Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera upp en Colt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 21 jul 2017 05:41

TonyM skrev:Det är ett väldigt grymt jobb du har gjort! Kul att följa dig och se den stora förvandlingen du åstadkommit. Ska bli kul att se helheten när den kommer.
Har även gett mig idéer om att dela upp polerandet i flera steg. Då jag lever med rätt svåra nervskador i rygg och nacke så passar det nog mig bäst att dela upp arbetet. Än att köra på och bli liggandes i sängen en vecka. Alternativet har varit att ta en polare till hjälp. Men det är ju roligt att utföra det själv jue. Så det blir att lägga upp en plan hur jag ska försöka fixa det. Tror att jag har fått ihop det materialet som kan tänkas behövas. Och passa på att göra en egen projekttråd om det. Vet ju själv hur kul det är att följa andras projekt så då ska jag dra mitt strå till stacken också :-D
Ta det i den takt du orkar, och njut sedan av resultatet.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 21 jul 2017 23:29

Då kör jag en uppdatering till :).

Börjar med lite kommentarer till jobbet som lagts och bockar och bugar åt de muntra kommentarerna jag fått.

Vill börja att säga att hela jobbet är gjort i Blå hallen, dvs utomhus. Mitt lilla garage (eller vad man ska kalla bygget...) är fullt med allt möjligt som hör ett husägande till så drygt att rensa för att köra in en bil och har pga det trånga utrymmet aldrig kört in ens denna lilla Colt för det skulle inte fungera så praktiskt bra att utföra en polering med väggarna inpå bilen.

Bilderna jag försöker ta för att visa resultatet beror i kvalitet på ljusförhållandet som råder så vissa bilder tycker jag nästan spär på resultatet och vissa gånger tycker jag det döljer resultatet och att ögat i verkligheten upplever det blankare. Svårt att backa bort lite och få min mobilkamera (Sony Xperia Compact) att få med hela bilen och den glans/yta som ögat upplever och skulle vilja ha med i bild.O andra sidan har då någon närbild nästan lite mera wetlook än vad som man faktiskt kan skryta med att där är. Sen skiljer ytan lite och därmed blankheten på vissa plastdetaljer. Tex backspeglarnas lackade del och plastdelen nummerskylten fram sitter på samt dörrhandtagsdelen man lyfter har inte helt slät yta och blir inte blankt på det viset. Nog sagt om det.

Känner mig själv lite mörbultad i knäna tex efter mycket körande nertill på bilen så då är det skönt att dela upp panelerna på bilen så man inte börjar slarva för att man börjar känna att det får räcka. Noggrannheten för varje panel är nog lättare att hålla uppe med en/någon per tillfälle än om man ska klara hela bilen med allt vad det innebär på en dag. Då hade jag inte kunnat uppnå detta på den blåe men klart på en bil i ganska bra skick så är tidsåtgången mindre.

Över till några fler bilder ;)
WP_20170521_007.jpg
Innan..
DSC_0432.JPG
Även fronten har blivit klar.
DSC_0197.JPG
Före
DSC_0422.JPG
O färdigt.
WP_20170521_006.jpg
Matt vänstersida.
DSC_0424.JPG
Färdigt.
Avslutar dagens rond med en som jag tycker effektfull bild i mörker med gatljus för att visa hur illa bilen upplevdes tidigare. Allt kört på vänstersidan utom en panel, gissa vilken :mrgreen:.
DSC_0374.JPG
Men som den såg ut tidigare:)
DSC_0378.JPG
Nån som ser felande panelen:)
Har varit uppe tidigare om att färgen som bilen har är snygg men att det var så illa tidigare :lol:

/Anders

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av pean92 » 22 jul 2017 02:40

Verkligen bra jobbat![emoji1] [emoji1]

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 22 jul 2017 05:25

Bra jobbat, ge dig en klapp på axlen och njut av resultatet.
Blir ännu bättre nästa gång, man lär sig och förstår nya saker vid var polering.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av popp » 22 jul 2017 09:51

Som jag har skrivit innan ,Kanon jobb du gör. :best :jeps

Det blir en helt annan bil nu när den blir så blank o fin. :jeps

Mycket bra skrivit o förklarat också. :cheers

Man blir aldrig fullärd när det gäller polering . ;)

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av TonyM » 22 jul 2017 10:09

