Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 05 dec 2017 19:35

Tjena!

Har fått massor av svarta fläckar på bilarna här hemma. Det är först detta året som bilarna här fått bra lackskydd. Så tror att det samlas mer koncentrerat när det pärlar sig så bra. Ser ut som stora sotfläckar på de horisontella delarna på bilarna. Och det krävs mycket för att få bort dem när jag tvättar med mf handsken ungefär en 6-7 drag med lite tryck på.

Jag lägger alltid på en förtvätt med foamlancen och använt mig av bbv pre-wash och idag testade jag angelwax cleanliness. Det händer inget med dem tyvärr. Idag la jag även på degreaser wet på de ställen jag kunde och även sprayade på Bilt Hamber surfex HD 1:20. Utan någon vidare resultat kanske lite förminskat blev det men knappt märkbart. När jag sen tvättade med Angelwax Enigma schampot som jag testade för första gången så blev det någorlunda rent men på en del ställen blev det kvar lite. Har tvättat med carpro reset innan och det blev bättre rengjort men fortfarande på en del ställen kunde man se lite grå aktigt kvar av fläckarna.

Vill ju inte gå på extremt hårt varje gång jag tvättar så jag sliter på lackskyddet för mycket. Det känns som att det är när jag rör på dem med mf handsken som rengör det.

Vad skulle ni rekommendera att göra för att lösa upp dessa sotfläckar? Och tror ni att det kan vara från det? Finns lite småindustrier runt omkring. Vi eldar med pellets och likadant skolan bredvid som dock använt olja ett tag men fick igång pelletsen för en vecka sedan. Jag är rätt övertygad om att det kommer på bilarna här hemma där de står.

Så har ni en fundering om vad som kan fixa detta för mig hade varit snällt.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av Logan » 06 dec 2017 00:17

Dessa sotfläckar är det tunt som damm eller små kulor som du kan känna med fingret ?
Låter som ett alkaliskt medel bör ta detta men det är svårt och säga så här.
The passions is what drives the art. Detailing for life

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 07 dec 2017 12:53

Lite av en blandning av det. Är som att centrum av fläckarna är massiva från början och sedan smällter rinner ut. En del kan bli så stora som en gammal fem krona. Det är inte som en asfaltsfläck utan mycket större och mjukare. Nästan som från någon kåda som blir smutsig av vägskit efter ett tag. Har inget träd eller så i närheten heller. Annars trodde jag det först. Iofs står de inte långt ifrån en större 50väg kanske 50m med garaget emellan. Detta är nästan året om men värst vid vintertiden.

Ska testa med lite skarpare blandning av HD-GRÖN och surfex HD och se om de löses upp. Det känns lite tråkigt att behöva gå över med så pass starka blandningar varje tvätt dock. Tror att det sliter onödigt hårt på skyddet. Ska se om jag kan få ett kort på att också.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av Logan » 08 dec 2017 01:33

kolla in k7000 konsument kemi

dom använde det ett tag på bbv när dom greja med bilar
inte i deras webshop

Jag har det själv och det är väldigt bra mot mossa och sådant som kommer från naturen.
The passions is what drives the art. Detailing for life

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 13 dec 2017 15:00

Såhär tror jag att det ser ut innan.
DSC_5183.JPG
Och så här blir det när det torkar. Är bara på de horisontella delarna på bilarna. Men kan ju vara att de rinner av på de vertikala delarna.
DSC_5164.JPG
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av Perra83 » 13 dec 2017 16:32

Är det inte bara sot från vedeldning?
Kan få så när bilen står ute och grannen eldar och vinden ligger mot vårt hus. Fick se det första gången i våras samma dag som jag hade hämtat bilen från polering och lackförsegling. Bilen var helt prickig på morgonen efter. Blev såklart INGE nöjd.
Ingen här på området eldar med olja men nästan alla har kamin.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 13 dec 2017 17:23

Ja det har slagit mig först men för långt ifrån där de eldar med ved. Däremot eldar vi med pellets och likadant skolan bredvid. Frågan är om de kan bli så från pellets. Det gick enbart 2v emellan tvättarna och ändå satte det sig väldigt hårt. Vad skulle man kunna lösa upp det med? Varken en citrus prewash eller degreaser wet löste upp det något vidare. Och degreaser wet vill jag inte lägga varje tvätt på taket eller precis under sidofönstrena. Ska se hur det ser ut nästa gång och köra med HD-GRÖN och surfex HD på olika ställen.
Ska se kolla in k7000 om jag inte hittar ett som funkar av det jag har hemma.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av Perra83 » 13 dec 2017 17:47

Låter konstigt. Sot löses upp väldigt lätt.
Sen fick jag fläckar på min vita bil av nya högtryckstvätten. Fick rådet att låta tvätten suga i sig kallavfettning så jag lät den dra i sig närmare en liter degreaser wet. Lät maskinen stå en stund och kopplade sedan på vattnet. Vattnet som kom ut var ljust grå. Nu är den i alla fall ren inuti. Innan blev det som mjuka tjärfläckar som smetades ut med fingret men löstes inte med vatten.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 15 dec 2017 01:22

Intressant då jag precis köpt mig en kärcher k7. Men tror jag hade märkt när jag torkade av bilen innan tvätten av hur det såg ut innan jag började tvätta bilen som bilden visar på andra bilden. Den första bilden är tagen någon dag efter andra bilden. Så dessa fläckar är redan där innan jag börjar tvätta bilen. Jag ska absolut kolla innan och efter när jag tvättar nästa gång.

Jag tycker att det är märkligt att det är så svårt att få väck fläckarna. Det gick lättare med carpro reset att få väck dem men ändå alldeles för mycket drag över fläckarna. Andra gången jag tvättade den så använde jag angelwax Enigma schampot. Första tvätten foamad med bbv pre-wash och andra tvätten foamad med Angelwax Cleanliness och punkt insatts med Bilt Hamber surfex HD från spray flaska. Det går ju att få rent men inte utan risken att skapa repor känns det som.

Innan dessa två tvättar så är den polerad med Ultima paintprep plus och sedan Ultima paint guard plus som skydd. Hände något märkligt vid detta då det inte tog alls. Så var efter första tvätten som helt oskyddad i stort sett. Tror själv att det beror på att det var 4-5 grader när jag gjorde det. Blev irriterad över detta och efter första tvätten så la jag på gyeon wet coat. Funkade bra och var kanon efter förtvätt vid andra tvättningen men kände för att prova Enigma schampot och det var bra också och gav lite extra djup och lite bättre sheeting.

Får se hur bilen ser ut nu efter allt regn och om det blir möjlighet att tvätta någon gång till hemma. Annars får det vara tills det blir extremt skitigt och ta det i en tvätthall eller gds station. Då ska jag testa med surfex HD outspätt då jag tror att det är det mest kompetenta jag har hemma.
Hur starkt kan man gå med HD-GRÖN?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 22 dec 2017 10:30

Liten uppdatering.
Tvättade bilen igår igen och det var ännu värre med dessa fläckar. Angelwax Cleanliness och degreaser wet löste återigen inte upp dem. Men när tvättade med reset så gick det lättare denna gång att få det rent. Bara någon fläck som var svårare och krävdes några drag över dem innan de försvann.

Undrar om det har med pärlningen av vattnet att göra. Det har ju regnat en hel del och tänkte om efter man har kört och den vägfilm som blir efter på de horisontella delarna samlas i dessa vatten dropparna och torkar mer koncentrerat än på de vertikala delarna. Jaja detta är märkligt men det får gå.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av Funk » 22 dec 2017 13:21

Vad det gäller pärlning, så har du precis rätt...det är snyggt, men egentligen inte så bra..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Troligen nedfall från oljevärmepannor.

Inlägg av TonyM » 14 jan 2018 19:42

Nej jag har tänkt mycket på det med pärlningen och känner att sheeting är det viktigaste för mig. Får bli någon top coating tror jag i framtiden då de verkar ha högst vinkel på vatten avrinningen av lackskydden ute på marknaden. Hade varit intressant att veta vilken sådan vinkel en del sealants har också som powerlock och sonax pns tex. Tycker de har bra avrinning och även high temp fk1000p och soft99 fusso coat. Carpros nya Gliss tycker jag är väldigt intressant och även tac system tog coat och gyeon can coat.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar