Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvättar ni enbart för hand?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Cubalibre
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2017 17:14

Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Cubalibre » 31 aug 2017 08:15

Tvättar ni enbart för hand, eller kör ni bilen i någon form av maskintvätt nån gång?

Är det verkligen så att nya moderna biltvättar repar lacken???

Hur ser ni på att spola av bilen i CleanPark anläggningar mellan riktiga tvättar? Alltså bara köra högtryckstvätt och avspolning, utan att torka bilen efteråt. Speciellt då under vinterhalvåret.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av progge » 31 aug 2017 09:13

Cubalibre skrev:Tvättar ni enbart för hand, eller kör ni bilen i någon form av maskintvätt nån gång?

Är det verkligen så att nya moderna biltvättar repar lacken???

Hur ser ni på att spola av bilen i CleanPark anläggningar mellan riktiga tvättar? Alltså bara köra högtryckstvätt och avspolning, utan att torka bilen efteråt. Speciellt då under vinterhalvåret.
Hand Wash Only gäller för mig.
Dekal på bilen så det inte händer att någon misstar sig.
Avspolningar utan borste, bör väl fungera.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Cubalibre
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2017 17:14

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Cubalibre » 31 aug 2017 09:30

progge skrev: Dekal på bilen så det inte händer att någon misstar sig..
Vad menade du med detta?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Funk » 31 aug 2017 09:58

Cubalibre skrev:
progge skrev: Dekal på bilen så det inte händer att någon misstar sig..
Vad menade du med detta?
https://www.aliexpress.com/item/DIY-Han ... 61428.html


Personligen hander det att bilen körs i automattvätt, i jobbet är det viktigare att bilen är ren än att den är 100% perfekt I lacken.
Dock skall det sägas att jag gör det så sällan det bara är möjligt för det skär i mig då jag vet att ALLA borsttvättar adderar repor..

Så totalt dett är det för mig 90% handtvätt, 7% avspolning och 3 maskintvätt och det resultarar i att avdelingen som tar emot familjens tjänstebilar efter tvåårskontrakten alltid berömmer oss för våra extremt fina bilar.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cubalibre
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2017 17:14

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Cubalibre » 31 aug 2017 12:29

Vad är det egentligen som gör att det skulle bli fler repor i en maskintvätt jämfört med att tvätta för hand? Jag läste någonstans att det var så förr, med dom här hårda borstarna som fanns då. Men nu är det ju mjuka fina material i dessa maskiner. Och om det nu inte handlar om materialet så är det då eventuell skit på bilen som orsakar dessa repor.....och då borde det ju bli exakt samma repor då man tvättar för hand...

Jag tänkte jag skulle försöka komma iväg till en gördetsjälvhall, och handtvätta och vaxa bilen vår och höst. Och sedan köra någon maskintvätt där imellan, och avspolning. Har köpt mig en vit bil också....så jag tror inte jag kommer märka av några repor direkt. Men vi får se hur jag gör...

Bilen jag hade innan denna nya jag köpte nu, hade jag i 5år, och jag tror jag tvättade den på cleanpark 3-4 gånger....med borste och allt. Så mitt nya tänk kan ju bara bli en förbättring. Och efter en försäljningsrekond på den gamla bilen, så såg den nästan ut som ny.....så jag är nog inte så extremt kräsen....

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av korvis » 31 aug 2017 12:47

Hand Wash Only!
Med förtydligande dekal som alltid retar nån :lol:

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Funk » 31 aug 2017 15:07

Vad är det egentligen som gör att det skulle bli fler repor i en maskintvätt jämfört med att tvätta för hand? Jag läste någonstans att det var så förr, med dom här hårda borstarna som fanns då.
Tvättarna nuförtiden är utan tvekan bättre än förr, men dom repar fortfarande en hel del...men det gör å' andra sidan en handtvätt också om man slarvar med avsköljning och använder fel material eller metoder..
Jag skyller till största delen på den bristfälliga avsköljningen/förtvätten i automaterna.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Lundberg » 31 aug 2017 15:15

Endast för hand, automattvättar kommer inte nära min bil. Ordentlig förtvätt, 2 hinksmetod och lamullsvante, torkning med fluffig duk och torkstöd. Blir bra resultat och tillför minimalt med repor
// Jack

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av Bowen » 31 aug 2017 19:32

Vad menar ni med torkstöd?
Jag fick tex en flaska wash gloss på köper från waxdog, men sprayar man på det innan man torkar av bilen eller hur gör man?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av mikkiz » 31 aug 2017 21:41

Precis. Många quick detailers går anv som torkstöd, dvs du sprayar på det på våt lack i samband med torkning. En panel i taget.
Underlättar torkning + du får glans/skydd :jeps

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tvättar ni enbart för hand?

Inlägg av popp » 01 sep 2017 07:03

Jag tvättar bilen i maskinen ibland på mitt jobb. :| jag jobbar med rekond på dagarna så man blir lite lat i bland efter jobbet. :)

Men ibland så tvättar jag av bilen manuellt i vår tvätthall också. :lol:

Tvättmaskinen på mitt jobb är rätt så skonsam måste jag säga. :)

Vi börjar med att lägga kem på bilen och sen spolar vi av bilen med högtryck innan vi skickar in bilen i tvätten. :jeps

Skriv svar