Än en gång grymt jobbat och roligt att följa! Det är häftigt att se skillnaden på innan och efter och det går inte att missa vilken panel du inte har kört :-P Det ger inspiration till att själv utföra det på min bil och just det där att ta det en panel i taget och göra det så bra det går på den. Som du säger så blir det att man är noggrannare och kan lägga den tid det tar.
Färgen är grymt snygg när den har fått nytt liv igen!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Siggy-Stardust » 22 jul 2017 10:09

Tack för en trevlig uppdatering och bra bilder!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av korvis » 22 jul 2017 11:26

Otroligt vilken skillnad det blir på den blå nyansen! :jeps

Kvällsbilderna var effektfulla och roliga att se :best

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 23 jul 2017 00:13

Tack igen alla som uppskattar jobbet och projekttråden :P.

Försöker att njuta av resultatet som du skriver progge, kommer på mig själv ibland med att titta ut genom köksfönstret bara för att titta åt just det hållet där den blåe står :mrgreen:.

Ja jag tyckte själv att bilderna i mörkret var en kul avrundning på alla poleringsbilder då det framhävde skillnaden på ett speciellt sätt. Kanske så med en okörd panel man skulle kört runt i en bil om man hade firma för att visa vad man kan åstadkomma ;).

Ja nog hoppas jag att jag lärt mig lite. Kom på nu att detta är första bilen jag kör roterande på. Köpte den maskinen på Black Friday förra året. Har bara kört oscillerande innan och den användes som avslut på denna bil vissa gånger.

Ska se om jag kan få lite ordning på svarta plasten med nu när det syns i jämförelse med lacken att det inte är helt ok skick på det. Det får jag återkomma till sen.

/Anders

R_Bergsten
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 19 apr 2015 09:22

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av R_Bergsten » 23 jul 2017 12:04

Jäkla bra jobbat o snyggt blev det [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av vaxfrasse » 23 jul 2017 15:53

Riktigt vackert.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av korvis » 23 jul 2017 17:13

Galaxy skrev:Tack igen alla som uppskattar jobbet och projekttråden :P.

Försöker att njuta av resultatet som du skriver progge, kommer på mig själv ibland med att titta ut genom köksfönstret bara för att titta åt just det hållet där den blåe står :mrgreen:.

Ja jag tyckte själv att bilderna i mörkret var en kul avrundning på alla poleringsbilder då det framhävde skillnaden på ett speciellt sätt. Kanske så med en okörd panel man skulle kört runt i en bil om man hade firma för att visa vad man kan åstadkomma ;).

Ja nog hoppas jag att jag lärt mig lite. Kom på nu att detta är första bilen jag kör roterande på. Köpte den maskinen på Black Friday förra året. Har bara kört oscillerande innan och den användes som avslut på denna bil vissa gånger.

Ska se om jag kan få lite ordning på svarta plasten med nu när det syns i jämförelse med lacken att det inte är helt ok skick på det. Det får jag återkomma till sen.

/Anders
Kan rekommendera CarPro Pearl till plasten :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Manor » 24 jul 2017 21:20

Snyggt jobbat, vilken skillnad.
Detta är det roligaste med vår "hobby" att kunna förädla något från fult till snyggt :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Fredde75 » 24 jul 2017 21:32

Mörkerbilderna var riktigt bra, har inte sett det innan på de sättet, avslöjande bilder. Bra jobb!
/Fredrik

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 26 jul 2017 00:06

Kul med fler kommentarer :)

Nu kommer en liten uppdatering med både tråkigt och lite roligare innehåll.

Börjar med det tråkiga att jag lyckats sabotera det jobb jag annars var nöjd med men så hade jag någon repa på huven som jag tyckte att jag skulle fixa men då gick det mindre bra.... :oops:

Lyckades igen att köra "för länge" på ett ställe så nu har huven en betydligt större skada än den jag tänkt rätta till vilket var en kort repa.
Hände ju vid ett dörrhandtag med och jag tyckte inte att jag vid något tillfälle körde extremt länge eller på allt för hög hastighet men kom på att det gemensamma är att det är precis när jag påbörjat dagens polering så trissan har inte varit mättad med polermedel. Har primat trissan med vad jag tyckt några större klumpar medel som jag fördelat ut jämnt med fingern men sen har trissan likväl fläckvis sett lite torr ut efter avslutat första pass. Så det har säkert varit hög friktion och jag skulle "bara" ta i detta fallet en liten repa så obetänksam som jag var så lutade jag trissan lite för att köra där det behövdes men på ett ögonblick så överhettade det. Hård trissa med och bara 80mm så inte förlåtande alls.
Var ångest när jag såg att ytan ändrade färg lite och så typiskt att jag tvunget ville rätta till lite repor som jag tyckte jag kunde se men nu har jag fått ett synbart straff för denna klantighet :cry:

Syns väl med på nedre delen av huven, syns i bild lite till höger.
DSC_0448.JPG
Bara att svälja hårt några gånger och inse att detta får jag ta lärdom av..... :roll:

Visar något lite positivare och det är hur jag fixat nedre delen av plasten bak istället och den blev betydligt bättre.
Rengjorde med BBV Prewash foam och sen lite Scholl Spam på mirakelsvamp/fläcksuddare som jag försiktigt gnuggade rent med och avslutade med Gyeon Prep rengöringsvätska. Behandlade sedan plasten med Gyeon Trim som jag hade sedan tidigare.
Tackar för tips om CarPro Pearl som jag med har men valet föll på Trim här.
DSC_0437(1).JPG
Tråkig finish och ytan allt för "grå".
DSC_0460.JPG
Så ser bättre ut. Gyeon Trim ger svärtan tillbaka.
Nu ska jag INTE polera mera på denna bil men fast jag blev "lite less" på mig själv så gör jag plasten klar nu när jag börjat.

/Anders

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av korvis » 26 jul 2017 08:59

"Man lär så länge man lever".
Plasten blev ju iaf kanon! :nicka

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av popp » 27 jul 2017 14:09

Det är alltid surt att polera igenom lacken. :evil:

Ibland är det bättre att låta någon liten repa eller defekt sitta kvar istället för att polera för mycket på samma ställe.

Men man lär sig av sina misstag . :)

Men bra jobbat med plasten iallafall. :jeps

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 27 jul 2017 23:20

Ja det var surt att göra en poleringsskada när bilen egentligen var klar poleringsmässigt. Jag ångrade verkligen att jag gav mig på att försöka rätta till det som förmodligen bara jag skulle sett ändå.... Men nu ser alla det i stället :cry:.

Nu får jag verkligen låta det bli en lärdom!

Hade det varit en finare bil hade det fått bli omlack av huven men så fin är den inte i övrigt så det får vara som det är.

Ytterligare plast vidgjord och det har blivit riktigt svart igen så det ser bra ut.
Några bilder på detta:
DSC_0441.JPG
DSC_0479.JPG
Mycket stenskott gör att plasten ser lite prickig ut men svart blev det igen.
DSC_0463.JPG
DSC_0466.JPG
DSC_0472.JPG
Även torkararmarna har fått Gyeon Trim och återfår sin svarta kulör (där inte färgen är helt uppsliten).
DSC_0468.JPG
DSC_0470.JPG
Även torkararmarna har fått Gyeon Trim och återfår sin svarta kulör (där inte färgen är helt uppsliten).
Har även behandlat fram och baklyse med Trim efter rengöring med Prep. Blev riktigt fina de med :nicka.

/Anders

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Siggy-Stardust » 28 jul 2017 09:45

Snyggt @Galaxy.

Hoppas du inte tar det allt för hårt. Själv råkade jag våtslipa igenom lacken på en klients Audi A8... höger framskärm. :oops:
En dag får du tillfälle att på något sätt åtgärda huven och då är du än mer skicklig till nästa gång.

Vi löste det bra med Audin, by the way.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av popp » 28 jul 2017 10:22

Siggy-Stardust skrev:Snyggt @Galaxy.

Hoppas du inte tar det allt för hårt. Själv råkade jag våtslipa igenom lacken på en klients Audi A8... höger framskärm. :oops:
En dag får du tillfälle att på något sätt åtgärda huven och då är du än mer skicklig till nästa gång.

Vi löste det bra med Audin, by the way.
Det är som du säger man jagar repor som förmodligen ingen annan hade sett. :x

Men som sagt man vet att man ska akta sig att köra för länge nästa gång.

Körde på en kant på en vinge för länge sedan o vips så var lacken borta där. :cheers

Men snyggt jobbat med plasten. :jeps

Skriv svar