Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur fräschar ni upp era däck?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Fredde75 » 01 maj 2017 07:44

Som rubriken låter.

Har BBV white dressing och autoglym plasticitet conditioner 39B.
Brukar lägga på båda med en Microfiberduk. Men när man kommer till däcken så tycker jag inte det blir bra med något av dem. Föredrar autoglym utvändigt och dressingen inne men båda ska fungera utvändigt.

Vad änvänder ni och framför allt hur lägger ni på det? Svamp, trasa, sprayar eller gnider in det?

Just att det är så mycke text och andra ojämnheter på däcksidorna gör att det inte blir riktigt bra.
/Fredrik

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av korvis » 01 maj 2017 10:01

Jag kör för närvarande med CarPro Perl som jag tycker funkar bra.
Har tidigare god erfarenhet av Ultima Tire & Trim också. Den har dock blivit rätt dyr.

Jag brukar klippa till en lagom bit av en tvättsvamp (utan schampo) och sen "massera" in medlet genom att dra runt ett par varv.
Eftertorkar ev. med microduk eller låter torka in över natten.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Stefan N » 01 maj 2017 10:57

Kör detta och det håller länge. Lägger på med svamp och eftertorkar lite med trasa. http://www.laitis.se/weather-guard-tyre-6210.html
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Manor » 01 maj 2017 13:37

Ett steg som jag tror många missar, och som även jag slarvat med genom åren, är en grundläggande rengöring av däcken.
En lite starkare spädd APC + däckborste och högtryck brukar fungera bra. Nu senast så körde jag med ett dedikerat däckrengöringsmedel som heter Tuf Shine - Tyre Cleaner och det bara rann av brunt gegg.

Som däckglansmedel så har Ultima Tire & Trim varit en favorit, men som redan nämnts så är den för dyr för att slösa bort på däckbehandling.
CarPro Perl samt Optimum Opti-Bond Tire Gel är i mina ögon hyfsat likvärdiga, men då Carpro Perl kan spädas och även användas på annat så lägger jag nog min röst på det. Hemma för test är även Car Chem Tyre Coat Lotion som kanske kan matcha de tidigare nämnda.

Jag lägger däckglansmedel med en sniken billig mikrofiberduk som brukar hålla en halv säsong ungefär och som sen kastas.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Logan » 01 maj 2017 13:40

Fick vara ärlig och erkänna hur hjärndöd jag var idag
läste hur gör ni rent era däck och tänkte på trädäck.

Men tillbaka till ämnet så är en grov hård borste ett bra tips ihop med apc medel
ruggar upp gammal däckglans och div roligt
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av korvis » 01 maj 2017 14:52

Logan skrev:Fick vara ärlig och erkänna hur hjärndöd jag var idag
läste hur gör ni rent era däck och tänkte på trädäck.

Men tillbaka till ämnet så är en grov hård borste ett bra tips ihop med apc medel
ruggar upp gammal däckglans och div roligt
På ett bilvårdsforum??
Är det lite "träkeps" inblandat idag då? :cheers

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Funk » 01 maj 2017 15:14

Jag brukar väl oftast inte i ärlighetens namn göra mer än att smörja in däcken (med svamp) med antingen Lahega 65 dressing eller Sonus Tire &t Trim gel... Men någon gång torkar jag dem med thinner, vilket brukar göra susen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Logan » 01 maj 2017 18:55

korvis skrev:
Logan skrev:Fick vara ärlig och erkänna hur hjärndöd jag var idag
läste hur gör ni rent era däck och tänkte på trädäck.

Men tillbaka till ämnet så är en grov hård borste ett bra tips ihop med apc medel
ruggar upp gammal däckglans och div roligt
På ett bilvårdsforum??
Är det lite "träkeps" inblandat idag då? :cheers
Man vet aldrig
ibland frågar folk vad dom kan tvätta husväggar utemöbler eller ibland båtar
Men nu vet jag att det pratas om dom där runda sakerna med gummi
The passions is what drives the art. Detailing for life

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av popp » 02 maj 2017 20:36

Denna har jag fastnat för det är så himla enkelt att bara spraya på utan att eftertorka. :)

https://cdbilvardsprodukter.se/sv/konsu ... 500ml.html

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Fredde75 » 03 maj 2017 21:24

Har några billigare medel med som jag kan prova och se om de funkar. Men som någon skrev så är det nog lätt att man slarvar med rengöring av däcken innan man behandlar. Alltid viktigt med förarbetet om man ska ha ett bra slutresultat. Tack för alla tips
/Fredrik

Nada
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 apr 2017 12:29

Re: Hur fräschar ni upp era däck?

Inlägg av Nada » 10 maj 2017 09:52

Du ska alltid tvätta däcken på din bil separat från själva bilen. Helst ska du även ta av däcken och rengöra dem specifikt och noggrant, men detta tar självklart mycket mer tid. Då gäller det att du vet hur du ska ta isär däcket och sedan sätta ihop det igen.

Du behöver avfettningsmedel och ett högtrycksmunstycke. När du tagit av däcket (eller om du kanske väljer att inte ta av det) börja med att sprej medlet på själva däcket och fälgen. Du kan låta den verka i några minuter för att på mest effektiva sätt bryta ner all smuts. Sen är det bara att börja skölja av däcket och fälgen med högtrycksslangen (går också bra med trädgårdsslangen). Ju närmare du står, ju starkare är ju trycket mot däcken och fälgen.
Nu är den superficiella smutsen borttagen.

Använd en borste med inte för mjuka men inte heller för hårda strån tillsammans med rengöringsmedel som är gjort specifikt för däckrengöring, borsta noggrant och skölj av med vatten med jämna mellanrum.
Om du inte vill att dina däck får fläckar efter tvätt så torka först av med papper mellan alla hörn och kanter och sedan med en mikrofiberduk.

Notera dock att du inte ska använda borsten som du skrubbat däcket med på fälgarna eller navelskapslarna då det kan rispa metallen. På fälgarna och navelkapslarna bör du använda en fälgborste, en helt vanlig diskborste eller en bara en trasa.
Om du bestämmer dig för att göra en riktig grundlig rengöring av däcken där du tar isär allt så bör du använda en trasa för att skruva av fälgarna och navkapslarna, både för att inte rispa dem och så att du inte får svårborttagna fläckar på händerna. Skölj av dessa delar, spreja med fälgrengöring och se noggrant till att rengöringsmedlet är avsköljt innan du skruvar tillbaka alla delar.

Skriv svar