Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Behöver lite råd om underhåll

Allt utvändigt arbete och produktval.
Enis
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jan 2018 22:52

Behöver lite råd om underhåll

Inlägg av Enis » 24 jan 2018 21:41

Hej på er!!

Så jag köpte en 2012:a V70 bifuel som har gått ca 6700 mil nu och är fräsch i lacken.
Sen köpet har jag snöat in i "tvätta bilen" träsket och är hur kul som helst. Avslappnande....


Till tvätt har jag:

* Merino wool wash mitt (Till övre delen av bilen ner till ca halva dörren + motorhuv)
* MF wash mitt (Till nedre delen av dörren, bagageluckan samt fronten)
* MF wash mitt + fälgborste till fälgar
* Torkar bilen med MF-duk
* 2 hinkar, 1 med schampo och 1 till skölja vanten
* Schampo, biltemas =(
* Fälg medel = meguiars hot wheels and tire cleaner

Sen har jag köpt till lackskydd:

* Claybay, blå (KINA) oK eller kasta?
* Meguiars Ultimate paste wax


Då tänker jag vid tillfälle claya bilen, polera och sedan waxa.
Är även lite orolig för kina-clay? Köpa annan eller någon som har erfarenhet?
Men mitt bekymmer är att jag aldrig polerat eller varit med när man polerar en bil.
Har kollat på lite videos men tycker att polering är rena djungel med olika poleringsmedel, maskiner, pads etc...

Så min fråga är vad ni tycker om uppsättningen av grejer. Vad mer ska jag ha/måste ha?
Sen om det finns någon duktig i Malmö-trakten som kan visa poleringsteknik och vad tänka på eller
om det finns någon bra Polering för Dummys video?

Bomba mig med feedback =)

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Behöver lite råd om underhåll

Inlägg av Stefan N » 24 jan 2018 22:16

Köp riktig clay, läst en del om att kinagrejerna inte är så bra. Se till att ha smörja till leran också.
Chemical Guys har många bra videos som man kan börja med att kolla innan man skrider till verket med polering (och annan bilvård) https://www.youtube.com/user/chemicalGuys/videos
:brumm Polestar2

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Behöver lite råd om underhåll

Inlägg av pean92 » 24 jan 2018 23:09

Är det den blåa som det står 3M på så är den helt värdelös. Glider extremt dåligt och gör ingenting.. :)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Skriv svar