Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Allt utvändigt arbete och produktval.
SpaceSoul
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2016 07:47

Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av SpaceSoul » 25 apr 2017 14:25

Som rubriken lyder har jag tänkt att tvätta den i GDS-hallen för att sedan köra 7km 50-väg hem till kallgaraget för att i lugn och ro kunna gå på med Ultima Paint Prep Plus och därefter några lager Ultima Paint Guard Plus. De kommer läggas på för hand. Så det är ju ingen superseriös polering vi snackar om.

Men mitt dilemma är hur jag ska kunna bli kvitt dammet och ev. stänk från hjulen innan jag påbörjar "poleringen". Kommer tvätta en sen fredag eller lördagkväll då det är minimalt med trafik, torrt väglag och försöka undvika storm (bor i gbg).
Jag har inte tillgång till tryckluft eller vatten närmare hemmet än gds-hallen. Förutom vattenkanna då.

Jag funderar på om jag vågar "damma" av bilen när jag väl är i garaget med en microfiberduk. Men känner mig lite orolig då det är en svart bil vi snackar om.
Det är en Audi -2013, och vad jag har förstått så är deras lack rätt hård/tålig så kanske ingen fara?


Någon kunnig som har några konkreta tips?
(inga gissningar tack)

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av mikkiz » 25 apr 2017 14:59

Köra med waterless wash i garaget?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av Pierriewargen » 25 apr 2017 15:01

Ett par mfdukar mättade med vatten och en sprayflaska kommer du långt med om du ändå ska polera.
Spraya en yta och gången, vik en mättad duk dubbelt, torka en panel, vänd duken, gör om på nästa panel etc etc.
Finns även produkter för ändamålet. Waterless/rinseless, exempelvis optimum no rinse. Då behöver du bara en liten hink med några liter vatten. Dessutom kan du blanda den för vattenlös tvätt, eller clay lube om du även ska lera innan poleringen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

SpaceSoul
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2016 07:47

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av SpaceSoul » 25 apr 2017 15:42

Tack!
Precis liknande tips jag var ute efter.
Waterless wash var jag inne på ett tag, men känns lite moment 22 att köra det innan polering, men kanske inte spelare någon roll?
Men mfdukar mättade med vatten låter som tillräckligt bra lösning.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av Pierriewargen » 25 apr 2017 16:42

Nä, det spelar ingen roll. En vattenlös tvätt eller helst rinseless är såklart lite säkrare än enbart vatten men gör man det ordentligt är det mindre viktigt eftersom bilen både är nytvättad och ska poleras.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av progge » 25 apr 2017 17:51

SpaceSoul skrev:Som rubriken lyder har jag tänkt att tvätta den i GDS-hallen för att sedan köra 7km 50-väg hem till kallgaraget för att i lugn och ro kunna gå på med Ultima Paint Prep Plus och därefter några lager Ultima Paint Guard Plus. De kommer läggas på för hand. Så det är ju ingen superseriös polering vi snackar om.

Men mitt dilemma är hur jag ska kunna bli kvitt dammet och ev. stänk från hjulen innan jag påbörjar "poleringen". Kommer tvätta en sen fredag eller lördagkväll då det är minimalt med trafik, torrt väglag och försöka undvika storm (bor i gbg).
Jag har inte tillgång till tryckluft eller vatten närmare hemmet än gds-hallen. Förutom vattenkanna då.

Jag funderar på om jag vågar "damma" av bilen när jag väl är i garaget med en microfiberduk. Men känner mig lite orolig då det är en svart bil vi snackar om.
Det är en Audi -2013, och vad jag har förstått så är deras lack rätt hård/tålig så kanske ingen fara?


Någon kunnig som har några konkreta tips?
(inga gissningar tack)
Du skriver att du skall polera förhand med ett medels som är en primer.
Tycker att du skall vara väldigt försiktig, med att torka bort damm. Räcker med ett gruskorn.
Varför inte göra hela processen i tvätthallen?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

SpaceSoul
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2016 07:47

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av SpaceSoul » 26 apr 2017 08:47

progge skrev:
SpaceSoul skrev:Som rubriken lyder har jag tänkt att tvätta den i GDS-hallen för att sedan köra 7km 50-väg hem till kallgaraget för att i lugn och ro kunna gå på med Ultima Paint Prep Plus och därefter några lager Ultima Paint Guard Plus. De kommer läggas på för hand. Så det är ju ingen superseriös polering vi snackar om.


Någon kunnig som har några konkreta tips?
(inga gissningar tack)
Du skriver att du skall polera förhand med ett medels som är en primer.
Tycker att du skall vara väldigt försiktig, med att torka bort damm. Räcker med ett gruskorn.
Varför inte göra hela processen i tvätthallen?

Hmm...på BBV hemsida står det beskrivet att det är en Polish helt fri från kraftiga slipmedel. Det tolkade jag som att det fortfarande är en väldigt väldigt fin polish. Men förstår ju att det inte tar bort repor. Och vill ju absolut INTE åstadkomma nya heller pga att lacken inte är helt ren när jag polerar den!
Där av jag startade tråden.

Varför jag inte gör det i tvätthallen är pga jag läst att ultima-produkterna kräver att ytan är helt torr? Och jag har aldrig lyckats få bilen helt torr i tvätthallen, efter att jag torkat den torr rinner det alltid rinner ut vatten från fönster-listerna, railsen, backspeglarna etc. samt att vissa spolar hej vilt så det ryker vatten i hela hallen. Samt väldigt fuktigt i hallen?
Och sista anledningen är väl egentligen att priset för hallhyran skulle landa på runt 1000-lappen om man ska följa instruktionerna för ultima produkterna, hade tänkt lägga på 2-3 lager av UPGP.
Det hade varit skillnad om jag bara skulle komplettera med ett lager UPGP, då hade jag kunnat göra det direkt efter tvätten. Då det är lättare att anpassa tiden då inga andra tvättar. eller göra det på utsidan direkt efter tvätt om vädret tillåter.

Mitt mål med Ultima-behandlingen är att få bort torkfläckarna, kalk? som jag har på taket, samt på dörrsidorna då vatten droppar ut från backspeglarna och rinner på dörrsidorna ner och lämnar en rand. Och sen få en fin och lättvättat bruksbil.
Men jag kanske måste köra med en väldigt mild polish innan med fint fint slipmedel i för att få ett tillfredsställande resultat?
Mitt mål är att lägga mig på en lagom nivå utan att överarbeta det eller få ett sämre resultat än det är idag.

Gulmann
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 apr 2017 12:56

Re: Tvätta i GDS-hallen, polera hemma?

Inlägg av Gulmann » 29 apr 2017 13:07

Jag är också nyfiken hur ni andra gör, amerikanerna på youtube verka skita fulltständigt i utsläpp.

Jag täntke tvätta på miljöstationen för att sedan köra hem o köra bilt hamber rengöringslera och autoglym super resin polish. Tror du det räcker med bara vatten hemma med rengöringsleran sedan polish och vax? Stationen ligger ungefär 2 km bort

Skriv svar