Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam Lance, effektivt eller inte?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Sälskrälle
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2017 20:16

Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av Sälskrälle » 26 feb 2017 21:50

Tjena!

Ganska ny på det här med (kvalitativ) bilvård, men köpt en ny bil ganska nyligen och känner att det är dags att faktiskt börja anstränga sig lite. Tid och väderlek gör att det är lite svårt att just nu planera in regelbundna tvättar, och när jag väl får tid har jag oftast inte hela dagen på mig.

Under vintern har jag kört kallavfettnig som jag spolat bort med högtryck och därefter Meguairs Ultimate Wash and wax och torkat allt med meguairs torkduk. Funkar väl okej, men börjat blir lite sugen på en Foam Lance. Ser ut som man får bra mycket bättre täckning med skummet och att det verkar rätt skoj! Min fråga är egentligen när i processen Foam Lancen kommer in?

Om jag har förstått forumet rätt så är en standardtvätt Alkalisk avfettning med Foam Lance, avspolning, schampoo med foam Lance, tvättvante, avspolning, torkning. Ser det relativt rätt ut? Borde betyda att man behöver två behållare till Lancen med avfettning/prewash och en med schampoo?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
addebe
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 01 jul 2012 23:07
Ort: Motala

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av addebe » 26 feb 2017 23:39

Använder lans flitigt på sommarn, det blir rent och fint. Använder exempelvis Bbv:s gröna avfettning och låter det ligga ca 5 min. Schampo kör jag som vanligt i hinken.

Nu på vintern kör jag tryckspruta från biltema och åker ner till en gds-hall.

/Andreas

Sälskrälle
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2017 20:16

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av Sälskrälle » 27 feb 2017 09:57

Varför inte på vintern om jag får fråga? Och applicerar du schampoot med lansen också? Spelar det nån roll vilket schampoo man använder?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av Logan » 27 feb 2017 13:24

Sälskrälle skrev:Varför inte på vintern om jag får fråga? Och applicerar du schampoot med lansen också? Spelar det nån roll vilket schampoo man använder?
Jag gissar på att han tvättar hemma när han använder lansen och egen högtryckstvätt
på gör det själv hallar är det lite svårare.

Personligen när jag tvättar och måste använda avfettning gör jag så här
avfettning på torr bil låt verka och spolar av.

Foamlance med bilschampo skummar in bilen låt stå några minuter och spolar av
sedan använder jag foamlance igen och skummar in sektioner och tvättar med en stor hink med gritguard

Gällande din fråga vilket schampo så har olika märken olika bra skumförmåga och detta är inte lätt och läsa eller säga utan det är något man får prova. Priset säger inte allt heller då jag köpte ett dyrt och det var värdelöst men självklart får du säkert tips här på sidan
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
addebe
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 01 jul 2012 23:07
Ort: Motala

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av addebe » 27 feb 2017 17:29

Sälskrälle skrev:Varför inte på vintern om jag får fråga? Och applicerar du schampoot med lansen också? Spelar det nån roll vilket schampoo man använder?
Kallt ute.

Schampo använder jag i hinken inte i lansen.

Använder ett vaxfritt schampo.

/Andreas

Fredrik M
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2014 23:02

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av Fredrik M » 22 jun 2017 09:17

Lånar den här tråden lite istället för att skapa en ny, har ganska nyligen köpt mig en mindre Kerscher tvätt som det i paketet ingick en sk. foam lance. Har även köpt en flaska Articlean Foam clean och provat ett par gånger men tycker att skummet ligger kvar lite kort tid. Första gången blandade jag 1 - 6 ungefär och i går 1 - 3 och det skummar fint men rinner av ganska snabbt tycker jag. Gör kanske inte så mycket dock, bilen blev ren och fin efter att jag sköljt av och sedan handtvättat. Vill helst inte behöva blanda i mer medel för då räcker ju en flaska ingenting, den var ju inte helt billig.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Foam Lance, effektivt eller inte?

Inlägg av TonyM » 23 jun 2017 01:30

Är det kärchers egna foam lance? Vet du hur mycket den späder medlet isåfall. Annars brukar de vanliga foam lancers späda 1:20. Och som jag kunde läsa ut av medlet du har så med fullt vridit till - (max med medel från kemiska behållaren) på lansen och starkaste rekommenderade spädningen så är det enbart medel i behållaren. Svagaste blandningen är 1:100 och då blir det 1+4 i behållaren. Det är ju dock om det räknas på vad som kommer ut ur själva lansen. Det är ju lite knepigt ibland hur de räknar. För det kan ju lika gärna vara spädningen i kembehållaren ibland. Detta vet jag inte vilket som gäller för detta medel. Dock om det kärchers original lans så brukar de vara rätt dåliga på att skumma. Det är stor skillnad på en Heavy Duty Foamlance från Pingens tex. Då blir det ordentligt med skum om medlet har den förmågan. Sedan är det att en del medel rinner av snabbare än andra. Och sen beror det en hel del på bilens eventuella lackskydd hur mycket medel hänger kvar. Men det finns säkert någon som kan svara på detta medels egenskaper som har provat det.
Hur lång tid tar det tills det har runnit av? Och blev du nöjd med rengörningseffekten vid första blandningen?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar