Sida 1 av 1
Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 29 dec 2008 01:25
av Tomas88
Ja som som frågan lyder hur lång tid brukar ni lägga på en vanlig biltvätt.
För enkelhetens skull säger vi en biltvätt som är vintertid, torkar du bilen efteråt räkna in det i tiden också, men räkna inte in tex vaxning.
Anledningen till min fråga kommer kan ni läsa i texten som följer.
Bestämde mig i lördags för att för första gången prova en tvätthall. Är ju lite bekvämare än att stå utomhus i minusgrader.
Sagt och gjort. Kör till tvätthallen, läser instruktionerna och drar kortet för att komma in i hallen.
Jag börjar tvätta bilen med allt vad det innebär. Spola, avfettar, tvättar med svamp osv.
Efter en timme är jag nästan klar och har bara fälgarna kvar. När jag är inne på andra fälgen och borstar med fälgborsten så blir det nästan kolsvart i hallen tills porten öppnas.
Vad i hel*ete

tänker jag. Går bort till porten och trycker ner porten och öppnar den igen, men det förblir mörkt. Försöker leta upp någon knapp att tända lyset med men hittar ingen.
Går ut och drar kortet i kortläsaren igen men det händer fortfarande inget.
Jag förstår nu att man antagligen satt en gräns på en timme för att tvätta bilen och att det är därför allt stängs av (högtryckstvätten funkade inte heller

).
Gjorde så att jag skippade de sista fälgarna och sköljde av fälgarna med vatten utan högtryck och körde där ifrån.
Detta är anledningen till min fråga. Tvättar jag onormalt länge eller? Har alla tvätthallar det så här?
Visst är det kanske bra med en gräns så att man inte får en jätteräkning om man skulle glömma avsluta tvätten på knappen men kunde den inte vara satt till lite längre tid?

Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 29 dec 2008 08:29
av MAX
Detta är anledningen till min fråga. Tvättar jag onormalt länge eller? Har alla tvätthallar det så här?
Visst är det kanske bra med en gräns så att man inte får en jätteräkning om man skulle glömma avsluta tvätten på knappen men kunde den inte vara satt till lite längre tid?

[/quote]
1Tim får väl anses som ganska rimligt åtminstoende sommartid, kanske man skulle behöva en kvart till vintertig pga av detta f-b j-s-h-=förbannade jävla salt Huggormars avföda

känns ju inget kul att behöva stressa när man ska tvätta bilen.
Sist jag tvättade i gds hall var på ok men jag tror inte dom har någon tidsgräns ,men med dom priserna som dom har så går det fort att tvätta en bil, jag fick betala 91,20 för 46min och då lade jag bara avfettningar och körde av med högtrycken ok kanske inte så dyrt men man ser ju att folk är väldigt stressade när dom tvättar där inne blir ju lite fel när man tvättar bilen ska man ju var avslappnad.
Så man kan ju förstå att många väljer automat tvätt i stället när man kan få en tvätt ca 120kr blir ju samma pris som om man skulle ståt på ok och gnuggat+att då hade dom behövt köpa avfettning, svamp o shampo dessutom.Max
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 29 dec 2008 15:24
av rkoo
Igår tog det mig 2h 20min... Men då blev det faktiskt även dammsugning och avtorkning invändigt. I en Statoil GDS. Normal utvändig tvätt brukar jag klara på 1 h +- 15 min ca.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 29 dec 2008 20:45
av marcus
Max en timme vintertid.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 29 dec 2008 21:18
av Tomas88
MAX skrev:
Sist jag tvättade i gds hall var på ok men jag tror inte dom har någon tidsgräns ,men med dom priserna som dom har så går det fort att tvätta en bil, jag fick betala 91,20 för 46min och då lade jag bara avfettningar och körde av med högtrycken ok kanske inte så dyrt men man ser ju att folk är väldigt stressade när dom tvättar där inne blir ju lite fel när man tvättar bilen ska man ju var avslappnad.
Hasse skrev:
Jag tvättade i en förstördetsjälvhall förra veckan, det tog enligt kvittot 57 min och då tycke jag själv att jag la på ett extra kol. Kostnad 106:-
Då låter det ju som att jag tvättar ganska billigt då.
Där jag stod kostade det 50 öre/min att använda tvätthallen och 1 kr/min att använda högtryckstvätten.
Sen kunde man spruta avfettning och köpa bilshampo också men det tog jag med själv.
Varmvattnet var gratis. (lite förvänande, högtryckstvätt med kallvatten borde ju vara billigare än varmvatten.)
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 30 dec 2008 22:56
av MAX
Har inte vågat nämnt det här tidigare pga mina slarviga tvättar

men här där jag hyr lägenheten och garage med för den delen så finns det en tvätthall ca 15m från mitt garage som man får låna gratis enda kostnaden är att man får gå ca 150m till vaktmästarens kontor och hämta nyckeln till och med så man kan få den instoppad i brevlådan om man vill visserligen ingen högtryckstvätt men ingen tids press samt så finns det en varmvatten kran om man vill ha det lite skönt i hinken
Så jag kan väl känna mej lyckligt lottad så att säga.
Max.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 30 dec 2008 23:11
av Tomas88
Vilken lyx MAX.
Du kunde ju köpa en liten högtryckstvätt som du kan ha med dig.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 30 dec 2008 23:50
av MAX
Tomas88 skrev:Vilken lyx MAX.
Du kunde ju köpa en liten högtryckstvätt som du kan ha med dig.
Har faktist en liten högtryck men tyvärr finns det inget uttag så man kan inte ens damsuga bilen därinne. har väl med säkerheten att göra göra både bra och dåligt.
Men man skulle ju kunna dra med sej en skarvsladd från det egna garaget ligger ju efter samma vägg så att säga men vill ju inte väcka den björn som sover kan ju vara någon annan hyres gäst som blir grinig kan säga att det kan vara värre avundsjuka i hyreshus än i ett villa område belive me.
Så vill man högtryckstvätta så är det nog lugnast att dra till ok macken.men tack för tipset Tomas.
Max.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 07 aug 2010 11:51
av Göran
Kan vi göra en omröstning fast sommartid!

Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 09 aug 2010 19:51
av Tomas88
Kunde ju vara en intressant jämförelse.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 09 aug 2010 20:53
av hebbe
det tar cirka 30-45 minuter att tvätta bilen oavsett sommar som vinter när ja står i gds hall. men så tvättar 1 gång i veckan åxå. så bilen blir inte så smutsig. dammsuger gör ja hemma.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 10 aug 2010 13:39
av jojje
Tar lite kortare tid ca:10-15 min att tvätta sommartid.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 10 aug 2010 20:34
av jaxpo
jojje skrev:Tar lite kortare tid ca:10-15 min att tvätta sommartid.
Tar det 10-15min mindre tid eller tar det 10-15min sammanlagt, riktigt snabb om det är de sistnämda
//Johan
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 10 aug 2010 21:23
av jojje
Hehe 10-15 min kortare tid att tvätta nu på sommaren, så runt en halvtimme denna tid på året

.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 10 aug 2010 21:35
av carina
30 min/1 timme.... beroende hur skitig den är.... sommartid
Vintertid känns ibland som man kan hålla på i evighet

Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 11 aug 2010 10:40
av Oki
Jösses, vad ni är snabba.

Eller har små bilar???
För mig tar det minst 1,5 timme och ska jag sen dra ut högtrycken och avfetta för att vara riktigt noga så tar det ju ytterligare en stund.
Jag brukar tvätta bilen när den är smutsig/dammig, och det är den rätt ofta eftersom jag bor efter en grusväg.
Re: Hur lång tid tvättar du din bil?
Postat: 11 aug 2010 10:58
av carina
OKI, ...det gäller att jobba effektivt

Skojar bara med dej.... ska kolla idag hur lång tid det tar...
