Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Calles projekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Calles projekt

Inlägg av Calle » 08 maj 2016 10:00

Hej,

Här tänkte jag löpande dokumentera mina projekt. Jag brukar byta bil rätt ofta även om jag blivit lugnare på gamla dagar :mrgreen:
Har väl haft ett visst intresse kring bilvård sen man fick körkort, men det har fortfarande varit på hobbynivå.

Nåväl, passade på att göra Mercan vårfin under helgen. Jag besökte föräldrarna i Hälsingland och min far hade varit snäll nog att komplettera upp med HD Grön, Foam Lance, rondeller, dukar m.m från BBV.

Sonax Active Shampoo i Foam Lance. Eventuellt lite tunt, men fortfarande under provkörning:

Bild

Smartab RED 7 Nordic Edition. Rätt mycket flygrost trots att den inte har rullat så långt...

Bild

Clas Ohlson DA maskinen med 160mm gul rondell och Sonax cleaner. Blev en 1 stegspolering i det här skedet lacken var i mycket bra skick redan. Men jämfört med den gamla roterande polermaskinen från Swedol som jag har kört med tidigare var denna mycket trevlig att använda.

Bild

Sonax Xtreme Protect & Shine. Två lager på dörrar och baklucka. Avfettade ordentligt efter poleringen. Jag gillar att det funkar så bra att lägga skyddet på plastdetaljer och lister. Bilen har Night Package vilket innebär en hel del blanka plastdetaljer.

Bild

Slutputsat för den här gången.

Bild

Tänkte låta den rulla med Sonax Protect & Shine över sommaren som toppas då och då med Intense Shine Detailer. Till hösten tänkte jag köra med något keramiskt för att få lite bättre tålighet mot kallavfettning.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Calles projekt

Inlägg av Lundberg » 08 maj 2016 11:07

Snyggt! :)
// Jack

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Calles projekt

Inlägg av Bananen » 08 maj 2016 11:35

Snygg bil och bra jobbat! [emoji106] [emoji4]

Skickat från min Lenovo K3 Note via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 26 jul 2016 23:20

Så var det dags för den årliga rekonden av föräldrarnas bil :lol:
Jag och farsgubben åkte förbi Bollnäs Bilvård och fiskade upp lite nya polarmedel, trasor, paint inspector m.m

Bilen har rullat runt 6000mil och jag brukar gå över den en om gång om år. Annars avfettas den hårt och rengörs med tvättborste :cry:

Jag körde med Menzerna 400 på utsatta ställen och sedan 2500 över hela bilen med min Classe enkel oscillerande. Nu har jag inte så stor erfarenhet av olika trissor så det fick bli den gamla hederliga gula medium trissan. Det var några värre defekter som jag hade lite problem med (upplever lacken som rätt hård på Volvon). Kan tänka mig att den lammullstrissa hade klippt lite bättre.

Men annars är jag impad av Menzerna produkterna, första gången jag provar dom.
Bild
Efter spritning.

Bild
Sonax P&S över hela, har fortfarande kvar av detta lackskydd. Hade dock varit fint med något tåligare i botten.

Imorgon blir det en insats invändigt
Bild
Det är rätt tacksamt läder, när man har gjort rent det ordentligt och efter en omgång läderbalsam ser det riktigt fint ut.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Calles projekt

Inlägg av Lundberg » 27 jul 2016 10:06

Ser bra ut :)
// Jack

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 27 jul 2016 10:52

Lundberg skrev:Ser bra ut :)
Tack! [emoji1]
Skulle haft med lite bilder innan man gick på med maskinen.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Calles projekt

Inlägg av mq_foto » 27 jul 2016 11:02

Ser riktigt fint ut =) Good work

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Calles projekt

Inlägg av Galaxy » 27 jul 2016 23:38

Det var rött och blankt, gillas :nicka. Bra jobbat!

/Anders

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 28 jul 2016 13:22

Snyggt jobbat. Det brukar vara tacksamt att fixa föräldrarnas bil...det blir så stor skillnad innan och efter :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Calles projekt

Inlägg av Former recond » 08 okt 2016 22:47

Bra jobbat Calle.
Bilarna blev väldigt fina och blanka.
En fråga bara...var köper man Smartab RED 7?
Jag själv har inte hittat varifrån man kan köpa det ? :?

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 10 okt 2016 13:06

Former recond skrev:Bra jobbat Calle.
Bilarna blev väldigt fina och blanka.
En fråga bara...var köper man Smartab RED 7?
Jag själv har inte hittat varifrån man kan köpa det ? :?
Tack för den vänliga orden (ni andra också för den delen).
Jag köpte en flaska av Lundberg här på forumet så jag har faktiskt inte en susning om vart man kan få det :)
Det verkar dock finnas en uppsjö av liknande produkter på marknaden om du inte får tag på Smartabs :)

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Calles projekt

Inlägg av Former recond » 10 okt 2016 18:19

Ahhaa.. så det är Lundberg man ska snacka med ;)

Jo Calle jag har andra flygrost medel. Ifrån bbv. Men just smartabs produkter låter lite intressanta. :D
Och då jag har hört talas om red7 så var jag intresserad :nicka

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 27 jul 2017 18:23

I helgen blev det lite putsning igen. Jag polerade och lackskyddade föräldrarnas Volvo V90 med Essence och CQuartz UK.
Körde med Classe DA och Grön Hexlogic, blev riktigt bra. Körde med lite för mycket medel i början, det verkar som att man ska köra med lite medel och bygga temperatur för att Essence ska komma till sin rätt.

Sedan toppade jag det med två lager CQuartz med ungefär 1-2 timmar mellan lagren. Inga problem alls att torka av efteråt även om det är viktigt att vara noga för att slippa "high spots".

Mobilen hade svårt att fånga färgerna ordentligt, tror den var för blank! :D
Bild

Bild

Sedan tog jag tag i min egen bil.
Där blev det först en omgång med Sonax Ex 04-06 tillsammans med en grön Hexlogic. Lacken var i fint skick men detta tog fram lystern bra. Sedan blev det en spritning och en omgång Essence med grön Hexlogic, körde med mindre medel vilket fungerade bra.

Dessvärre hann jag inte lägga två lager efter varandra och försökte lägga lager 2 nästkommande dag. Men det var nu betydligt svårare att få det jämt så jag gav upp efter att ha gjort motorhuven. Ska bli intressant att jämföra hållbarheten mot Volvon.

Bild

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Calles projekt

Inlägg av Former recond » 27 jul 2017 19:51

Snyggt. Bra job at calle

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Calles projekt

Inlägg av popp » 27 jul 2017 21:54

Kanon bra jobbat. :nicka

Blev riktigt bra bänka på bilarna. :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 27 jul 2017 22:35

Snyggt jobbat. Vad tyckte du om Essence? Jag har hittills bara testat Essence Plus på min tidigare cQuartz UK behandlade Suzuki Swift och det fungerade bra...men har ingen som helst avverkning utan är bara en "filler".
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Calles projekt

Inlägg av progge » 28 jul 2017 05:42

Manor skrev:Snyggt jobbat. Vad tyckte du om Essence? Jag har hittills bara testat Essence Plus på min tidigare cQuartz UK behandlade Suzuki Swift och det fungerade bra...men har ingen som helst avverkning utan är bara en "filler".
Essence har en del poler förmåga, men har även filler i sig.
Lämnar en super glansig yta efter sig med ett ytskydd.
Fungerar som en primer till CQUK lite som Glare är uppbyggt.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Calles projekt

Inlägg av TonyM » 28 jul 2017 16:19

Blankt och fint!
Är det bilden som luras eller blev motorhuven mattare än övriga bilen när du la ett andra lager på den?
Bra jobbat och det verkar vara en väldigt bra kombo på lackskyddet!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 28 jul 2017 21:54

Manor skrev:Snyggt jobbat. Vad tyckte du om Essence? Jag har hittills bara testat Essence Plus på min tidigare cQuartz UK behandlade Suzuki Swift och det fungerade bra...men har ingen som helst avverkning utan är bara en "filler".
Essence var lättjobbat och väldigt skönt att slippa sprita efteråt. Nu var det bra skick på båda bilarna så jag har svårt att ge något omdöme kring hur hårt den klipper resp fyller. Men helt klart en praktisk produkt om man bara vill fräscha upp lacken innan man lägger CQuartz.
TonyM skrev:Blankt och fint!
Är det bilden som luras eller blev motorhuven mattare än övriga bilen när du la ett andra lager på den?
Bra jobbat och det verkar vara en väldigt bra kombo på lackskyddet!
Jag tror det är bilden som luras i det här fallet faktiskt. Kunde inte se någon skillnad mellan huven och de övriga panelerna. Ytan är dock väldigt hal och fin redan efter ett lager.

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 30 maj 2019 22:03

Följer upp tråden med en aktuella bilder på Golfen efter ren rejäl tvätt och ett varv med CarPro Reload.
Bild

Bild

Skriv svar