Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt till bil

Allt utvändigt arbete och produktval.
VonKrueger
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jan 2017 19:31

Högtryckstvätt till bil

Inlägg av VonKrueger » 31 jan 2017 20:04

God afton!

Införskaffade idag en högtryckstvätt modell semi-budget á la Kärcher K4 Premium Full Control. Enligt specifikationerna ska denna raring pumpa ut 420 liter/timme med ett tryck på uppåt 130 bar och hade tänkt använda denna till biltvätt då jag kommit fram till att trädgårdsslangen med ifrågasättbart vattentryck inte bidrog till mycket av en förtvätt innan jag gav mig på lacken för hand.

Nu till grejen; jag upplever att Kärchers variomunstycke har en ganska konstig stråle, på de lägre inställningarna rinner det mest ur vatten (vilket å andra sidan verkar vara den tänkta funktionen för att sprida eventuella medel som blandas i vattnet) medan på inställningen som sägs ge högst tryck blir strålen nästan rund och verkar inte dra ut så mycket vatten utan mer nästan en dimma. I många videor från YouTube har jag sett de som har en platt, ganska samlad stråle ur sina munstycken för biltvätt till skillnad från Kärcherns som verkar droppa vatten vid sidan och spruta lite åt alla möjliga håll. Har inte haft möjlighet att tvätta bilen än då det varit för kallt, kändes omotiverat att utsätta tvätten för minusgrader det första jag gjorde.

Finns det händelsevis andra munstycken med andra sprutbilder än den som följer med? Funkar det kanske alldeles utmärkt med det medföljande och jag bara inbillar mig att det är för lite vatten/för fjösigt tryck på lägre inställningar?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av Funk » 01 feb 2017 10:22

På mina ganska billiga Nilfisk/Altotvättar är sprutbilden av oval form..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

RobinAndersson
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2017 13:58

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av RobinAndersson » 01 feb 2017 22:31

Känner precis detsamma.
Köpte en K5 Premium Full Control, då den får bra betyg överallt för hemmabruk. Vid kraftigaste läget enligt indikatorn på handtaget blir det mer en kraftig dimma. De andra lägena är mer för att skölja eller våtlägga bilen. Bra också för att fylla på i hink eller så.
Hade en billigare Nilfisk innan och där var det en betydligt vassare smal bred stråle.
Även haft en äldre KEW-tvätt som gav galet bra fjös. Svårt att hålla emot med en hand.
Är det fel på munstycket eller är de så mesiga?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av Logan » 02 feb 2017 11:36

Finns 2 modeller av standard högtrycksmunstycke denna första är sådan jag har och den andra är någon ny modell
kan vara sådant som gör strålen.

Bild

Bild
The passions is what drives the art. Detailing for life

RobinAndersson
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2017 13:58

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av RobinAndersson » 02 feb 2017 23:03

Jag har iaf den första tjockare modellen. Antar att trådskaparen också har den på sin K4. Har då inte lyckats vrida den till något läge som ger en skarp stråle utan bara "sprayar" vatten.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av Logan » 03 feb 2017 18:32

RobinAndersson skrev:Jag har iaf den första tjockare modellen. Antar att trådskaparen också har den på sin K4. Har då inte lyckats vrida den till något läge som ger en skarp stråle utan bara "sprayar" vatten.
Låter mysko
du kan inte ta en snabb video med mobilen om man hör ljud och ser strålen så kan man konstatera om det är något fel eller om det är så det ska vara.
The passions is what drives the art. Detailing for life

RobinAndersson
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2017 13:58

Re: Högtryckstvätt till bil

Inlägg av RobinAndersson » 07 feb 2017 20:43

Ska försöka göra detta på lördag, om det är plusgrader ute. Återkommer. :)

Skriv svar