare.
Pumpen kan inte bygga tryck, kan vara en packning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Bananen » 10 dec 2016 17:59

Läst att det kan vara en avlastningsventil som orsakar detta.
Vissa lansar har tydligen sämre flöde som inte kärcher gillar.
Man kan tydligen installera en bypass för att lösa problemet.

/ Hälsningar Thomas

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 10 dec 2016 18:22

Spännande, jag mailade även MJJC med film och beskrivning, fick detta svaret:

"yes, you need 1.25mm one, as your pressure washer is quite big.
the one on your foam lance is supposed to be a 1.25mm one, but im afraid it is not, So I need to send you another one.
Let me know your address and phone number, I will send another one on monday"

Dock har vi tidigare haft lite bekymmer med högtrycken att den vid vanlig påslagning försöker bygga tryck, om och om igen innan efter kanske 3 försök så slår den igång.. låter lite som det du säger progge.
Vad kan det kosta att få en genomgång tro? Vi har en "högtrycksservice" i stan..

Mvh

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Lill-Dan » 11 dec 2016 09:22

Min nilfisk började också "pulsera" (av-på-av-på.....) när jag fixade egna spolrör/mustycken. Jag kollade med bbv's tabeller på munstycken och beställde passande till min tvätt,(tryck och vattenmängd),men då jag kom liiite för nära gränsen till för litet mustycke så började tvätten pulsera. Bytte då till ett större,och då försvann pulserandet. Så ja,jag TROR att ditt bekymmer försvinner med ett större munstycke. Kolla även dina vanliga spolmunstycken om den strular med. Ett tips och råd är att att kolla på bbv hemsida på derad tabeller på munstycken.
:brumm

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 11 dec 2016 10:21

Lill-Dan skrev:Min nilfisk började också "pulsera" (av-på-av-på.....) när jag fixade egna spolrör/mustycken. Jag kollade med bbv's tabeller på munstycken och beställde passande till min tvätt,(tryck och vattenmängd),men då jag kom liiite för nära gränsen till för litet mustycke så började tvätten pulsera. Bytte då till ett större,och då försvann pulserandet. Så ja,jag TROR att ditt bekymmer försvinner med ett större munstycke. Kolla även dina vanliga spolmunstycken om den strular med. Ett tips och råd är att att kolla på bbv hemsida på derad tabeller på munstycken.

Tack för svar! vore ju trevligt ifall MJJC har skickat med fel så det faktiskt inte är 1.1 och 1.25mm jag fått med, ska försöka mäta detta med nått avancerat verktyg (spik eller liknande).
Dock hittar jag inte tabellen du pratar om hos bbv? jag hittar guiden för att blanda rätt men ingen om munstycken!

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Bananen » 11 dec 2016 11:26

Borra upp munstycket? :idea:
/ Hälsningar Thomas

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Lill-Dan » 11 dec 2016 21:53

Jo,under "tvätta" ser du "låg & högtryckssystem",sen längst ned på den "munstycken",sen klickar du på 1/4 munstycke..väl inne på den scrolla ner,där ska listan vara... :) ja,jag är värdelös på att länka ;)
:brumm

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Lill-Dan » 11 dec 2016 21:58

Ett foto ...
Bilagor
image.png
:brumm

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 11 dec 2016 22:09

Lill-Dan skrev:Jo,under "tvätta" ser du "låg & högtryckssystem",sen längst ned på den "munstycken",sen klickar du på 1/4 munstycke..väl inne på den scrolla ner,där ska listan vara... :) ja,jag är värdelös på att länka ;)
Kanske inte den bästa på att länka, men den bästa på att vägleda!
Det var ingen självklar väg att gå :)

Enligt vad jag kommit fram till så ligger min på 550L/h = 9,2L/min, 150bar.
Vilket ger mig ett munstycke mellan 1.03 och 1.26.. så jag antar att det är 1.26 jag skall ha?

Vi kan ju hoppas på att det faktiskt är medskickat fel storlek ifrån fabrik, varpå han jag mailade med verkade rätt säker på. Jag ska försöka mäta hålet och se vad jag fått..


jag slänger upp en bild på min:
Bild

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Bananen » 12 dec 2016 00:25

Men det där är väl munstycken till högtryckslansen, eller har jag missat något?
Tvätten fungerar väl normalt när du inte använder foam-lancen?

