Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av TonyM » 24 jun 2017 10:11

Tjena!

Som rubriken lyder så undrar jag vad för microfiberduk ni andra använder när ni lägger på QD/Snabbvax. Vet att många använder det som torkstöd och när ni gör det använder ni någon microfiber att buffa med efteråt och vilken slags isåfall? Men även ni som lägger på efter torkningen undrar jag vilka dukar och tillvägagångssätt ni kör med. Jag testade att lägga på Angelwax QED efter torkning och jag hade sett att det gick att spraya direkt på bilen och sedan sprida ut och för att sen buffa av med en torr sida av duken. Blev rätt nöjd efter med resultatet men när daggen kom så såg jag var jag hade sprayat på. Kan ha varit att jag använde en för mjuk microfiber så att jag inte fick det utspritt ordentligt eller att det passar bäst att spraya i duken och lägga på och buffa av det efter. Så därför jag undrar över era metoder och gärna vilka medel och dukar ni använder er av.
Ha en fortsatt trevlig dag och hoppas att ni inte är för tunga i huvudena :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av korvis » 24 jun 2017 17:11

Jag kör Perfection som torkstöd på blöt bil.
Torkar med Dry Wonder från SPR och tycker resultatet blir kanon!
Inget behov av att buffa med MF-duk efteråt.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av TonyM » 24 jun 2017 18:20

Ja jag hade tänkt testa den som torkstöd också när jag har fått på några lager på hyfsat torr bil först. Sprayar du på bilen direkt eller direkt i duken? Hört gott om perfection så det kan vara något att testa i framtiden :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av progge » 24 jun 2017 21:38

Tjenare.
Car Pro ECH2O är perfekt som QD.
Lätta att arbeta med, sprayar på blöt bil och torkar av ned biltemas gula våffla.
Priset är 149:- för 8L till 10L QD.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av korvis » 25 jun 2017 10:48

TonyM skrev:Ja jag hade tänkt testa den som torkstöd också när jag har fått på några lager på hyfsat torr bil först. Sprayar du på bilen direkt eller direkt i duken? Hört gott om perfection så det kan vara något att testa i framtiden :-D
Sprayar direkt på den blöta bilen.
Har ett bra skydd i grunden, så mycket av vattnet rinner av först.
Enda nackdelen med Perfection är att den blivit så dyr (även om den är dryg att använda). Resultatet blir riktigt blankt å halt.
Progge verkar dock ha hittat ett bra budgetalternativ...

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av TonyM » 25 jun 2017 11:04

Ja Progges alternativ ser ju helt klart spännande ut. Typiskt att jag beställt hem både qd och ONR precis. Men det kan ju vara så att det slinker ner en flaska av Ech2o om man ska beställa något annat från carpro.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av progge » 25 jun 2017 12:01

korvis skrev:
TonyM skrev:Ja jag hade tänkt testa den som torkstöd också när jag har fått på några lager på hyfsat torr bil först. Sprayar du på bilen direkt eller direkt i duken? Hört gott om perfection så det kan vara något att testa i framtiden :-D
Sprayar direkt på den blöta bilen.
Har ett bra skydd i grunden, så mycket av vattnet rinner av först.
Enda nackdelen med Perfection är att den blivit så dyr (även om den är dryg att använda). Resultatet blir riktigt blankt å halt.
Progge verkar dock ha hittat ett bra budgetalternativ...
Car Pro ECH2O blir hal vill jag lova. Spädning 1:10 till 1:20 ( med svenska saftmetoden en del + 9 delar vatten eller en del + 19 delar vatten.) Perfekt att torka rent i dörrar i motorrum mm. Priset talar för sig skälv.

ONR går att blanda till QD läs på flaskan.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av Manor » 25 jun 2017 22:45

ONR fungerar lika bra som ECH2O i QD blandning, tycker jag.

Nu körde jag senast med en blandning som en rekondare med namn "Merlin" kommit på.
Han kallar den Magic Elexir.

Jag vill minnas att det var 2 delar ECH2O + 2 delar Reload + 10 delsr vatten.
Jag har kört med detta ett tag och tycker att det fungerar väldigt bra. Fortfarande viktigt med eftertorkning dock...vilket är nackdelen med Reload, men som å andra sidan ger en väldigt bra avrinning.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av brainstorm99 » 25 jun 2017 23:34

Manor skrev:ONR fungerar lika bra som ECH2O i QD blandning, tycker jag.

Nu körde jag senast med en blandning som en rekondare med namn "Merlin" kommit på.
Han kallar den Magic Elexir.

Jag vill minnas att det var 2 delar ECH2O + 2 delar Reload + 10 delsr vatten.
Jag har kört med detta ett tag och tycker att det fungerar väldigt bra. Fortfarande viktigt med eftertorkning dock...vilket är nackdelen med Reload, men som å andra sidan ger en väldigt bra avrinning.
Kör också med Merlin Magic Elexir :cheers

2 delar ECH2O + 2 Delar Reload + 20 delar Destillerat vatten ska det va :best

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av progge » 26 jun 2017 13:49

brainstorm99 skrev:
Manor skrev:ONR fungerar lika bra som ECH2O i QD blandning, tycker jag.

