Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite frågor om Ultima PGP

Allt utvändigt arbete och produktval.
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av TonyM » 12 apr 2017 09:53

Tjena!
Har fått hem mitt paket med UPPP & UPGP och har lite frågor om det som jag inte lyckats läsa mig till om här.
När jag har lerat bilen och ska börja med UPPP så rekommenderas en tvätt emellan. Går det bra med Ultimas schampoo eller kanske rentav en en svag blandning av HD grön svagare än 1:40? Det är det jag har hemma och har inget vax och glansfritt schampo och det verkar vara svårt att få tag i Sverige.
Jag har planerat att lägga detta när vädret tillåter eller om jag får möjlighet att låna ett garage. Och se resultatet av det för att till höstens förberedelser inför vintern göra en polering om så krävs. Ska hålla koll på classemaskinen och investera i en sådan när tillfälle ges. Ska lägga på sommarfälgarna imorgon och tyvärr har jag inte fått de riktigt rena som jag vill. Men ska försöka ge mig på de idag och få det i hyfsat skick iallafall. Om jag inte skulle få det riktigt rena ska jag lägga på UPGP ändå eller ska jag avvakta med det?
Mitt mål är att få en lättvättad bil och samtidigt få lite bättre utseende på den. Det är en hel del repor och skavanker i lacken tyvärr. Men det kan jag leva med ett tag till för att till hösten göra en rejäl insats.
Senast redigerad av 1 TonyM, redigerad totalt 17 gånger.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av Manor » 12 apr 2017 16:05

Hej!

Du kan utan egentliga problem använda vilket schampo du vill när du tvättar efter "lerningen".

Hade du tänkt att köra UPPP för hand? Det fungerar men är väldigt mycket jobbigare än att köpa en billig maskin för under tusenlappen...resultatet med maskin blir också garanterat bättre.

Jag skulle inte lägga på ett lackskydd på en "skitig" yta. Kör åtminstone utsidan av fälgarna med UPPP innan, det går snabbt och kommer att bli bra...du kan även gå på med lera innan om du vill. Kör sen med UPGP på den rengjorda ytan och låt övriga ytor vara tills du får tid att göra ordentligt rent.

UPGP brukar fungera på sommaren på fälgarna, men är för klent för vinterbruk. Detsamma kan väl även sägas med lacken...det fungerar bra under de bättre årstiderna. Det går också snabbt att lägga ett nytt lager när andan faller på, så lägg på ett extra lager någon gång då och då.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av TonyM » 12 apr 2017 23:56

Tackar för svar!
Kan låna en maskin av en vän innan jag har möjlighet att köpa egen. Så då tar jag och kör UPPP med maskin istället för hand. Tyvärr har jag en massa nervskador i rygg och nacken. Tar det lång tid att polera upp med UPPP? Känns som att det behövs göras i en omgång än att dela upp det. Men får försöka fixa någon som kan hjälpa mig med att.
Fälgarna gjorde jag en tvätt på ikväll med kallavfettning och flygrostmedel. Men det sitter som berget på vissa ställen. Tror att de lagt någon tecktyl och att det stänkte på fälgarna. Det värsta av skiten sitter dock på baksidan av ekrarna så det får vara så till hösten. Så jag följer ditt råd där och inte lägga på skitig yta. Hur tror du att det skulle fungera med en 3" polertrissa på en borrmaskin? Har en sådan hemma men undrar om det är för högt varv kanske. Och svårt att hålla en jämn hastighet. Vilket varvtal brukar man köra ut UPPP med? Ska testa att lera fälgens utsida innan jag går på med UPPP. Eller på fälgen kanske det är smidigast att lägga UPPP för hand?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av Manor » 13 apr 2017 15:11

Visst tar det lite tid att polera upp en bil, men är man inte ute efter en helt repfri lack (vilket inte UPPP grejar ändå) så går det ju snabbare. Maskinen lär spara din kropp ändå gentemot manuellt arbete, så det är fortfarande att rekommendera.

Du kan absolut dela upp arbetet över flera tillfällen, inga problem med det annat än att det drar ut på tiden.

Om det är Tectyl så brukar det kunna tas bort med kallavfettning. I annat fall kanske det är fastbränt bromsdamm?
Jag skulle köra manuellt med UPPP på fälgarna. Min uppfattning är att det är knöligt att komma åt med maskin, och inte ger så mycket mervärde.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av TonyM » 16 apr 2017 11:38

Pratat med bilhandlaren jag köpte bilen av och han ska ta in bilen och polera upp den. Så ska jag höra med han vad de avslutar med att lägga på. Och sen ta beslut om vad jag ska göra efter det.
Är det overkill och köra UPPP med maskin för att sedan lägga på UPGP. Tänkte om det gör så mycket att få den bästa fästgrunden. Kan ju höra med han om de kan köra sista steget med UPPP och att jag själv lägger på UPGP.
Har möjlighet att låna en polermaskin också. Så det får det bli att köra med om jag får köra sista steget själv.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av progge » 16 apr 2017 13:05

TonyM skrev:Pratat med bilhandlaren jag köpte bilen av och han ska ta in bilen och polera upp den. Så ska jag höra med han vad de avslutar med att lägga på. Och sen ta beslut om vad jag ska göra efter det.
Är det overkill och köra UPPP med maskin för att sedan lägga på UPGP. Tänkte om det gör så mycket att få den bästa fästgrunden. Kan ju höra med han om de kan köra sista steget med UPPP och att jag själv lägger på UPGP.
Har möjlighet att låna en polermaskin också. Så det får det bli att köra med om jag får köra sista steget själv.
För er som undrar vad UPPP och UPGP är:

UPPP = Ultima Paint Prep Plus
UPGP Ultima Paint Guard Plus

MER INFORMATION

Innehåller Polycharger som är polymerer i flytande form

Ultima Paint Prep Plus

En mild polish som tar bort fina repor, ger fantastisk glans och återställer lacken. Den är helt fri från kraftiga slipmedel vilket gör den säker att använda. Förekommer större lackdefekter kan det därför krävas ett kraftigare medel.
Polishen efterlämnar en fästgrund för Ultima Paint Guard Plus vilket ger optimal hållbarhet när dessa två medel kombineras.

Produkten kan appliceras både för hand och maskin
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lite frågor om Ultima PGP

Inlägg av Lundberg » 18 apr 2017 17:44

Be om att få se något bilhandlaren tidigare har polerat, brukar utföras allt annat än noggranna jobb på bilfirmor...
// Jack

Skriv svar