Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Suzuki Swift

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 18 apr 2015 05:52

Perra83 skrev:Snyggt!
Tackar...ja den har hållit sig ganska fin under vintern, men visst behöver den en snabbare polering i vår :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

DaAspegren
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 apr 2011 07:30
Ort: Borås

Re: Suzuki Swift

Inlägg av DaAspegren » 18 apr 2015 17:42

ok, bara man är överens så är det ok.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 09 maj 2015 22:20

Morgonbild på lite vattenpärlning på Suzukin i veckan efter nattens regn:
Bild
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 sep 2012 13:20
Ort: Sollentuna

Re: Suzuki Swift

Inlägg av GnagetAnders » 09 maj 2015 22:31

Stör inte Grannarna

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 28 jul 2015 23:15

Så var det dags för sommarens polering av Suzukin.
Utgångsläget är väldigt bra. Den är blank och väl skyddad, men bra kan alltid bli bättre...men det tyngsta är att det är svårt att se någon egentlig skillnad före och efter...en 50/50 bild ger inte så mycket ;).

Här är en lite suddig bild på vänstra sidan innan polering men med maskerade lister:
Bild
...som synes så är det inget fel på blänket redan innan :)

I denna uppdatering så tänkte jag även redovisa lite olika medel som användes samt även den nyköpta Scholl Concepts Orbital 900w polermaskinen. Vi börjar direkt med polermaskinen. Det är ett stort lyft mot min tidigare RG T3000 trots samma effekt. Den är gedignare och behagligare att arbeta med. Den är inte lika kraftfull och vibrationsfri som min Flex TopTool Mk1 så det är fortfarande mitt förstaval, men vid denna polering så var det Scholl:en som fick bekänna färg. Sett till sitt pris så får den med beröm godkänt, men den är fortfarande en ganska dyr maskin sett till exempelvis RG T3000 så allt beror väl på hur mycket man vill satsa. Jag tror att den väl matchar Rupes 15mm maskin som i sin tur dubblar priset igen

De polertrissor som användes var Nordic Pro gul och den mjukare blå.
Polermedlet tillsamans med den gula trissan blev Menzerna PF2400 som i mina ögon är ett fantastiskt polermedel som är lättjobbat utan att torka eller damma. Den går att kör ut lääänge tills det bara är en tunn tunn hinna som är lätta att torka bort med en mf-duk. Till Suzukin var det kanske lite overkill att köra med PF2400, men kör man länge så ges en väldigt fin yta som är svår att få bättre...åtminstone för mig.

Efter att hela bilen polerats med Nordic Pro gul och Menzerna PF2400 så tänkte jag testa det som kallas "jeweling" som ska kunna ge en väldigt blank yta. Det är väl egentligen ingen större skillnad mot det sista (fin)polersteget annat än att man med fördel ska kunna använda en roterande maskin i låg hastighet.

Sagt och gjort...jag delade in motorhuven i fyra separata fält för att både försöka testa medel/maskin och teknik.
Bild
De två främre delarna kördes med Nordic Pad blå, roterande maskin AEG PE150 i låg hastighet. I det främre vänstra (sett framifrån) så användes Menzerna SF4000, och till den högra delen så körde jag med ett prov av Liquid Elements Black Diamond.

Liquid Elements Black Diamond fick jag ingen riktig fason på. Det var ganska lättflytande och ville lätt stänka trots en ringa mängd och låg hastighet. Det kändes också som om det lätt gick torrt på lacken på ett annat sätt än exempelvis Menzerna...men det doftade ganska gott.

Menzerna SF4000 levererade som vanligt. Det är ganska trögflytande och går att jobba med lika länge som PF2400...det blir en fet yta som inte torkar in...det är bara att jobba på så länge man vill.

De två övre rutorna på huven gjordes med Scholl Concepts DA-maskin och Menzerna SF4000. Den vänstra rutan med låg hastighet och ringa tryck...och den högra med högre hastighet men inte heller där något egentligt tryck.

