Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nordins v70II -10

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 28 maj 2017 18:19

Hej!

Daniel heter jag och är ny här på forumet, ny på putsarfronten och hämtade hem en "ny" bil i onsdags. Mycket nytt här nu..

Bilen är en Volvo v70 årsmodell 2010 men modellår 2011 och har därför den trevliga D3an under huven och brevid gasfoten ligger en manuell låda.

Långmilare men väldigt fräsch och fin i sin helhet men miltalen har såklart satt sina spår, lite tråkig yta och halvdassig lack. Jag hade tanken att lämna in men blev för snål när jag såg priserna här omkring, beställde en egen polermaskin från Clas Ohlson efter att ha läst lite omdömen här på forumet.

I dagsläget känner jag mig väldigt lost bland alla olika medel, preparat och produkter som finns, tips mottages tacksamt på den fronten!BildBild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Manor » 28 maj 2017 18:34

Hej och hjärtligt välkommen :).

Polermaskinen kommer ge dig mycket glädje, om du gillar att hålla på.

Mitt första tips för nybörjare brukar vara ett polermedel och lackskydd från Glare.
Det är lättjobbat och förlåtande, innehåller fillers som döljer vissa skavanker, och ger ett blankt snyggt resultat som även håller hyfsat länge.

Waxdog har 50% rabatt, och dessa flaskor räcker till många bilar (eller omgångar).
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=481

Trots att jag har en massa olika medel hemma så har jag alltid gillat Glare. Inte nog med att det är lättjobbat och ger ett snyggt resultat...det luktar t.o.m gott :).

I framtiden så kanske du fastnar i denna "hobby" och vill polera bort minsta repa/defekt...och då finns det andra medel att ta till och då har du även hunnit öva upp tekniken. Fram tills dess så är det inget fel att satsa på "blänka" och ett bra skydd.

Stort lycka till.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 28 maj 2017 19:29

Manor skrev:Hej och hjärtligt välkommen :).

Polermaskinen kommer ge dig mycket glädje, om du gillar att hålla på.

Mitt första tips för nybörjare brukar vara ett polermedel och lackskydd från Glare.
Det är lättjobbat och förlåtande, innehåller fillers som döljer vissa skavanker, och ger ett blankt snyggt resultat som även håller hyfsat länge.

Waxdog har 50% rabatt, och dessa flaskor räcker till många bilar (eller omgångar).
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=481

Trots att jag har en massa olika medel hemma så har jag alltid gillat Glare. Inte nog med att det är lättjobbat och ger ett snyggt resultat...det luktar t.o.m gott :).

I framtiden så kanske du fastnar i denna "hobby" och vill polera bort minsta repa/defekt...och då finns det andra medel att ta till och då har du även hunnit öva upp tekniken. Fram tills dess så är det inget fel att satsa på "blänka" och ett bra skydd.

Stort lycka till.
Tack för välkomnandet!

Kul att höra att polermaskinen duger till, lite orolig för själva stödrondellen som verkar vara lite klen? Får beställa nytt från England, bör jag ha 160mm eller bör jag gå på en mindre? Fördelar/nackdelar?

Jag beställde medlen från Glare du länkade till men tyvärr var shampoot slut i lager. Blev även lite andra prylar från samma sida, bland annat olika rondeller som jag hoppas fungerar, lera och shampoo​ som verkar skapligt om än lite "klent"? Ultima paint guard wash blev det har lite andra shampoon hemma annars.

Har jag förstått det rätt i att lera är bra mot flygrost? Har endel sånt och även mindre repor.

Jag brukar ha lätt för att snöa in och fastna i hobbys, tror inte detta blir något undantag.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Manor » 28 maj 2017 19:45

Ultimas schampo är kanon. Det var främst de två Glaremedel jag länkade till som jag gillar, deras schampo är sisådär även om det fungerar.
Det finns kemikalier som kan användas som ett första steg mot flygrost. De brukar heta typ Iron X, Iron Cleanse eller liknande.

Innan man börjar polera så ska bilen vara så pass ren som det bara går. En vanlig missuppfattning i början är att man ju ändå polerar så då kan man ju polera bort smutsen som sitter hårdare också...men det är fel väg att gå.

(Kall)avfettning som tar bort tjära, asfalt och liknande föroreningar. Alkalisk avfettning för att ta bort mer organiska föroreningar. Iron X för att gå på flygrosten. Lera (clay) fungerar förträffligt och tar också hand om föroreningar som inte föregående steg tar bort. Det är lätt att hantera...titta på några Youtube-klipp så ser du tekniken. Om leran är lite grövre så brukar den orsaka lite tunnare repor, men de går lätt bort i den efterföljande poleringen.

En finess med de Glaremedel du nu beställt är att du inte behöver sprita mellan stegen Micro Finish och Professional Polish (den sistnämnda är alltså lackskyddet, trots namnen). Micro Finish torkas av efter poleringen och ger en grund till det efterföljande lackskyddet :).

Ta god tid på dig den första gången. Det är lätt hänt att man vill snabba på för att bli klar, men kör ut Micro Finish i flera varv med långsamma rörelser tills det i princip bara är som en tunn tunn hinna kvar, som du därefter lätt torkar bort. Testa exempelvis på en plan yta på en framskärm och se om du blir nöjd med resultatet.

Lycka till :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 29 maj 2017 19:03

Manor skrev:Ultimas schampo är kanon. Det var främst de två Glaremedel jag länkade till som jag gillar, deras schampo är sisådär även om det fungerar.
Det finns kemikalier som kan användas som ett första steg mot flygrost. De brukar heta typ Iron X, Iron Cleanse eller liknande.

Innan man börjar polera så ska bilen vara så pass ren som det bara går. En vanlig missuppfattning i början är att man ju ändå polerar så då kan man ju polera bort smutsen som sitter hårdare också...men det är fel väg att gå.

(Kall)avfettning som tar bort tjära, asfalt och liknande föroreningar. Alkalisk avfettning för att ta bort mer organiska föroreningar. Iron X för att gå på flygrosten. Lera (clay) fungerar förträffligt och tar också hand om föroreningar som inte föregående steg tar bort. Det är lätt att hantera...titta på några Youtube-klipp så ser du tekniken. Om leran är lite grövre så brukar den orsaka lite tunnare repor, men de går lätt bort i den efterföljande poleringen.

En finess med de Glaremedel du nu beställt är att du inte behöver sprita mellan stegen Micro Finish och Professional Polish (den sistnämnda är alltså lackskyddet, trots namnen). Micro Finish torkas av efter poleringen och ger en grund till det efterföljande lackskyddet :).

Ta god tid på dig den första gången. Det är lätt hänt att man vill snabba på för att bli klar, men kör ut Micro Finish i flera varv med långsamma rörelser tills det i princip bara är som en tunn tunn hinna kvar, som du därefter lätt torkar bort. Testa exempelvis på en plan yta på en framskärm och se om du blir nöjd med resultatet.

Lycka till :).
Tack för dina tips och goda råd!

Det blev ganska mycket [emoji4]

GLARE[REGISTERED SIGN] Lackskydds-paket

CAR|PADS Polerrondell Gul (180X30MM) - Medium

Car|Pads Polerrondell Svart (180x30mm) Mjuk

Tvätthandske dubbelsidig (2 in 1)

2 i 1 Tvätthandske lammull

Bilt Hamber Auto-Clay (Soft) 200g 200g

Bilt Hamber Auto-Clay (Regular) 200g 200g

Ultima Paint Guard Wash 650ml 650ml



Blue & Green Degreaser Wet Avfettning 5L

BBV Arti Green 5L

BBV Microfiber Towels 30x30cm (10 pack) - Färg : Blå

Skumrondell ST Svart 180X25mm

Skumrondell ST Orange HR 180X25mm


Polermaskin Cocraft HPV 720

Polertrissa Sonax


Delade upp mina beställningar från olika firmor, ni som är luttrade ser säkert vilka, hittade en hel del andra prylar jag gärna hade köpt men fick lov att hejda mig.

Ser det vettigt ut? Något jag glömt som är ett måste? Något som är slöseri med pengar?


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av speedy » 31 maj 2017 08:14

Snygg, det är dock sanslöst vad prylar det snabbt blir när man börjar med denna hobby :)

Ibland undrar man hur alla varumärken kan hålla sig flytande men sedan läser man lite här och inser att det inte är så konstigt :)

Även jag har köpt den maskinen från CO och testade den förra helgen med ett bra resultat tycker jag, visst den är väl inte som en Rupes vad gäller vibrationer osv men för priset är jag helt klart nöjd och för man till lite vana blir nog även resultatet mycket bra. Det sitter med andra ord mer i hantverkaren än verktyget i detta fallet :)

Något jag reflekterade lite över var värmeutvecklingen i övre handtaget som var ganska påtaglig men inte ohanterbar och trissan blev inte så varm som jag var rädd för så inget större problem. Stödplattan höll bra för mig och ska även vara uppdaterad numera men håller man på lite mer framöver kan det nog vara bra att komplettera med 5,5" mest för att kunna ta även områden som är mindre/trånga.

Snygg bil med f.ö!

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 31 maj 2017 13:28

speedy skrev:Snygg, det är dock sanslöst vad prylar det snabbt blir när man börjar med denna hobby :)

Ibland undrar man hur alla varumärken kan hålla sig flytande men sedan läser man lite här och inser att det inte är så konstigt :)

Även jag har köpt den maskinen från CO och testade den förra helgen med ett bra resultat tycker jag, visst den är väl inte som en Rupes vad gäller vibrationer osv men för priset är jag helt klart nöjd och för man till lite vana blir nog även resultatet mycket bra. Det sitter med andra ord mer i hantverkaren än verktyget i detta fallet :)

Något jag reflekterade lite över var värmeutvecklingen i övre handtaget som var ganska påtaglig men inte ohanterbar och trissan blev inte så varm som jag var rädd för så inget större problem. Stödplattan höll bra för mig och ska även vara uppdaterad numera men håller man på lite mer framöver kan det nog vara bra att komplettera med 5,5" mest för att kunna ta även områden som är mindre/trånga.

Snygg bil med f.ö!

Ja jag har märkt det, råkade bli en beställning till idag, har ju några hyllor att fylla i garaget :) jo, jag väntar på att den mindre stödplattan från den engelska sidan, vad den nu hette ska vara åter i lager, har den på bevakning via mailen :)

Tack, gillar den väldigt mycket och otroligt trevlig att köra, går billigt med tack vare D3an :)

Menzerna Medium Cut Polish 2500 250ml
Menzerna Super Finish Plus 3800 250ml
Menzerna Power Lock Ultimate Protection 250ml
Menzerna Endless Shine 500ml
Menzerna Heavy Cut Compound 400 1L
BBV Fabric & Interior Cleaner 1L
BBV Leather Clean & Protect 500ml
BBV Tvätthink 12L
ScratchShield Hink Filter System

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Manor » 01 jun 2017 22:24

Nu räcker det nog med grejer ett tag :).

Jag skulle som sagt börja med Glare då det är lätt och smidigt.
Menzerna är en absolut proffsprodukt som kan användas när "blänka" inte räcker utan att du vill ha bilen totalt repfri.
Då kör du poleringen i flera steg och laborerar med polermedel och olika trissor...och spritar mellan de olika stegen.
Som sagt...avvakta med det ett tag, man behöver få lite övning med mer förlåtande medel först :).

Jag har sagt det förr...men det var en roligare tid när man bara var ute efter glans...att jaga minsta repa kan man bli tokig på :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 02 jun 2017 06:29

Manor skrev:Nu räcker det nog med grejer ett tag :).

Jag skulle som sagt börja med Glare då det är lätt och smidigt.
Menzerna är en absolut proffsprodukt som kan användas när "blänka" inte räcker utan att du vill ha bilen totalt repfri.
Då kör du poleringen i flera steg och laborerar med polermedel och olika trissor...och spritar mellan de olika stegen.
Som sagt...avvakta med det ett tag, man behöver få lite övning med mer förlåtande medel först :).

Jag har sagt det förr...men det var en roligare tid när man bara var ute efter glans...att jaga minsta repa kan man bli tokig på :D.
Ja nu ska jag ge mig ett tag och ska givetvis börja med dina råd att använda Glare :)
Du skrev att man förr eller senare kommer vilja jaga varje lilla repa som finns på bilen så jag beställde hem grejer för det också, så det finns hemma när det faller på ;)

Du skriver att man spritar mellan varje steg, vad spritar man med? T-röd? Absolut? Hemkört[emoji12] .

Idag bör polermaskinen komma till ombudet från Clas Ohlson så i helgen, om jag får gott om tid över så ska jag ge mig på en ordentlig tvätt och sen göra ett första test med Glareprodukterna.
Finns det någon fingervisning om hur länge Glares lackskydd håller?

Tack igen för dina kloka och goda råd :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Funk » 02 jun 2017 08:10

Välkommen in i poleringsträsket.

Som sprit är ren IPA att föredra. Köps ganska billigt på Kjell & Co och spädes så man får 30 - 50% IPA.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Manor » 02 jun 2017 23:45

Jag tycker att en Glareomgång fungerade över en vintersäsong för mig, så en behandling vår och höst så har du skydd året om. Glare fungerar också ypperligt på fälgarna då det tål relativt hög värme.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 11 jun 2017 12:26

Manor skrev:Jag tycker att en Glareomgång fungerade över en vintersäsong för mig, så en behandling vår och höst så har du skydd året om. Glare fungerar också ypperligt på fälgarna då det tål relativt hög värme.
Låter toppen! Så får det bli när man har tid... Bristvara med två barn, hus och arbete :(

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 11 jun 2017 12:27

Har idag lagt ut gamla v70n på annons. Självklart städ och tvätt innan. Blev väldigt nöjd med glansen på huven för att vara förata gången med en polermaskin[emoji4] Bild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 21 jun 2017 16:53

Har en fundering... Kikat på foamlances och prewash, kollade på bollnäsbilvård men deras foamlances var slut i lager just nu,

Man tycker att de bör funka med vilken lans som helst men är inte helt 100
Har nåt foamlance liknande som följde med Kärchern jag har, kan en sån funka?

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Johan66 » 21 jun 2017 20:25

Invänta BBV's, det är värt det...

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Nordin » 21 jun 2017 21:52

Johan66 skrev:Invänta BBV's, det är värt det...
Säkerligen men skulle det funka med någon annan(s)? Såg att autodude sålde en, eller den som följde med min Kärcher :)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Nordins v70II -10

Inlägg av Lundberg » 22 jun 2017 09:55

Nordin skrev:
Johan66 skrev:Invänta BBV's, det är värt det...
Säkerligen men skulle det funka med någon annan(s)? Såg att autodude sålde en, eller den som följde med min Kärcher :)
Köp en lance hos pingens.se
Den som följde med din tvätt presterar inte alls lika bra
// Jack

Skriv svar