Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spolarvätska fräter på klarlack

Allt utvändigt arbete och produktval.
Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Spolarvätska fräter på klarlack

Inlägg av Sasjjj » 15 jun 2017 21:36

Påbörjade en V70 som har varit i trafik cirka ett år. Bara små tvättrepor tills jag kom till motorhuven där gjorde jag ett mysko fynd. I det lilla området precis ovanför spolarmunstyckena, mot vindrutan till, såg jag skador på klarlacken som exakt påminner om skador efter en fågelskit, alltså drar jag slutsatsen att ägarens spolarvätska är frätande och har stänkt där vid spolning.

Han säger att han bara har köpt spolarvätska på OKQ8 och Statoil, och aldrig något "blaskigt sommartjafs" enbart riktiga grejor. Någon fler som har sett samma sak? Tips på spolarvätska som är safe?

Inga problem att plocka bort, men mysko, har aldrig sett detta förut...

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Spolarvätska fräter på klarlack

Inlägg av Perra83 » 16 jun 2017 09:44

Köper min spolarvätska hos min Volvoåterförsäljare. Köper både koncentrerad och färdigblandad och har aldrig sett något konstigt.

Kan det ha varit något på lacken som lösts upp av spolarvätskan typ vax eller nått?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Spolarvätska fräter på klarlack

Inlägg av Logan » 16 jun 2017 22:05

jag har sett detta med
var på en mercedes där det var som en sprutbild precis över munstycket på alla 3
nu vet jag inte om det gick och ta bort utan jag såg det bara.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Re: Spolarvätska fräter på klarlack

Inlägg av Sasjjj » 16 jun 2017 22:31

Nej det var inget som lösts upp, typ vax etc. Det var inget stort problem, lite våtslip med 3000-papper räckte bra, men det var intressant precis som Logan skriver. Exakt avbildning av spraymönstret eller vad man ska kalla det.

Har aldrig sett det på någon annan bil ej heller på någon mjuk japan-lack. V70:n är ju dessutom stenhård.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Spolarvätska fräter på klarlack

Inlägg av popp » 16 jun 2017 22:50

Jag jobbar med att rekonda bilar varje dag och jag har sett detta vid några tillfällen också. :)

Det brukar vara lätt att polera bort dom som tur är... :jeps

Skriv svar