...och vad blev då resultatet?
Ingen av ytorna såg blankare ut än den andra...och jag hade t.o.m svårt att se någon skillnad mot ytorna som varit tejpade...det verkar helt enkelt som att ytan som gavs i poleringen med Menzerna PF2400 blev tillräckligt bra. Jag körde dock hela bilen på nytt med Scholl + Nordic Pad blå + Menzerna SF4000 i högre hastighet med ett avslutande långsamt varv. Det kändes rätt att köra ett steg till...men trist att inte kunna se någon egentlig skillnad. Det kan dock vara ett belysningsproblem, eller så är jag dålig på att se skillnad på bra och bättre...

Innan avtorkning:
Bild

Två av ytorna efter avtorkning (Liquid Elements Black Diamond och Menzerna SF4000 och två olika maskiner...):
Bild


Efter poleringen så gjorde jag en första avtorkning med BBV:s Isopropanol Blue. Jag hade samma problem som alltid med denna vätska...det blir helt enkelt flammigt och trist. Tyvärr har jag väl 10 liter kvar av detta trista medel. Finns det något annat användningsområde för det?

Därefter använde jag mig av BBV:s Isopropanol (ofärgade) och detta medel fungerar förträffligt och är även billigare. Det finns ingen som helst anledning att köpa det dyrare blå, trots att doften ska vara bättre. Den blå fungerar så dåligt så den skulle inte rekommenderas någon ens om den luktade jordgubb.

Innan den sista avtorkningen så gjorde jag rent rutorna ordentligt.
Jag hade tänkt att testa fyra olika medel som jag hade hemma för denna uppgift, men efter att ha testat Liquid Elements Quartz Clean så var jag såld. Lättjobbat, en ganska god doft (vilket aldrig fönstermedel verkar ha...) och inga som helst problem att göra rent eller efterlämna ränder. Detta är nog det bästa fönsterputsmedel jag testat fram till idag. Jag använde det till samtliga rutor på bilen :).

Sista avtorkningen av lacken innan lackskyddet gjordes med CarPro Eraser. Det var än bättre än BBV:s ofärgade Isopropanol då det även luktade bättre.


Lackskyddet blev denna gång CarPro CQuartz UK. Jag har tidigare använt mig av ett liknande lackskydd med namn Optimum Opti-Coat 2.0.

CarPro CQuartz UK visade sig tyvärr vara ett ganska tungjobbat lackskydd. Inga problem att lägga på, men avtorkningen som måste göras var rejält tungt och jobbigt. Kanske är det en kombination av medel och lack som gjorde det tungt...jag vet helt enkelt lite, men det hela blev tyngre än vad jag hade hoppats. Opti-Coat 2.0 var väldigt lättjobbat i jämförelse. Det lade man på...väntade ett tag på dess s.k flashning...och torkade lätt av det eventuella överflöd/toppar som kunde ses...plätt-lätt i jämförelse. CarPro CQuartz UK var klibbigare och segare att lägga på...det flashade också en aning, men gav massor med "rester" som skulle eftertorkas.

Kostnaden är jämförbar per behandlad bil (tror jag) för dessa två medel. CarPro CQuartz UK har en begränsad hållbarhet på ett år (oavsett om flaskan har öppnats eller inte) från dess tillverkningsdatum. Opti-Coat 2.0 går att använda så länge som det är flytande i sin behållare, vilket mitt fortfarande är efter 3 år (det är en liten skvätt kvar). Sist men inte minst så är hållbarheten på lacken bättre på Opti-Coat 2.0 än CarPro CQuartz UK...men numera är Opti-Coat 2.0 ersatt av Opti-Gloss som jag inte testat. Finns det då någon fördel med CarPro CQuartz UK? Jo, kanske blev ytan aningen mörkare än jag kan minnas av Opti-Coat...men det är svårt att säga. Åtgången av medel var tämligen lite så jag kommer troligtvis även kunna behandla Mitsubishin, men då den är vit så kommer det att bli lurigt att se var man lagt skyddet och eftertorkningen blir nog också svår då det är problem att se var överflödet ligger.

