Volvo 855 GLT (1997)

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
6 inläggSida 1 av 1
Blåstjärna Manor offline
Moderator
Användarvisningsbild
Inlägg: 5101
Blev medlem:
14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Volvo 855 GLT (1997)

av Manor 11 maj 2018 16:07

Idag slog jag till på en Volvo 855 GLT från 1997.

Det positiva är endast 2 ägare, varav den senaste är en granne på gatan sedan 2003.
Den har endast gått 17700 mil, varav bara 300 mil de senaste dryga 3 åren.
Nu var den avställd och hade varit stående i drygt ett år.

Det negativa som jag känner till är allt som inte mår bra av att stå still.
Bromsarna hade rostat och pedalen känns svampig och tar långt ner.
Handbromsen är knappt fungerande.
ABS-lampan lyser, vilket mycket troligt kan vara styrdonet (heter det så)...men kanske även något annat.
Vindrutetorkarna går rejält segt vilket tyder på att länkaget har kärvat/rostat.
Ingen kalluft från AC:n.

Positivt är att den ser hyfsad ut från håll, men det finns lite rost, dörruppslag, repor och etsande fågelskit.
Inredningen likaså som är i grått helskinn...förarstolen är väl den som är sliten, i övrigt riktigt hyggligt skick.
Alla lampor, fönsterhissar, centrallås, elspeglar fungerar som det ska.
Motorn startade direkt och lät riktigt frisk...och motorutrymmet såg hyfsat snyggt ut.

Här kommer då lite bilder på "pärlan"...nyss hämtad efter ha stått länge och otvättad:
Bild
Bild

Lite rost främre framkant av en bakskärm:
Bild

Samt på en framskärm:
Bild

Inredningen, som är riktigt ok men lite sliten förarstol:
Bild
Bild
Bild

Motorutrymmet:
Bild


Som "bilvårdsnörd" så ser jag fram emot att sätta tänderna i den lite till helgen och se vad som döljer sig under smuts, fågelskit och pollen. Det är på något sätt den roliga delen då jag aldrig tidigare försökt få fason på en så pass gammal bil :).

Jag får erkänna för mig själv att jag inte är någon egentlig mekaniker så en mailkontakt är även tagen till en lokal mindre bilverkstad (familjeföretag i 2 generationer) för att få upp bilen på banan så att den kan gå igenom besiktning och användas. Mitt mål/förhoppning är att den ska kunna användas året om, gå att lita på...samt även kunna klara en längre semesterresa.

Tips tas dock tacksamt emot avseende övrigt i service/reparation/genomgång som behöver göras...kanske:
    Byte av växellådsolja (kanske även motorolja/filter trots bytt innan den ställdes upp.
    Rengöring vevhusventilation.
    Byte av kamrem, vattenpump (kamremmen byttes vid cirka 12000 mil 2009-09).
    Spola igenom kylsystemet och byta kylvätska.
    Byte av bränslefilter.

...eller så fixar man bara det som måste fixas (bromsar, vindrutetorkare) och tutar och kör.
Vad säger ni?

Det skulle inte vara dumt om man bott i närheten av Funk, men man kan inte få allt här i världen :D.
mvh Manor
_____________________________
Mitsubishi Outlander PHEV + Suzuki Swift
Once you go lack you never go back.

Annons
Former recond offline
Medlem
Användarvisningsbild
Inlägg: 283
Blev medlem:
16 jun 2013 20:51

Re: Volvo 855 GLT (1997)

av Former recond 12 maj 2018 01:32

Hej Manor.

Jag tycker att allt du skrev där bör åtgärdas.
vevhusventilation är bra att ta tag i, dock tar det långt tid att meka.

Men du kanske mer köpte bilen som en slit och släng bil.

Blåstjärna Funk offline
Moderator
Användarvisningsbild
Inlägg: 3345
Blev medlem:
18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Volvo 855 GLT (1997)

av Funk 12 maj 2018 15:24

Det ser ut som du har ett gott grundämne... kamrem, olja och filterbyte bör du fixa ganska omgående. Remmen skall bytas minst vart tionde år, men den mår mer illa av att vara stilla så... vattenpump byter jag alltid samtidigt med kamrem då man ändå är där och rotar. Kylvätskan byts även då..

/Thomas

PS : Jag är glad vi bor på olika orter, det räcker gott med att dotterns S70 skall sänkas med coilovers nästa helg.. :-)
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

GnagetAnders offline
Medlem
Användarvisningsbild
Inlägg: 222
Blev medlem:
29 sep 2012 13:20
Ort: Sollentuna

Re: Volvo 855 GLT (1997)

av GnagetAnders 12 maj 2018 16:00

Visste att du var en VolvoKille innerst inne
[VICTORY HAND]️[emoji41]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Blåstjärna Manor offline
Moderator
Användarvisningsbild
Inlägg: 5101
Blev medlem:
14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

av Manor 12 maj 2018 23:12

Jag har kämpat på med Volvon.

Igår kväll blev det en rejäl tvätt.
Motorhuven har repor överallt efter borsttvätt och likaså taket...där är det också en hel del fläckar efter fågelbajs mm.
Från lite håll ser den dock hyfsad ut efter tvätt :).
Bild

Idag blev det dammsugning, avtorkning och behandling av skinnstolar, panel, dörrar...därefter fram med klädseltvätten och körde igenom hela bilen. Väldigt ren och vårdad såg den ut att vara redan innan, men efter klädseltvätten så blev det än bättre...och vattnet efter tvätten liknade coca-cola.
Bild

Klädseltvätten (RG2000 från Reservdelsgurun har varit en riktig höjdare både till bil och hem.
Bild


En liten motor "tvätt"...dock bara sprejflaska och trasor, sen Meguiars Engine Dressing.
Bild


Därefter blev det polering av motorhuven. DA + Scholl purple spiderpad + Scholl S20 Black...vilket fungerade hyfsat. Jag testade även med Scholl S3 också, men det fick bli S20 och därefter CarPro Essence med CarPro GlossPad (en riktigt trevlig upplevelse).

Jag körde med våtslippapper på ett ställe där fågelslit etsat sig djupt, det blev bättre men inte perfekt...men fick bort några tristare repor. Blank och fin blev huven...inte perfekt men betydligt bättre än innan.
Före:
Bild

Efter (tyvärr inget bra ljus, men men...):
Bild
Bild


Imorgon funderar jag på att byta gasfjädringen på bakluckan som nästan gett upp helt. Det verkar gå att köpa på Biltema för 249:-/styck.

Därefter polering av taket som nog blir svårt att få riktig fason på. Där blir det nog Scholl S3, Menzerna 2400 och avslutar även där med CarPro Essence. Lackskyddet blir troligtvis Master Sealant som jag har liggande. Jag vill inte öppna upp CarPro CQuartz UK 3.0 riktigt än ;-).


Det får nog bli nya däck också. Två av däcken ser väldigt trista ut...kanske godkänt mönster, men "torra" på något sätt. Är det värt att köra vidare på dessa original turbo fälgar (tror jag det är)...205/50 R16. En av dessa är skadad, men jag tror att reservhjulet kanske kanske ser bättre ut (om det nu är samma-lika fälg som ligger där :).
Bild


Kamremmen var bytt vid 13000 mil i september 2009, så det kanske får vänta ett litet tag.
Vi får se när jag får tid och vad verkstaden tycker verkar vettigt att göra direkt.
ABS-lampan lyser, och bromsarna måste ses över, kärvande vindrutetorkare + nya däck...det rullar nog iväg en rejäl slant ändå verkar det som ;).
mvh Manor
_____________________________
Mitsubishi Outlander PHEV + Suzuki Swift
Once you go lack you never go back.

A-E offline
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem:
01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Re: Volvo 855 GLT (1997)

av A-E 26 maj 2018 14:12

Riktigt tjusigt manor :) alltid roligt med äldre slitna projekt :)


6 inläggSida 1 av 1
Annons
Annons

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

TeametTa bort alla forumcookies • Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]