Skickat från min Lenovo K50-t5 via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 07:41

Bananen skrev:Men det där är väl munstycken till högtryckslansen, eller har jag missat något?
Tvätten fungerar väl normalt när du inte använder foam-lancen?

Skickat från min Lenovo K50-t5 via Tapatalk
Jaha.. Jag tänkte att det kanske var samma "fel" :)
Tvätten funkar bra utan foamlancen ja, med foamlance på så pulserar den.

/ jonas

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 12 dec 2016 14:34

Det är tyvärr inte riktigt samma tabell för högtrycksmunstycken som för skum munstycken tyvärr.
Men då vi bara har 1,25 och nästa steg är 1,5 så får jag bara upp att du ska ha 1,5 i min tabell.
Men då din tvätt ligger i gränsläget strax över 1,25 så gissar jag på att du ska ha 1,3 eller 1,4 men du kan även använda 1,5.

Har man för stort får man blaskigare skum, har man för litet så pulserar tvätten enligt din video.
Bild

MVH Pär

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 14:36

yerfen skrev:Det är tyvärr inte riktigt samma tabell för högtrycksmunstycken som för skum munstycken tyvärr.
Men då vi bara har 1,25 och nästa steg är 1,5 så får jag bara upp att du ska ha 1,5 i min tabell.
Men då din tvätt ligger i gränsläget strax över 1,25 så gissar jag på att du ska ha 1,3 eller 1,4 men du kan även använda 1,5.

Har man för stort får man blaskigare skum, har man för litet så pulserar tvätten enligt din video.
Då hoppas vi att munstycket är problemet, är det standard på munstycken? Kan jag köpa ett av er så slipper jag vänta :)

Mvh

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 12 dec 2016 14:42

Det är garanterat munstycket det beror på ;)
Tyvärr har vi bara 1,25 till den modellen i dagsläget, men vi har planer på att försöka få fram mer variationer om möjligt.
Bild

MVH Pär

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 14:53

yerfen skrev:Det är garanterat munstycket det beror på ;)
Tyvärr har vi bara 1,25 till den modellen i dagsläget, men vi har planer på att försöka få fram mer variationer om möjligt.

Okej! aja, jag kan väl ändå inte tvätta bilen hemma under vintern så jag får vänta och se :)
Tusen tack för hjälpen, jag återkommer när jag provat mer!

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 12 dec 2016 15:05

Eftersom du har två munstycken, så skulle du kunna borra upp det ena av dem som en snabb lösning ;)
Bild

MVH Pär

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 15:41

yerfen skrev:Eftersom du har två munstycken, så skulle du kunna borra upp det ena av dem som en snabb lösning ;)
Will do! Hittar dock bara 1.5mm borr.. Verkar vara svårt med storlekar där emellan (1mm-1.5mm)

Men jag provar 1.5 och ser så det iallafall fungerar :)


En annan fråga när jag ändå får bra hjälp.. Ska jag gå efter spädningen som skrivs på arti+ flaskan eller räkna ut med hjälp av er guide?

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av yerfen » 12 dec 2016 17:21

1,5 fungerar men kan bli lite rinnigare skum :)

Spädningen 1+9 på Arti + är max spädningen, så vill du ha det funktionellt och lägsta kostnaden så är det den du kan gå efter.
Men som de flesta så antar jag att du vill ha ett tjock lödder :mrgreen: så då kan du köra med koncentrat eller ca 50/50
Bästa är att testa själv tills man hittar det man blir nöjd med.
Och om du vrider ratten fullt till - (minus) så får du mindre vatten = mer skum :brumm
Bild

MVH Pär

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Foam lance, ny på detta

Inlägg av Jontelito » 12 dec 2016 17:53

yerfen skrev:1,5 fungerar men kan bli lite rinnigare skum :)

Spädningen 1+9 på Arti + är max spädningen, så vill du ha det funktionellt och lägsta kostnaden så är det den du kan gå efter.
Men som de flesta så antar jag att du vill ha ett tjock lödder :mrgreen: så då kan du köra med koncentrat eller ca 50/50
Bästa är att testa själv tills man hittar det man blir nöjd med.
Och om du vrider ratten fullt till - (minus) så får du mindre vatten = mer skum :brumm
Thanks! :jeps

Självklart vill man ha skum, bring back skumparty :) det tråkiga är att jag har en vit bil, så effekten med vittskum är inte så fränt.. så jag får ut och leta färgat skum 8-)

Skriv svar