Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på schampoo, detailer

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
andr3as
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mar 2017 09:55

Tips på schampoo, detailer

Inlägg av andr3as » 12 apr 2017 06:22

Ska beställa lite grejer men finns ju 1000 olika grejer av allt att välja på och gissar man får lika många olika svar men men

Tips på ett bra schampoo att använda, tvättar på vanligt vis med hink och ullvante är ute efter lite extra glans och avrinning
Kör med menzerna powerlock som skydd på bilen om det spelar någon roll vid val av schampoo


Och tips på en bra detailer/snabbvax att lägga på efter tvättning

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av pean92 » 12 apr 2017 16:03

Tjenare!

Som du skriver så finns det 1000 saker att välja mellan, många här gillar carpro reset så jag gissar att många väljer det som svar.

Har du skydd på bilen så skulle jag välja ett schampoo utan vax i då skyddet ger tillräckligt :) efter tvätt så gillar jag orchard perfection, riktigt bra look att lägga samtidigt som man torkar bilen. Lätt är det också!

Finns massor med trådar här där folk rekommenderar produkter så kika gärna på dem :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av Manor » 12 apr 2017 16:07

Jag gillar också CarPro Reset, men även Ultimas schampo och de flesta från Meguiars fungerar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

andr3as
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mar 2017 09:55

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av andr3as » 12 apr 2017 21:11

Sett att många gillar carpro reset, får ta och testa det då, var beställer ni det från? Utlandet eller går de köpa inom Sverige?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av popp » 12 apr 2017 21:27

Detta tycker jag är ett riktigt bra schampo.

http://www.streetpower-rekond.se/schamp ... 500ml.html

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av swedecat » 12 apr 2017 22:40

Carpro reset är ett effektivt schampo gjort för keramiska lackskydd och det står på flaskan (eller någon annanstans) att det kan tvätta bort wax. Så möjligt är att reset påverkar hållbarheten på power lock negativt.
Carchem-schampot ska vara säkert för wax och lackskydd och är drygt och trevligt att tvätta med.
Vilket även gäller Carpro reset. Sonax glansschampo är också trevligt att använda och lättast att komma över.

Menzerna endless shine är ett förslag på bra en Quick detailer.

andr3as
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mar 2017 09:55

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av andr3as » 13 apr 2017 18:37

Tur du sa det swedecat det hade jag då ingen aning om, men då får det bli något annat schampoo

Ska kolla in ditt tips också popp

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av Pierriewargen » 13 apr 2017 18:43

Carpro reset tvättar inte bort vax, och speciellt inte lättare sealants. Finns många test att kolla om man googlar. Anledningen till varför det passar just keramiska skydd är för att det inte lämnar något kvar på ytan efter avsköljning (för att bibehålla keramiska skyddets egenskaper istället för att få schampots egenskaper). Men det går såklart att använda på oskyddade bilar eller vaxade bilar också. Ett vettigt schampo fritt från vaxer och glanshöjare helt enkelt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av swedecat » 13 apr 2017 20:21

Pierriewargen skrev:Carpro reset tvättar inte bort vax, och speciellt inte lättare sealants. Finns många test att kolla om man googlar. Anledningen till varför det passar just keramiska skydd är för att det inte lämnar något kvar på ytan efter avsköljning (för att bibehålla keramiska skyddets egenskaper istället för att få schampots egenskaper). Men det går såklart att använda på oskyddade bilar eller vaxade bilar också. Ett vettigt schampo fritt från vaxer och glanshöjare helt enkelt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


"May degrade organic waxes and polymer sealants" står i beskrivningen av produkten på carpros amerikanska hemsida.
https://www.carpro-us.com/wash/carpro-r ... 0ml-16-oz/

Visst kan det vara en klassisk amerikansk friskrivning från ansvar men något mer kan nog ligga bakom det också.

Är man beredd att ta risken att lackskyddet eller vaxet mattas håller jag med om att det är ett bra schampo. Jag använde det senast idag.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av Pierriewargen » 13 apr 2017 20:37

Det är precis som du skriver en friskrivning från ansvar, så här skriver corey på carpro själv:

"Waxes and sealants: Washing with reset isn't
going to simply strip your wax or sealant with a single wash. It was a precautionary note as over time many washes can degrade a wax or sealant. Likely not nearly fast enough to remove it before a true "geek" would have waxed again. During development I did not find any stripping of wax in my limited testing of its use on waxes, it had no detrimental affect at all. Another tester and friend who we sent some to used it repeatedly over and over and many times over until it affected the waxes he tested it on. A thorough testing to be sure and he added this precaution to our description which I used."

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av Pierriewargen » 13 apr 2017 20:48

Och man får tänka på att ett schampo rent naturligt kommer bryta ner ett vax med tiden eftersom alla schampon innehåller någon slags fettlösande surfaktant (annars blir det ju inte så effektivt).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av Nalle » 14 apr 2017 07:35

Adams schampo är milt och Ph neutralt , kika på schampo som iallafall säger sig vara PH neutrala.

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Tips på schampoo, detailer

Inlägg av swedecat » 14 apr 2017 16:20

Pierriewargen skrev:Det är precis som du skriver en friskrivning från ansvar, så här skriver corey på carpro själv:

"Waxes and sealants: Washing with reset isn't
going to simply strip your wax or sealant with a single wash. It was a precautionary note as over time many washes can degrade a wax or sealant. Likely not nearly fast enough to remove it before a true "geek" would have waxed again. During development I did not find any stripping of wax in my limited testing of its use on waxes, it had no detrimental affect at all. Another tester and friend who we sent some to used it repeatedly over and over and many times over until it affected the waxes he tested it on. A thorough testing to be sure and he added this precaution to our description which I used."

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Intressant läsning. Lite märkligt dock att iakttagelserna bara är baserade på vax och inte lackskydd (sealant). Men det kanske bara är ett allmänt uttryck för den allmänna förvirringen kring vad begreppen wax, sealant och coating innebär.

Skriv svar