En timme efteråt så behandlades bilen med CarPro Reload för att skydda bättre mot vatten den första perioden tills lackskyddet härdat riktigt. CarPro Reload var en riktig höjdare och kan ju även användas helt separat. Detta kommer jag att köra med jämna mellanrum i framtiden :).

Det blev tyvärr ingen efterbild då vädret blev sämre. Jag får komplettera med det i efterskott när väl lackskyddet härdat klart. Jag har dock noterat något ställe där avtorkningen inte blev perfekt och resultatet blev lite flammigt...dock är merparten av detta dolt av en registreringsskylt så det gör nog inte så mycket :).


Förutom det utvändiga jobbet så dammsögs hela bilen. Gummimattorna tvättades och behandlades med SelaClean Gummiförnyelse (2 lager). All plast/vinyl invändigt behandlades denna gång med Scholl Purple Interior Shine som kändes helt ok. Tidigare har jag kört med Ultima Interior Guard Plus, men om även detta medel håller ett tag så tycker jag ytan efter påläggning såg helt ok ut.

Kvar att göra är däckbehandling som nog blir Orchards Glitz denna gång.
Tvätt i hjulhusen med Chemical Guys Grime Reaper (1 + 5 blandning). Samt en efterföljande behandling med Chemical Guys Bare Bones som ska bli spännande att använda.

Sist men inte minst så ska vindrutan behandlas med CarPros nya medel CarPro FlyBy Forte. Just på Suzukin så har jag inte fått till BBV Clear View, trots upprepade försök. Dock så har det fungerat bättre på Mitsubishin...men lika bra som Aquapel fungerade för mig på Subarun har jag inte grejat med detta medel...än.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Hej » 28 jul 2015 23:31

Riktigt intressant läsning! :jeps
Och snyggt resultat, även som du också skrev - så såg den inte direkt tråkig ut innan! :mrgreen:

Speciellt intressant var jämförelsen mellan de olika maskinerna och medlen när det gäller "jewelling" kontra resultatet efter PF2400. Avslutade själv med PF2500 innan lackskydd på min bil, men man är ju sugen på tex SF4000 för att jämföra med, synd att man inte kunde se någon skillnad med blotta ögat. Fast förstår det iof, tyckte också ytan på min bil efter PF2500 var riktigt bra (körde ut medlet väl).

Nä, som sagt - bra jobbat och mycket intressant läsning! :best

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 28 jul 2015 23:46

Hej skrev:Riktigt intressant läsning! :jeps
Och snyggt resultat, även som du också skrev - så såg den inte direkt tråkig ut innan! :mrgreen:

Speciellt intressant var jämförelsen mellan de olika maskinerna och medlen när det gäller "jewelling" kontra resultatet efter PF2400. Avslutade själv med PF2500 innan lackskydd på min bil, men man är ju sugen på tex SF4000 för att jämföra med, synd att man inte kunde se någon skillnad med blotta ögat. Fast förstår det iof, tyckte också ytan på min bil efter PF2500 var riktigt bra (körde ut medlet väl).

Nä, som sagt - bra jobbat och mycket intressant läsning! :best
Ja, det hade varit kul om det lätt synts en skillnad efter SF4000 efter PF2400...kanske syns det i bättre belysning...kanske ser någon annan en skillnad som jag missar...men blankt är det hur som helst :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Suzuki Swift

Inlägg av korvis » 29 jul 2015 00:02

Bra jobbat, Manor!
Jag måste hålla med om att CarPro Eraser är kanon.
Bästa "spriten" och med en mycket trevlig doft!

Intressant att du tycker Schollmaskinen håller så hög klass :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Perra83 » 29 jul 2015 00:15

Snyggt och bra skrivet!! Ingen granna som tittade snett när du förde oväsen?

Håller med, Eraser levererar. :nicka
Jag har kört med PF2400 och SF4000 på en mörkblå Passat. Skillnaden i blänka är inte värt besväret.

