Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av garagehunden KL » 16 apr 2017 14:46

Kromade aluminiumfälgar ska vara ganska känsliga sägs det. Man sköter dem lite annorlunda än andra aluminiumfälgar har jag läst men exakt hur har jag inte sett nån riktig info om. Det enda jag hittat är, inga starka rengöringsmedel och skydda med krämvax. Är det det hela?

Finns några specialgrejer för det? Utan rengörinsmedel lär det vara svårt att hålla dem rena. Just nu har jag B.H. finis-wax på dem. Räcker det? Fälgarna är Volvo original. Tucan, tucoon eller vad de heter..

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Nalle » 16 apr 2017 15:37

garagehunden KL skrev:Kromade aluminiumfälgar ska vara ganska känsliga sägs det. Man sköter dem lite annorlunda än andra aluminiumfälgar har jag läst men exakt hur har jag inte sett nån riktig info om. Det enda jag hittat är, inga starka rengöringsmedel och skydda med krämvax. Är det det hela?

Finns några specialgrejer för det? Utan rengöringsmedel lär det vara svårt att hålla dem rena. Just nu har jag B.H. finis-wax på dem. Räcker det? Fälgarna är Volvo original. Tucan, tucoon eller vad de heter..
I princip alla moderna aluminiumfälgar har klarlack på sig , du behöver inte vara orolig , kör med vilket medel som helst som är för fälgar.
"Nakna" aluminiumfälgar , inte ens dom blir förstörda om du skulle råka använda någon syrabaserad fälg rengöring, ja de blir missfärgade men de går att polera bort, syra påskyndar oxideringen , så det innebär egentligen bara att du får tidigare lägga den poleringen.som förr eller senare ändå skulle komma.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Stefan N » 16 apr 2017 17:46

Tucan finns ju bara silver och svart lack, inget kromat vad jag vet. Lägg upp en bild på dom.
:brumm Polestar2

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Nalle » 16 apr 2017 18:02

Känns föga troligt att Volvo säljer originalfälgar som inte är försedda med klarlack.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Funk » 16 apr 2017 19:43

Volvo har under ett par år levererat fälgar som varit krom på aluminium , utan klarlack. Det fanns bland annat som tillval på S80 runt 2007, en fälg hette Venator om jag minns rätt, men det fanns fler. Dessa är väldigt känsliga och skall helst inte tvättas med starkare medel än schampo i princip.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av korvis » 16 apr 2017 20:23

Lite märkligt att man väljer att släppa så känsliga fälgar som original tillbehör kan jag tycka. Jag menar hur många, av gemene man, har koll på att man inte bör tvätta med fälgrengöring? :shock:

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Nalle » 16 apr 2017 20:45

korvis skrev:Lite märkligt att man väljer att släppa så känsliga fälgar som original tillbehör kan jag tycka. Jag menar hur många, av gemene man, har koll på att man inte bör tvätta med fälgrengöring? :shock:
Precis vad jag tänkte , men de är listade som original, men fälgarna som Ts nämner verkar inte finnas med krom., kanske är dessa han har då

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av garagehunden KL » 16 apr 2017 21:34

Stefan N skrev:Tucan finns ju bara silver och svart lack, inget kromat vad jag vet. Lägg upp en bild på dom.
Nalle skrev:Känns föga troligt att Volvo säljer originalfälgar som inte är försedda med klarlack.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 25616/2005

Finns "Chrome" samt "Silver bright" Tucana heter de.

Art. nr. Beskrivning
30671512 Chromed, (Inkl. navkapsel)
30681860 , Silver Bright, (Inkl. navkapsel)
Bilagor
Tucana.jpg
Tucana.jpg (35.19 KiB) Visad 11869 gånger

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Stefan N » 17 apr 2017 04:14

Skillnad på Tucan som angavs först och Tucana, den senare finns i krom.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av garagehunden KL » 17 apr 2017 11:33

Stefan N skrev:Skillnad på Tucan som angavs först och Tucana, den senare finns i krom.
"eller vad de heter" skrev jag och skillnaden var en saknad bokstav på slutet... Att de finns känner jag till eftersom jag har såna.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur skydda och sköta kromade aluminiumfälgar?

Inlägg av Funk » 17 apr 2017 12:16

Tucana hade vi på en S60 på företaget minns jag nu...dom var inte snygga efter något år eller så av automattvättar .. :-(

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar