Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spolglans

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Spolglans

Inlägg av deciso » 02 jan 2010 18:43

Man blir ju lite besatt av det här med rengöring och att få saker att blänka.
Var på ICA och handlade idag och gjorde som vanligt en koll på tvätt och städhyllorna och
fick syn på sådand som man häller i diskmaskinen. ICA s hette spolglans och då
började jag fundera över om det skulle funka att slå i en skvätt i hinken när man
ska tvätta bilen för att få extra glans.

Nån som redan testat eller nån kemi kunnig som kan säga vad som händer?

/Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Spolglans

Inlägg av Göran » 02 jan 2010 18:44

Jag pm:ar skogar här på forumet, han är Kemist på Lahega Kemi.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spolglans

Inlägg av Funk » 02 jan 2010 20:07

Alla spolglanser vad jag vet innehåller syror, ibland med väldigt lågt Ph-värde. Kombinerat med tensider så sänker det ytspänning och löser kalk, det tillför ingen glans utan ser bara till att kalkfläckar undviks. Jag skulle tro att det är ungefär lika effektivt att ha i någon droppe med vanlig Yes per spann sköljvatten (om man nu vill sänka ytspänningen) vilket också är bättre för både natur och bil.
Kort sagt, jag skulle inte tro att det ger så värst mycket fördelar alls...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Spolglans

Inlägg av bustorp » 02 jan 2010 20:10

Det är ytspänningen man leker med, tror jag.
Det ska inte samlas droppar som kan fläcka glas/bestick i maskinen. Det blir kalkavlagringar.
Det ska nog tillsättas i avspolningen i st f tillsammans med schampot, tror jag.
Man kanske kan slå det i injektorn till högtryckstvätten o sen spola av med tryck............
Då kan man slå en skvätt när lackskyddet börjar trilskas med sin ytspänning :?

Kul om det skulle funka, då skulle man kanske testa sköljmedel också o se om bilen blir mjukare :shock: :lol: :lol:
VW Jetta CL Softline........för den mjuka trafikanten............
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spolglans

Inlägg av Funk » 02 jan 2010 20:31

Det skall i så fall vara i sköljvattnet ja...

Kanske din teori med sköljmedel gjort bilen mindre statisk, så kunde folk sluppit montera den där gummistroppen som var så populär :)

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Spolglans

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 jan 2010 21:42

Kul om det skulle funka, då skulle man kanske testa sköljmedel också o se om bilen blir mjukare :shock: :lol: :lol:
VW Jetta CL Softline........för den mjuka trafikanten............

Jag kör med Comfort Ultra Blomdoft så min bil är ganska mjuk i lacken :lol:
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Skogar
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 sep 2009 08:28

Re: Spolglans

Inlägg av Skogar » 04 jan 2010 09:49

Hej!

Det stämmer att spolglansprodukter ofta har ett lägre pH. Tillsats av spolglans i ett shampo kommer att sänka pH i shampot. Det kommer faktiskt att innebära att shampot blir sämre på att rengöra. Ett högt pH är avgörande för hur rent shampot gör. Det är inte bara pH som är avgörande för effektivitet, utan även tensidsammansättningen. ENkelt kan man säga att tensider är tvål. Man använder olika sorters tensider för att få bort olika fläckar. Det finns anjoniska(- laddade)- nonjoniska(oladdade) och katjoniska(+ laddade) tensider. Dessa har olika laddningar. tensider som man använder i bilvårdsprodukter som shampo är ofta katjoniska. Däremot är tensider i tvättprodukter(disk och klädtvätt) ofta anjoniska. Anjoner och katjoner trivs inte så bra ihop så jag skulle definitivt inte föreslå att du tillsätter sköljmedel i ett shampo.

Sköljsteget i en diskmaksin har till uppgift som beskrivits av andra ovan att förhindra kalkfläckar. Ytan ska bli glansig och motverka fläckar. Och på så sätt ge ett sken av glans. I ett bilshampo vill man ha en ytavrinning så att vattnet rinner snabbt av bilen för att förhindra kalkfläckar. I en diskmaskin där man har ett varmt torksteg har man inte samma behov, dvs avrinningen behöver inte gå lika snabbt.

Mitt råd är att inte tillsätta sköljglansen över huvudtaget. Använd med fördel en lämplig bilvårdsprodukt istället. Bättre att lägga på ett nytt lackskydd om det gamla börjar bli dåligt.

Lahega har en populär produkt som heter Hydrowax. Det är en latmansvax som du lägger på en blötbil direkt efter tvätt med tvättsvamp. Produkten "shamponeras" med produkten och sen spolar man av bilen med vanligt vatten. Produkten fungerar faktiskt och den ger en hållbarhet på 3-4 månader.

Mvh
Mattias Skogar
Lahega Kemi AB
Senast redigerad av 4 Skogar, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Spolglans

Inlägg av bustorp » 04 jan 2010 12:35

Bra. beskrivande svar!!
Stort tack!
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Spolglans

Inlägg av Jiiins » 04 jan 2010 22:13

bustorp skrev:Bra. beskrivande svar!!
Stort tack!

Instämmer med föregående talare...... :best Skogar
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Spolglans

Inlägg av rkoo » 05 jan 2010 10:40


Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Spolglans

Inlägg av Johan66 » 14 jul 2016 09:56

Nu är detta en gammal tråd, men själva ämnet är väl fortfarande aktuellt...
Hade en diskussion med en bekant om detta med kalkfläckar mm och han så då att det måste vara det billigaste att blanda till med spolglans eftersom det fungerar i diskmaskinen, men efter att läst Skogars svar så verkar det inte så.

Jag har problem med att det blir kalkfläckar om man inte torkar av bilen (som jag gör om jag svampat bilen) i samband med tvätt, däremot tar jag inte fram torkduken om jag endast har spolat av bilen med foamen där man kört med avfettning och/eller tvättmedel. Vill inte torka på bilen med vaffelduk då jag inte svampat bilen (kanske är för nojjig för repor).

Vilka produkter kan man använda för att få det mindre med kalkfläckar på bilen? BBV har en produkt som heter "Super Dry", finns det andra alternativ?

// J

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Spolglans

Inlägg av Galaxy » 14 jul 2016 22:43

Annat alternativ är avspolning efter tvätt med avjoniserat vatten. Finns ofta som sista avspolningsalternativ på de här "Gör det själv" tvättarna under skärmtak. Gör bilen fläckfri utan eftertorkning är det tänkt.
För hemmabruk finns några alternativ med sådan avspolning som http://www.theultimatefinish.co.uk/aqua-gleam.aspx som flera har provat med gott resultat eller om man vill handla här i Sverige http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=905 vilket borde fungera, har dock inte provat någon av dem själv.

/Anders

Jf.foto
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jul 2016 22:58

Re: Spolglans

Inlägg av Jf.foto » 20 jul 2016 21:58

Har en svart bil och gjorde misstaget att bara spola rent den utan att torka, kalkfläckar överallt.

Tänkte bara tipsa om min lista hur jag ska göra framöver.

Efter jag tvättat med schampo:

1. Spola bort schampot med lågtryck (vattenslangen) ej högtrycken.
2. Ta en vattenkanna med regnvatten och blanda i "super dry" , (ska ställa en stor tunna med överdrag, får se hur rent vattnet är, värt att prova iaf) sen hälla över bilen lite snabbt.
3. Torka av resten med mf duk tillsammans med en detailer spray alternativt blåsa rent med lövblås eller lämna den att självtorka då det är bara regnvatten.

Kan vara lite överdrivet, men har mycket kalk i vattnet och syns direkt om man är för långsam.

Samma kan man ju göra om man bara spolar av bilen utan att tvätta, bara hälla på regnvatten sen så är det bra eventuellt lövblåsen på det lilla som är kvar.

Användarvisningsbild
bitzer
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 feb 2012 23:08

Re: Spolglans

Inlägg av bitzer » 03 aug 2016 14:47

Galaxy skrev: sådan avspolning som http://www.theultimatefinish.co.uk/aqua-gleam.aspx som flera har provat med gott resultat eller om man vill handla här i Sverige http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=905 vilket borde fungera, har dock inte provat någon av dem själv.
Jag ringde Skvissen för att kolla om deras filter funkade för ändamålet men mer otrevlig och dryg säljare har jag aldrig stött på. Han gjorde tidigt klart att han inte var intresserad av att svara på frågor och tyckte sig inte ha tid att prata med eller ge support till privatpersoner.
Det slutade med att han la på i örat på mig, efter ca 3 min.

Kommer inte handla från dem och avråder alla andra här att göra det också.

Skriv svar