Visst hade du väl köpt något Polishangel lackskydd??

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Lundberg » 29 jul 2015 07:35

Riktigt snyggt och kul med så utförlig text! Blir lite tråkigt när folk radar upp medel och slänger in en efterbild..
Blir kul att se alla efterbilder och hur du tycker den där barebonessprayen funkar :)
// Jack

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 29 jul 2015 10:52

Bra läsning, superb test. :best

Nästa gång du använder BBV Clear View,
Så använd gärna Car Pro Cquartz Applicator och Microfiber Suede.
Rengör rutan efter konstens alla regler.
Spruta inte på rutan utan på Microfiber Suede så den blir lätt fuktad.
Dra ut medlet i samma mönster som vid polering tunt,fukta Microfiber Suede vid behov.
Är nu uppe i cirka 20 behandlingar, funkar kanoners. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 10:58

Perra83 skrev:Snyggt och bra skrivet!! Ingen granna som tittade snett när du förde oväsen?

Håller med, Eraser levererar. :nicka
Jag har kört med PF2400 och SF4000 på en mörkblå Passat. Skillnaden i blänka är inte värt besväret.

Visst hade du väl köpt något Polishangel lackskydd??
Som tur var så kom ingen gnällig granne kom förbi :).

Jag har även PolishAngel Viking Shield och Master Sealant hemma...samt en skvätt Opti-Coat 2.0.

Frågan är om man inte ska eftertorka CQuartz snabbare än vad jag gjorde. Jag har läst på lite ytterligare runt problem som andra kunder har haft, och tipset verkar vara att eftertorka tidigare än vad som anvisningarna säger. Hur som helst så var det jobbigt att eftertorka och jag har några ställen som inte torkades av tillräckligt. Jag kommer att använda det på Mitsubishin också, men om det inte känns lättare då så överger jag nog CQuartz...roligare än så här ska det vara att hålla på.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 11:07

progge skrev:Bra läsning, superb test. :best

Nästa gång du använder BBV Clear View,
Så använd gärna Car Pro Cquartz Applicator och Microfiber Suede.
Rengör rutan efter konstens alla regler.
Spruta inte på rutan utan på Microfiber Suede så den blir lätt fuktad.
Dra ut medlet i samma mönster som vid polering tunt,fukta Microfiber Suede vid behov.
Är nu uppe i cirka 20 behandlingar, funkar kanoners. :nicka
Bra tips :jeps.
Clear View fungerade som sagt bättre på Mitsubishin och där använde jag en bomullspad (som frun använder att ta bort smink från ögonen) och med en liknande teknik som du beskriver. Avrinningen finns där, men inte tillräckligt bra...tycker jag.

Nästa försök får dock bli med CarPro Flyby Forte för att se om jag får bättre effekt av det.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 11:10

korvis skrev:Bra jobbat, Manor!
Jag måste hålla med om att CarPro Eraser är kanon.
Bästa "spriten" och med en mycket trevlig doft!

Intressant att du tycker Schollmaskinen håller så hög klass :nicka
Ja, jag tycker att Schollmaskinen fungerade riktigt bra. Som med alla DA-maskiner så kan dock rotationen bromsas ibland...kanske ska man även göra ett "brickmod" på denna maskin som man gör på Rupesmaskinerna?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 11:12

Lundberg skrev:Riktigt snyggt och kul med så utförlig text! Blir lite tråkigt när folk radar upp medel och slänger in en efterbild..
Blir kul att se alla efterbilder och hur du tycker den där barebonessprayen funkar :)
Bare Bone blir lite spännande...det ser trist skitigt ut under skärmarna på Suzukin. Den har ju fått en komplett rostskyddsbehandling och det medlet binder skit effektivt :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 29 jul 2015 13:09

Mycket snyggt resultat på Suzukin :jeps

Härlig blå färg tycker jag. :)

När jag använder Cquartz UK så lägger jag alltid 1 panel per gång och låter det torka max 2 min sedan torkar av det. :nicka

