Sida 1 av 1

Konsten att torka en bil

Postat: 25 jul 2018 11:14
av JP's
Hej! Jag har en fungering angående torkning av bil. Det är nämligen så att jag alltid har blötlagt torkduken, vridit ur, sprayat på torkstöd, torkat en panel, vridit ur, ner i hinken för att blötlägga och så vidare.. Nu har jag sätt på flera ställen att man istället använder en helt torr duk för torkning. Risken för repor bör väl öka då det endast är vatten på ett fåtal ställen på tex huven?

Re: Konsten att torka en bil

Postat: 25 jul 2018 12:49
av Pierriewargen
Brukar aldrig blöta duken innan. Använder du ett torkstöd är det ingen fara om du intr har en extremt känslig lack. Duken blir ju ändå fuktig efter första draget över bilen.
Men är du nojig kan du ju istället för att torka bara lägga en duk över en yta och låta den suga upp genom att klappa lite lätt på den. Då blir det inga torkrepor hur du än bär dig åt.

Re: Konsten att torka en bil

Postat: 25 jul 2018 13:42
av JP's
Okej! Använder alltid torkstöd och då är kanske inte "klapptekniken" så optimal, då qd inte fördelas jämt på ytan? Har alltid trott att med min metod så blir det bättre uppsugningsförmåga samt att när man har ner duken i hinken och rengör den, så minskar risken mer att eventuell kvar glömt schampo/smuts etc ligger kvar i duken och repar? Bara en fungering :?

Re: Konsten att torka en bil

Postat: 25 jul 2018 14:12
av mikkiz
Gör du grundjobbet ordentligt,dvs tvättar bilen ren från smuts, så e nog risken för repor liten trots torr duk.
Speciellt om du anv en qd/torkstöd vilken i sig borde ge lite ”glid” för å minimera repor.
Har själv alltid torr duk men den blir ju som sagt fuktig rätt fort.
Har själv bl.a en svart Kia ceed med rätt repkänslig lack och har efter vintern (polerad förra sommaren) endast ytterst lite tvättrepor.