Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Våtslipning. hur gör ni?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Våtslipning. hur gör ni?

Inlägg av mortil » 11 jan 2009 01:32

jag har ju spårat in en aningen på att lära mig våtslipa och polera bilar. jag tycker slutresultatet efter en sådan sak är grymt .

hur gör ni när ni våtslipar ?

personligen så har jag kört med excenterslip tryckluftdriven och 2000 & 4000 papper. senast nu så har jag slipat för hand. tyckte detta kändes mer säkert speciellt på hörn och liknande :) kör sedan över med lammull och Fastcut PLUS för att få bort dom grövsta reporna . sen efterpolera med medium hätta och menzerna ip . sen har man missat något så får man rätta till det :) ska de va perfekt får man inte slarva .

rikligt med vatten genomdränkt papper och alltid en sprayflaska i vänsterhanden som man kan spruta på lite undertiden :)

har ni några tips eller hur gör ni ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Våtslipning. hur gör ni?

Inlägg av MAX » 11 jan 2009 01:44

Har nog inte så mycket att tillföra i det ämne mer än det jag beskrev för dej i din tråd att jag gjort på corsan men tror att skulle jag göra om det i dag med facit i hand så skulle jag nog köra som du gör låter vettigt,om man som i ditt fall ska rädda en lack.

Det är ju stor skillnad om man ska lacka om bilen då kan man ju forcera lite med slipningen och köra grövre papper max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Våtslipning. hur gör ni?

Inlägg av Tantrum » 11 jan 2009 02:16

Har aldrig våtslipat en bil. Har däremot slipat lösa delar.
Då har jag varit noga med mönstret så att man inte tar onödigt mycket av klarlacken. Jag har kört i mönster om typ åttor, med överlappning om ca. en halv bredd per varv. Vart annat varv kör man vanligt och sedan spegelvänt tillbaka, så att man täcker ytorna ordentligt. Slipar alltså i samma mönster som när man polerar alltså. Om det säger er något? :)

Viktigt är också att verkligen tänka på hastigheten i rörelserna. Enligt min egen, högst begränsade, erfarenhet är det viktigt att man verkligen slipar "så mycket man önskar" på avsett område . Resultatet kan annars bli oregelbundna, långa, knippen av repor som är svåra att polera bort.

Sen är det viktigt med ett jämnt flöde av vatten också.

:D
...like a boss.

Skriv svar