Första gången jag använde det så la jag det på hela bilen och sedan torkade jag av det.och det skulle jag inte göra kan jag bara säga,Det tog en hel evighet att få bort kan jag säga. :lol:

Man lär sig av sina misstag . :cheers

Det tar lite tid innan man får till tekniken med Cquartz UK,

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 14:52

popp skrev:Mycket snyggt resultat på Suzukin :jeps

Härlig blå färg tycker jag. :)

När jag använder Cquartz UK så lägger jag alltid 1 panel per gång och låter det torka max 2 min sedan torkar av det. :nicka

Första gången jag använde det så la jag det på hela bilen och sedan torkade jag av det.och det skulle jag inte göra kan jag bara säga,Det tog en hel evighet att få bort kan jag säga. :lol:

Man lär sig av sina misstag . :cheers

Det tar lite tid innan man får till tekniken med Cquartz UK,
Tackar, jag i vissa lägen och vinklar så är det en härlig blå färg :).

Jo, jag håller med om att det säkerligen är en teknikfråga avseende CQuartz.
Det finns en hel del information och Youtube-klipp som jag kollade på innan och trodde jag kommit på hur det skulle göras. Jag körde två paneler och gick därefter tillbaka till panel 1 för att torka av...och trots att det inte gått direkt lång tid så var det inte lätt att torka av.

En positiv sak är att det jag trodde var "streaking" av CQuartz troligtvis var den efterföljande Reload:en.
Jag gick på nytt på med Reload på dessa ställen och gnuggade på för kung och forsterland...och se det blev bättre :).

Trots allt så var det betydligt svårare att lägga CQuartz än Opti-Coat 2.0. Den senare flashade snabbare och det som fanns kvar på ytan togs väldigt lätt bot med en mf-duk utan att man behövde gnugga.
Troligtvis hade det varit lättare om jag använt mf-duk även till CQuartz:en...men nu körde jag bara med den medföljande större "fuskmocka" duken (för att kalla den något). Jag tror att man ska torka direkt när man lägt en panel (kanske avvakta 1 minut)...köra med den medföljande duken och ta merparten...och följa upp med en mf-duk och torka en gång till lite hårdare.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 15:00

Här kommer en liten uppdatering.
Först några bilder på resultatet...fortfarande under carporten och mulet väder...men blankt ser det ju ut ändå:
Bild
Bild
Bild
Bild

Däcken preppades med Orchards Glitz (god doft :)):
Bild

Sen några bilder innan och efter användningen av Chemical Guys Bare Bones.
Innan:
Bild
Bild

Efter:
Bild
Bild

Det blev svart och fint. Det dräller en hel del när man håller på, så ett skydd under är en bra idé. Bare Bones spejas på, doften är helt ok, och därefter avvaktar man 5 minuter innan överflödet torkas av lite snabbt.

Detta var bara ett fuskförsök då jag inte hade någon möjlighet att göra rent under skärmkanterna innan (bara en snabbare avborstning). Jag vill inte drälla med vatten innan lackskyddet har härdat lite mer, men försöket gav mersmak...och medlet är drygt och kommer att räcka till många behandlingar :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 29 jul 2015 15:05

För att underlätta hanteringen av Reload.
viewtopic.php?f=15&t=9687
Skaffa en sådan här.
Lägger en jämn fin dimma, som är lätt att polera av.
Resultatet blir bättre, mindre produkt går åt.

Beroende på vilken revision av Reloade, så kan man med fördel späda med avjoniserat vatten. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2015 15:58

progge skrev:För att underlätta hanteringen av Reload.
viewtopic.php?f=15&t=9687
Skaffa en sådan här.
Lägger en jämn fin dimma, som är lätt att polera av.
Resultatet blir bättre, mindre produkt går åt.

Beroende på vilken revision av Reloade, så kan man med fördel späda med avjoniserat vatten. :nicka
Tack för tipset.
Nu testade jag att spreja direkt på MF-duken och därefter torka...det kändes att fungera riktigt bra :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar