Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

foamlance frågor

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

foamlance frågor

Inlägg av Logan » 13 feb 2018 22:31

Frågan rör sig mer om skummet som bildas.
ger skummet mer glid på lacken än om man hällt i motsvarande mix i en hink och svampat direkt?

I dagsläget så duschas schampo mixen på bilen från en mix station på väggen och det känns som man bara svampar runt vatten även att man ställer in olika mixar.

Sedan vet jag inte om det är inbillning eller inte att det blir bättre då man mixar i hink
eller hade ett foaming system gett bättre glid än dessa 2 ?

Om vi utgår från att allt är mixat med samma mängd
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: foamlance frågor

Inlägg av Funk » 23 feb 2018 09:06

Sent svar, men...

Rent teoretisk har luft betydligt lägre friction än vatten så bubblor I skum borde göra det halare..
För mig har alltid schampon som löddrat lite eller nästan inget alltid känts trögare.. Jag kör t.ex ibland med ett vaxschampo från SMARTAB som inte löddrar och det känns alltid trögt att jobba med..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: foamlance frågor

Inlägg av Jimmy » 11 mar 2018 19:58

Jag kapar denna tråden lite. Har någon provat att mäta upp sin foam lance?
Jag har tyckt att det är rätt knepigt att räkna ut rätt blandning när man skall blanda ut mer än vad foam lancen kan göra tex 1.100 osv. Det kanske är jätte lätt men jag får väl erkänna att jag inte är något matematiskt snille.
Jag hittade detta videoklipp plus text med tips hur man blandar. https://bilvardskungen.se/sa-blandar-du ... smumkanon/
Blev något förvånad när jag testade detta, jag fick 11 liter i hinken ungefär när flaskan var tom. Gjorde samma test två gånger med ungefär samma resultat. Det borde ju betyda att blandningen blir 1:10 istället för 1:20 som är den ungefärliga doseringen enligt leverantören av foam lancen.
Har en äldre Kärcher tvätt inte den absolut billigaste men det borde ligga i det lägre prissegmentet och en BBV foam lance.
I Bilvårdskungens video får han bara 6,6l vilket borde ge en ännu skarpare blandning då.
Har någon annan testat detta? Vad ger era tvättar med foam lance för blandning?

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: foamlance frågor

Inlägg av yerfen » 14 mar 2018 10:03

Spädningen är svårt att säga exakt om man inte mäter upp den då det helt beror på vilket flöde man har genom tvätten.
Kan även vara bra att mäta både på min och max i justeringen :)
Bild

MVH Pär

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: foamlance frågor

Inlägg av Jimmy » 14 mar 2018 18:03

Jo förstår att det beror på vilken tvätt man har och det skiljer mellan olika tvättar. Men nu förstår jag varför jag tyckte det gick åt så mycket medel i alla fall :)
Jo, det skulle vara intressant att testa max på justeringen också men då får man kanske ta en mindre mängd i flaskan så man slipper spola genom så mycket vatten, och man slipper att ha en jääättte stor hink att spola i.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: foamlance frågor

Inlägg av yerfen » 19 mar 2018 11:47

Du kan testa med ex 1dl så går det snabbare att mäta, men då behöver du mäta noggrannare hur mycket du får ut, eller så är det bara att tömma hinken oftare som du mäter i om du kör med full behållare :)
Bild

MVH Pär

Skriv svar