Nu körde jag senast med en blandning som en rekondare med namn "Merlin" kommit på.
Han kallar den Magic Elexir.

Jag vill minnas att det var 2 delar ECH2O + 2 delar Reload + 10 delsr vatten.
Jag har kört med detta ett tag och tycker att det fungerar väldigt bra. Fortfarande viktigt med eftertorkning dock...vilket är nackdelen med Reload, men som å andra sidan ger en väldigt bra avrinning.
Kör också med Merlin Magic Elexir :cheers

2 delar ECH2O + 2 Delar Reload + 20 delar Destillerat vatten ska det va :best
För er som vill läsa om detta:
https://carproforum.com/showthread.php? ... b318b81601
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av TonyM » 26 jun 2017 17:51

Kul med tips om olika blandningar av medel. Jag har inte fått hem ONR än men kan bli att jag testar det som qd också. Har mest tänkt att använda det till att ta bort fågelskit och ha det färdigblandat i en flaska i bilen och några microfiberdukar.

Vad använder ni för slags microfiberdukar till att stryka på och buffa av med? Jag använde några tjocka mjuka från Kina. Men blev inte riktigt nöjd med dem. Beställt hem en lite tunnare nu från bbv som jag tror ska funka bättre. Ska köra med att spraya i duken istället också. Man får prova sig fram till vad som fungerar. Grymt nöjd med blänkan den gav angelwax qed. Så bara jag får till hur jag lägger på den så blir det kanon tills vidare. Men tacksamt att få tips inför framtida inköp :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av progge » 26 jun 2017 18:46

TonyM skrev:Kul med tips om olika blandningar av medel. Jag har inte fått hem ONR än men kan bli att jag testar det som qd också. Har mest tänkt att använda det till att ta bort fågelskit och ha det färdigblandat i en flaska i bilen och några microfiberdukar.

Vad använder ni för slags microfiberdukar till att stryka på och buffa av med? Jag använde några tjocka mjuka från Kina. Men blev inte riktigt nöjd med dem. Beställt hem en lite tunnare nu från bbv som jag tror ska funka bättre. Ska köra med att spraya i duken istället också. Man får prova sig fram till vad som fungerar. Grymt nöjd med blänkan den gav angelwax qed. Så bara jag får till hur jag lägger på den så blir det kanon tills vidare. Men tacksamt att få tips inför framtida inköp :-D
Tjenare.
använder flairosol spray bottle som ger en otroligt fin dimma.
Fuktar en MF mellan långa fibrer och sprider ut medlet, efter torkar med en lång fibrer.
https://www.youtube.com/watch?v=2kclnG1_Fvo
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vad för microfiber till QD/Snabbvax?

Inlägg av TonyM » 04 jul 2017 19:09

Ja flairosol flaska har jag kollat på en del tycker dock att den jag har hittat har lite saftigt pris. Men tror att flaskorna som Weber använder till en del rengöring och smörja in grillgallret med är flairosol. Kanske man kan återanvända om man bara lyckas få det rent.
Testade i helgen att spraya på Angelwax QED i microfiberduken istället och det gick kanon. Gjorde ett test på en gammal 940 som hade stått ett bra tag och sprayade på QED på en del av framskärmen. Och torkade rent med en slit och släng microfiberduk. Det blev väldigt rent och blankt och halt. Lite kul att bara testa och ägaren blev mycket förvånad över resultatet. Han ska hålla koll på hur länge det håller med avrinningen och blänkan. Nu var det på ovansidan av skärmen så det var inte så mycket vägskit på. Men gå från skitig och matt till att se nyvaxad ut var häftigt att se. Synd att jag missade att fota experimentet. Det är ju inte alltid som man ser skillnad när man lagt det på en behandlad bil men funkar gör QED.
Det var systerdotterns bil jag lade på QED på. Syrran tvättade av den samtidigt som vi höll på med deras husbil och vi råkade stänka ner bilen lite hehe. Iallafall så kom det fram att den var rekondad i slutet av april och då även någon sorts av lackförsegling. Den här bara blivit tvättad med vanligt bilschampo några gånger sedan dess. Jaha tänkte jag när kollade när hon svampade av bilen med arti+ som jag hade med mig och såg att inte ens det gav någon vidare avrinning när hon spolade av bilen. Så jag visade med att lägga på QED hur det ska se ut när det är lackbehandlat. De blev väldigt förvånade när jag sprayade på med vattenslangen efteråt och visade avrinningen som blev. Systerdotterns tittade på mig och frågade var man köpte detta och vilka microfiberdukar som behövs. Roligt att kunna hjälpa till ibland och visa hur lätt det kan vara med olika grejer som finns idag.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar