Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avfettning

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Städnisse
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 jun 2018 21:13

Avfettning

Inlägg av Städnisse » 30 jun 2018 23:07

Hej! Jag kan bara tvätta i polett-tvätt, vilket betyder att det blir billigare att spola i så få steg som möjligt. Snart ska jag rekonda/polera/gå all in på min Volvo V40 2016. Jag har köpt alkaliskt- och petroleumavfettningsmedel.

Kan man applicera petroleumbaserat på bilens nedre del och sedan direkt på med alkaliskt på resten av bilen och över petroleum-avfettningen för att sedan spola av allt på en gång? Eller MÅSTE det göras i två steg?

Stort tack för hjälpen, som alltid! :)
Svart Volvo v40 D2 2016

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Avfettning

Inlägg av progge » 01 jul 2018 05:34

Städnisse skrev:Hej! Jag kan bara tvätta i polett-tvätt, vilket betyder att det blir billigare att spola i så få steg som möjligt. Snart ska jag rekonda/polera/gå all in på min Volvo V40 2016. Jag har köpt alkaliskt- och petroleumavfettningsmedel.

Kan man applicera petroleumbaserat på bilens nedre del och sedan direkt på med alkaliskt på resten av bilen och över petroleum-avfettningen för att sedan spola av allt på en gång? Eller MÅSTE det göras i två steg?

Stort tack för hjälpen, som alltid! :)
Tjenare.
Om du lägger på Kallsvettningen först, inte längre än lite under rutkanten.
Får inte rinna in i dörren då det löser skyddet i dörrarna.
Vantar runt fem minuter, men det får inte torka.
Lägg sedan det Alkaliska uppe på, samt över hela bilen.
Vänta cirka fem minuter.
Detta får inte torka in på lacken.
Spola av nedifrån och upp, då medel har lättare att rinna av på en ren yta, samt hindrar så kallade rinningar på lacken.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Avfettning

Inlägg av MRisberg » 01 jul 2018 05:36

Tror du bör ge den petroleumbaserade lite tid. Den alkaliska är väl vattenbaserad och lär försvåra arbetet för petroleumlösningen om den kommer in för tidigt? Nu kanske det inte var ’direkt’ på det viset du menade .. men tänkte jag säger något ändå.

Ja, att lägga en alkalisk lösning rakt på kallavfettningen är gångbart. Har sett flera videos på det viset med godkänt resultat.

En fråga om polett-tvätt:
Har du kollat upp om den tvätt du ska in i klarar av de kemikalierna du tar med dig? Den hos mig lokala polett-tvätten förbjuder bruk av egna medel pga att deras oljeavskiljare bara är byggd för att garantera upptag av deras egna kemi.

Eller så säger iaf ägaren. Kan så klart vara en affärstaktik men om det stämmer och jag häller fel kemi i deras avlopp så tänker jag mig att det kan gå fel, eller illa rent av.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Avfettning

Inlägg av MRisberg » 01 jul 2018 05:37

Ha ha vi svarade nästan samtidigt :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Städnisse
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 jun 2018 21:13

Re: Avfettning

Inlägg av Städnisse » 01 jul 2018 09:57

Tack. :) Då har jag ju en taktik för hur jag ska göra med avfettningen. Upp till fönsterkanten och inte i springorna till dörrarna, alright, det ska jag komma ihåg! MRisberg: Tack, det är sant, de kallar ju sig för en EKO-tvätt, ska kolla upp det, jag misstänker att jag får ett fett NEJ. :)
Svart Volvo v40 D2 2016

Användarvisningsbild
Städnisse
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 jun 2018 21:13

Re: Avfettning

Inlägg av Städnisse » 01 jul 2018 10:01

Jag kom just på en till fråga: "Ska" man alltid använda petroleumbaserad avfettning? Även vid underhållstvättar? Eller ska man skippa det ibland för att skona lackskyddet?
Svart Volvo v40 D2 2016

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Avfettning

Inlägg av progge » 01 jul 2018 10:08

Städnisse skrev:Jag kom just på en till fråga: "Ska" man alltid använda petroleumbaserad avfettning? Även vid underhållstvättar? Eller ska man skippa det ibland för att skona lackskyddet?
Använd vid behov, känn på lacken nedtill så känner du prickarna.
Man han torka efter tvätt med en MF med kall på sig, och sedan tvätta den delen.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Avfettning

Inlägg av MRisberg » 01 jul 2018 16:25

Städnisse skrev:Tack. :) Då har jag ju en taktik för hur jag ska göra med avfettningen. Upp till fönsterkanten och inte i springorna till dörrarna, alright, det ska jag komma ihåg! MRisberg: Tack, det är sant, de kallar ju sig för en EKO-tvätt, ska kolla upp det, jag misstänker att jag får ett fett NEJ. :)
Moralpredikant eller inte, om det stämmer att vissa tvättar inte tar upp de kemikalier vi använder så kan vi "lika gärna" tvätta på garageuppfarten tänker jag - dvs om vi inte gör oss besväret med att ta oss till ett ställe med ordentlig oljeavskiljare. Jag råkar ha lika nära till ett ställe med riktig oljeavskiljare som till närmaste polett-tvätt utan riktig oljeavskiljare så för mig är det lätt att avgöra var jag tvättar.

Sen är det så här: Jag såg oerhört mycket fram mot att testa polett-tvätten när det annonserades att en sån skulle byggas här i Kungsängen. Med erfarenhet av den kan jag däremot säga att den inte alls passar mig. T ex: Hos polett-tvätten kostar det 20kr för vatten i ett par minuter, med eller utan högtryck - oavsett om du spolar faktiskt, klockan tickar från det att du vridit reglaget till "spola vatten". Jag spenderade 60kr på vatten och fick inte i närheten så mycket jag ville ha. Jag vill kunna spola av kemikalierna ordentligt (inte fuska med för lite spolning som jag sett en del göra där). Dessutom, och kanske viktigast av allt: Jag tvättar inte bilen för hand för att jag måste. Jag gör det för att jag tycker det är givande, rent av avkopplande. Vill absolut inte stressa igenom stunden - särskilt när det inte är kö efter mig vilket det sällan är de tider jag väljer att tvätta.

:)

Ps. Det är inget påhitt om polett-tvätten ovan, W&D i mitt fall. Jag har själv ringt och pratat med ägaren. Informationen om dem ovan kommer från dem själva.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Städnisse
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 jun 2018 21:13

Re: Avfettning

Inlägg av Städnisse » 01 jul 2018 19:16

Helt rätt, det ÄR givande ... och särskilt nu när jag snart har rätt grejer och "ny" bil. Jag ska nog leta mig om efter närmsta tvätthall, det kanske ligger en i närheten och det vore skönt att slippa "stressen". Jag får nog hålla med dig om att man knappt hinner spola av bilen, så vill man ju ta mattor, hjulhus och så vidare. 75 kr vet jag att en hall inne i stan kostar för 45 minuter, därefter 40 kr (eller nåt' sånt) för varje påbörjad kvart och då får man ju spola hur mycket man vill!
Svart Volvo v40 D2 2016

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Avfettning

Inlägg av Manor » 28 jul 2018 14:24

Utan att veta om det stämmer så tror jag att om ett tvättställe har oljeavskiljare så borde alla medel av typen kallavfettning/alkalisk avfettning fungera. Jag har svårt att se att man tillverkar en oljeavskiljare som bara grejar ett visst märkes produkter, det låter konstigt. Mitt antagande är att de vill sälja sitt eget medel och kanske även ha mer kontroll vad som används. Jag har ju dock hört talas om folk som använt diesel istället för kallavfettning och linolja istället för vax...och just dessa produkter är kanske inte bra för "oljeavskiljare"...så det jag menar är normala vettiga produkter för tvätt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Avfettning

Inlägg av MRisberg » 29 jul 2018 18:55

Jag är inte insatt i hur olika oljeavskiljare fungerar men betvivlar inte att det kan vara rent säljsnack att bara tillåta sina egna kemikalier. För min del har det hela bara lett till att jag undviker polettstälket eftersom jag vill använda egna medel och har lika nära till en tvätthall som tar ”allt”.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning

Inlägg av Funk » 30 jul 2018 08:46

Det finns lite olika skäl till att inte tillåta annat än egna medel.. Det första är att de flesta ställen inte erbjuder nafta/kallavfettning i sitt eget program på grund av att mindre (allt är relativt) reningsverk inte kan klara olja/fett löst i nafta. Det andra är ställen med biologiska reningsverk, det brukar vara rätt stora anläggningar. Dessa tillåter bara egna medel för att dessa inte ställer till det med balansen i reningsverken, det dödar helt enkelt processen.
Kombinationen av nafta och högtryckstvätt ställer tydligen till det på grund av att det tar lång tid i långsamt vattenflöde att separera ut det skadliga, det leder till stora bassänger vilka kräver plats och kostar pengar.
Detta är vad jag minns efter lite snackande med miljöingenjören på jobbet, kanske någon detalj är fel, så ta det inte för absolut sanning..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Avfettning

Inlägg av TonyM » 24 aug 2018 15:05

Var det inte micro emulssion som inte alls var bra för vissa reningsverk där man tvättar bilen. Och sedan är det skillnad om de använder en oljeavskiljare eller ett där vattnet återvinns. Där det återvinns är det säkert mer känsligt. Men en vanlig oljeavskiljare som tömms av lastbil borde inte vara annorlunda än vilken annan oljeavskiljare som helst. Eller det finns olika oljeavskiljare för olika industrier. Jag tänker mest på skillnaden på den på macken och en tvättstation med poletter. Är det samma typ så ser jag inte problemet med att ta med sig eget medel. Sen är det kanske så att många medel som vi använder för att tvätta bilen inte ska sköljas ner i avloppet alls. Svårt att hitta bra tvättplatser som inte kostar för mycket där man kan ta med sig eget och hålla på i lugn och ro.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Avfettning

Inlägg av MRisberg » 12 sep 2018 05:52

progge skrev:Använd vid behov, känn på lacken nedtill så känner du prickarna.
Man han torka efter tvätt med en MF med kall på sig, och sedan tvätta den delen.
Progge, eller någon som vet ...

Det där lät intressant. Avgör du om du behöver kallavfetta genom att känna efter prickar på lacken? Lust att utveckla det lite?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning

Inlägg av Funk » 12 sep 2018 06:53

Riktigt små prickar av tjära är svåra att se på mörka bilar , därav att man använder känseln. På nedre delen av bilen är prickar som sitter fast oftast tjära och dubbpartiklar, medan det på andra ytor kan vara kåda och liknande..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Avfettning

Inlägg av progge » 12 sep 2018 12:04

Funk skrev:Riktigt små prickar av tjära är svåra att se på mörka bilar , därav att man använder känseln. På nedre delen av bilen är prickar som sitter fast oftast tjära och dubbpartiklar, medan det på andra ytor kan vara kåda och liknande..

/Thomas
Exakt så.

Med en handske av latex/eller plast påse så förstärks känseln
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar