Årets skörd så långt. Årets schampo-mode går tydligen åt det gula hållet, förutom en liten avstickare.
Vilka schampon Nisse har skickat avslöjar jag efterhand, blir lite mer spännande så.
Precis som förra året så är det samma bil som ska tvättas vid alla testerna dvs min.
Bilen är behandlad med vax och har vad man kan kalla god avrinning vid avspolning och tvättning.
Vaxet som ligger på är:

Vidare så kommer kärran tvättas på följande sätt vid testerna: vid behov HD-grön blandat 1:40 och sedan högtrycksspolning. Mängden schampo kommer att vara 30 ml istället för 40 ml som jag hade förra året. Jag tror att 30 ml stämmer mer överens med vad dom allra flesta av oss hade blandat.
Med dessa ord förklarar jag 2010 års test invigd.

Dagens schampo blir:

SCHOLL Concepts ShamPol Wash & Wax Schampo
Som vanligt lite info lånat från BBV,s sida:
Den löddrande gelformulan tar enkelt bort svår smuts från lack, krom, glas, plast, däck, fälgar och även från nedfällbara tak
När du tvättar bilen med SCHOLL Concepts ShamPol Wash & Wax Schampo läggs ett tunt lager polymerskydd på alla behandlade ytor.
Förutom att detta lager ger intensiv glans har det också en lotuseffekt, dvs. en självrengörande effekt, som innebär att efter sköljning med rent vatten rinner vattnet helt enkelt av.
Jämfört med vanliga bilshampon minskar torktiden för bilen avsevärt med SCHOLL Concepts ShamPol Wash & Wax Schampo

Lite grumligt och halvsegt i konsistensen, luktar lite syrligt surt nästan.

30 ml, ser kanske ut att vara mer men det är bara mätglaset som lutar lite.

Började med att lägga på HD-grön blandat 1:40, som fick verka i ca 3 min.

Framfälg som inte är så ren

Så var det dags för en nogsam högtrycksspolning.

Så här ser det ut blandat i hinken, bara ett tunt skumlager, jag hade hoppats på mer.

Och så här ser det ut på bilen, allt skum bara dör.
Då ska jag försöka beskriva hur det är att tvätta med. Ja som ni ser så finns det inget skum/lödder, så det blir exakt lika roligt att tvätta med som om det bara hade varit vatten i hinken. Jag tycker att detta förtar känslan av att tvätta bilen, för mig är det en stunds avkoppling och kanske samtidigt en liten njutning att se skummet flöda.
Själva tvättskänslan då? Jo vid första svepet så finns det en lite tröghet som vid andra svepet försvinner, men den där ultramjuka nästan lite smörjande känslan som vissa andra schampon har finns inte här.
Ni vet säkert vilket jag tänker på.
I ett försök att få mer lödder så blandade jag i ytterligare 30 ml, men som väntat så hjälpte det inte alls, fortfarande inte lödder.

Schampot verkar i alla fall tvätta rent, även mina sketna fälgar.
Avspolningen gick lätt,..... tror jag, då det är omöjligt att se om det blir riktigt avspolat pga avsaknaden av lödder.
Avrinningen då? Jo tack den var riktigt riktigt bra, nu hade jag visserligen bra avrinning innan men det blev faktiskt väldigt mycket bättre.

Så där direkt efter tvätt ser det väl okej ut men.......
Den där polymerskyddet som läggs på är ingen höjdare. Det där med "intensiv glans" som dom pratar om i infon? Jodå glansen försvann
Slutsummering:
Ett riktigt tråkigt schampo att tvätta med pga avsaknaden av lödder. Tvättar rent och har en mycket bra avrinning. Efterlämnar en hinna ( polymerskydd ) som i mitt fall gav en betydligt sämre glans samt en sträv yta.
Tyvärr detta är inget schampo som jag kan rekommendera.
Som vanligt kommentera gärna.
Fortsättning följer.