Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fixa matta baklysen.

Allt utvändigt arbete och produktval.
Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Fixa matta baklysen.

Inlägg av Galaxy » 03 aug 2017 23:44

Baklysen som blivit matta går att "rädda". I detta fallet användes Gyeon Trim men Carpro, Tac-system, Gtechniq har motsvarande produkter för plastskydd som även går i plasten på djupet och återger färgen. Blev bara dessa 2 bilder tagna men lysena blev riktigt fina i sin helhet :nicka.
DSC_0506.JPG
DSC_0507.JPG
Tvättade först med Gyeon Prep för att förbereda ytan för behandling. Sprayar Prep på en trasa och stryker rent lyset. Man får då en uppfattning om hur ytan kan bli när trasan gör ytan fuktig. Är ytan allt för dålig och inte ens ser bra ut när den blir fuktig (går lika bra att testa med vatten) så kan heller inte plastbehandlingen få det riktigt bra. Efter att Prep avdunstat helt så är det bara att behandla och se förvandlingen. I detta fallet Volvo 744 -90 bakljusen som har dålig kvalitet och fäller färgen som standard men som kan bli ok igen utan att köpa nya :).

/Anders

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fixa matta baklysen.

Inlägg av Funk » 04 aug 2017 07:16

Jag brukar polera dem först, det brukar hålla längre om man får bort oxider innan man stryker på skydd/dressing.
För mer permanent lösning bör man nog lacka dem med klarlack.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fixa matta baklysen.

Inlägg av progge » 04 aug 2017 07:25

Funk skrev:Jag brukar polera dem först, det brukar hålla längre om man får bort oxider innan man stryker på skydd/dressing.
För mer permanent lösning bör man nog lacka dem med klarlack.

/Thomas
Ett mycket klokt förslag, Polera och försegla ytan.
Om man skall lägga klarlack så använd ett UV-Resistant Klarlack så håller det länge.
Jag polerat mina plastglas med jämna mellanrum, håller sig snygga med detta förfarande.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Fixa matta baklysen.

Inlägg av popp » 04 aug 2017 14:04

Brukar också polera glasen först så håller dom längre har jag märkt. 8-)

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Fixa matta baklysen.

Inlägg av Galaxy » 04 aug 2017 22:15

Jag är med på ert tillvägagångssätt med polering först innan försegling.

Att jag hoppat över det steget beror på att på min egen Volvo 240 så hade tex bromsljusglaset på ena bakljuset fällt färg/oxiderat så det var matt. Rengjorde där med Prep och testade i ena övre hörnet att lägga Gyeon Trim och det blev riktigt på djupet rött precis som det ska se ut.

Men fick då tanken att det kanske kan bli ännu bättre med en polering först.... så jag polerade för hand och tvättade av ordentligt med Prep innan jag förseglade/tänkte få upp ännu klarrödare plast men se där gick jag bet. Precis som att polermedlet gått in i porerna i plasten och "mättat" den. Trots rentvättning med Prep så är det precis som att Trim inte kunde gå i plasten på djupet på samma vis och därmed är resten av det bromsljuset inte lika skarpt rött som min lilla testhörna. Ingen större skillnad men jag som gjort det ser det varje gång jag går förbi bakänden på bilen. Det har inte mattats av heller där bara Trim är utan skillnaden håller i sig :roll:. Den bilen är dock bara ute på sommaren.


/Anders

Skriv svar