Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarmisstag - för mycket medel

Allt utvändigt arbete och produktval.
Matt
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 aug 2011 15:42

Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av Matt » 24 apr 2018 20:38

Hej,

Jag polerade/vaxade sidorna på en båt i helgen. Jag använde en Turtle dubbeltrissa och körde i två steg med polish och sen vax. Slutresultatet är nu flammigt och randigt på en del ställen. Jag är helt hundra på att anledningen är att det sitter kvar vax och/eller polish, blöter jag ett finger och gnuggar så blir det vitt. Väldigt svårt att få bort med mikrofiber-trasa....

Tror ni att jag kan få bort det här med att efterpolera med rena poler-rondeller och lite vatten? Om inte, några andra smarta tips förutom att göra om allt...

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av progge » 25 apr 2018 04:12

Matt skrev:Hej,

Jag polerade/vaxade sidorna på en båt i helgen. Jag använde en Turtle dubbeltrissa och körde i två steg med polish och sen vax. Slutresultatet är nu flammigt och randigt på en del ställen. Jag är helt hundra på att anledningen är att det sitter kvar vax och/eller polish, blöter jag ett finger och gnuggar så blir det vitt. Väldigt svårt att få bort med mikrofiber-trasa....

Tror ni att jag kan få bort det här med att efterpolera med rena poler-rondeller och lite vatten? Om inte, några andra smarta tips förutom att göra om allt...
Försök att tvätta med Alkaliskt medel på en ruta, och se resultatet
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Matt
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 aug 2011 15:42

Re: Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av Matt » 25 apr 2018 08:54

progge skrev: Försök att tvätta med Alkaliskt medel på en ruta, och se resultatet
Det finns inga rutor här utan det är vit gelcoat (båtens sidor). Alkaliskt medel, typ en all purpose cleaner?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av Funk » 25 apr 2018 09:41

Jag gissar att Progge menar en begränsad yta när han skriver ruta..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Matt
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 aug 2011 15:42

Re: Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av Matt » 25 apr 2018 09:46

Ok, bra ide :-)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nybörjarmisstag - för mycket medel

Inlägg av progge » 25 apr 2018 16:25

Matt skrev:
progge skrev: Försök att tvätta med Alkaliskt medel på en ruta, och se resultatet
Det finns inga rutor här utan det är vit gelcoat (båtens sidor). Alkaliskt medel, typ en all purpose cleaner?
Begränsad yta var det.
ALFANOL HD GRÖN eller BBV Grön eller en liknande produkt
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar