Sida 3 av 9

Re: Suzuki Swift

Postat: 29 jul 2015 23:13
av e_king
Snyggt jobbat och bra skrivet. [emoji106]
Vi jeweling /refining så märker inte jag någon större skillnad heller om jag gör en 50/50. Det blir stor skillnad på helheten däremot. [emoji4]
Om du tycker att Black Diamond går torrt så har du lite för lite medel. För att förhindra att det skvätter så kan man dra maskinen fram och tillbaka över lacken och sprida ut medlet på det viset först. Sen gå med lägsta varv och sprida ut det till en ruta. [emoji106] Men de är snabbare än andra polermedel så det är lite vanesak. [emoji4]

/Fredrik

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 09:20
av Cogo
Snyggt jobbat. Bra och grundligt redovisat. Tråkigt att inte cquartz levererade. Hade hoppas på detta medel som något man själv skulle testa som första keramiska lackskydd.

Mvh magnus

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 10:09
av progge
Cogo skrev:Snyggt jobbat. Bra och grundligt redovisat. Tråkigt att inte cquartz levererade. Hade hoppas på detta medel som något man själv skulle testa som första keramiska lackskydd.

Mvh magnus
Det många gör som misstag är att man överdoserar medel. Stryka ut är viktigt.
Har för få Microfiber Suede dukar, att torka torrt med.
Väntar för länge innan man torkar av medlet, värmen i luften är en faktor man får räkna med och vinden om man är ute.
Lägg på en liten yta i början, så man får en uppfattning hur medlet fungerar.
Problem kan alltid dyka upp, det är bara att försöka hitta lösningar. Erfarenhet/kunskap om produkten är alltid bra.

Det är av denna orsak man inte säljer alla produkter till konsument ledet.
Det kan krävas lite kunskap/handhavande att applicera vissa produkter.

Detta är inte menat som kritik till någon utan som ren upplysning.

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 10:11
av Manor
e_king skrev:Snyggt jobbat och bra skrivet. [emoji106]
Vi jeweling /refining så märker inte jag någon större skillnad heller om jag gör en 50/50. Det blir stor skillnad på helheten däremot. [emoji4]
Om du tycker att Black Diamond går torrt så har du lite för lite medel. För att förhindra att det skvätter så kan man dra maskinen fram och tillbaka över lacken och sprida ut medlet på det viset först. Sen gå med lägsta varv och sprida ut det till en ruta. [emoji106] Men de är snabbare än andra polermedel så det är lite vanesak. [emoji4]

/Fredrik
Jag misstänker att det fanns ett trick ;).
Mängden medel matchade det jag använde av Menzerna, men varje medel är ju unikt så jag får testa med lite mer medel nästa gång.

Fönsterputsmedlet var en riktig höjdare.
Det är nog det första medlet som luktar lite roligare än alla andra :jeps.

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 10:19
av Manor
progge skrev:
Cogo skrev:Snyggt jobbat. Bra och grundligt redovisat. Tråkigt att inte cquartz levererade. Hade hoppas på detta medel som något man själv skulle testa som första keramiska lackskydd.

Mvh magnus
Det många gör som misstag är att man överdoserar medel. Stryka ut är viktigt.
Har för få Microfiber Suede dukar, att torka torrt med.
Väntar för länge innan man torkar av medlet, värmen i luften är en faktor man får räkna med och vinden om man är ute.
Lägg på en liten yta i början, så man får en uppfattning hur medlet fungerar.
Problem kan alltid dyka upp, det är bara att försöka hitta lösningar. Erfarenhet/kunskap om produkten är alltid bra.

Det är av denna orsak man inte säljer alla produkter till konsument ledet.
Det kan krävas lite kunskap/handhavande att applicera vissa produkter.

Detta är inte menat som kritik till någon utan som ren upplysning.
Jag håller helt med om att det är teknik det handlar om, och resultatet blev ju ändå bra...om än jobbigt i avtorkningssteget. Jag kommer att köra CQuartz även på Mitsubishin och då vara snabbare med avtorkningen. Mängden medel jag använde var inte för mycket, och jag spred ut det på ett korrekt sätt...jag kunde dock torkat av det snabbare och använt fler torkdukar.

Jag dissar inte medlet som sådant, men då jag tidigare har använt Optimum Opti-Coat 2.0 så gör man ju en jämförelse...och min uppfattning var att Opti-Coat var lättare att lägga då det knappt krävdes någon avtorkning alls.

Nä, på det igen...nästa vecka blir det CQuartz på Mitsubishin :D.

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 10:48
av popp
progge skrev:
Cogo skrev:Snyggt jobbat. Bra och grundligt redovisat. Tråkigt att inte cquartz levererade. Hade hoppas på detta medel som något man själv skulle testa som första keramiska lackskydd.

Mvh magnus
Det många gör som misstag är att man överdoserar medel. Stryka ut är viktigt.
Har för få Microfiber Suede dukar, att torka torrt med.
Väntar för länge innan man torkar av medlet, värmen i luften är en faktor man får räkna med och vinden om man är ute.
Lägg på en liten yta i början, så man får en uppfattning hur medlet fungerar.
Problem kan alltid dyka upp, det är bara att försöka hitta lösningar. Erfarenhet/kunskap om produkten är alltid bra.

Det är av denna orsak man inte säljer alla produkter till konsument ledet.
Det kan krävas lite kunskap/handhavande att applicera vissa produkter.

Detta är inte menat som kritik till någon utan som ren upplysning.
Mycket bra skrivit Progge :jeps

Jag misslyckades också första gången jag använde Cquartz UK: :geek:

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 10:54
av progge
popp skrev:
progge skrev:
Cogo skrev:Snyggt jobbat. Bra och grundligt redovisat. Tråkigt att inte cquartz levererade. Hade hoppas på detta medel som något man själv skulle testa som första keramiska lackskydd.

Mvh magnus
Det många gör som misstag är att man överdoserar medel. Stryka ut är viktigt.
Har för få Microfiber Suede dukar, att torka torrt med.
Väntar för länge innan man torkar av medlet, värmen i luften är en faktor man får räkna med och vinden om man är ute.
Lägg på en liten yta i början, så man får en uppfattning hur medlet fungerar.
Problem kan alltid dyka upp, det är bara att försöka hitta lösningar. Erfarenhet/kunskap om produkten är alltid bra.

Det är av denna orsak man inte säljer alla produkter till konsument ledet.
Det kan krävas lite kunskap/handhavande att applicera vissa produkter.

Detta är inte menat som kritik till någon utan som ren upplysning.
Mycket bra skrivit Progge :jeps

Jag misslyckades också första gången jag använde Cquartz UK: :geek:
Jag har misslyckats/mindre bra resultat ett fler tal gånger.
Bara att göra om och göra rätt.
Kunskap är en lätt börda att bära :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 12:10
av korvis
Återkom gärna med en uppdatering av hållbarheten på Glitz :nicka

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 13:32
av Manor
korvis skrev:Återkom gärna med en uppdatering av hållbarheten på Glitz :nicka
Jag vet tyvärr redan nu att hållbarheten inte är Orchard Glitz starka sida.
Det är lättjobbat, luktar mums...men håller alltså inte så länge.

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 13:45
av Manor
Idag fortsatte jag ytterligare med Suzukin.
Några små stenskott lades igen. Detta skulle ju helst ha gjorts i god tid innan polering, men det gjordes aldrig. Nu ska jag väl inte överdriva då stenskotten var pyttesmå och kunde fyllas i med en tunn tandpetare (5 stycken "prickar").

Grillen och andra svarta plastdetaljer behandlades med BBV:s Vista. Det blev med trasa och tops, och resultatet såg svart och snyggt ut :).


Sist men inte minst så behandlades vindrutan med mitt nyinköpta CarPro FlyBy Forte.
Läggningen gjordes enligt konstens alla regler.

Rutan var sedan tidigare rengjord.
Nu polerades den med CarPro Ceriglass med Scholl DA-maskinen. Jag körde länge och väl tills det bara var en dimmig hinna kvar av medlet.
Rutan torkades av med BBV:s Isopropanol (ofärgad), och därefter med Liquid Elements Quartz Glass Clean.
Slutligen så torkades den av igen noggrant med CarPro Eraser.

Därefter lades CarPro FlyBy Forte med medföljande "pad" i tre lager och med fortsatt torkning tills rutan var blank...och behandlingen avslutades med att vindrutetorkarnas gummi behandlades. Nu är den stora förhoppningen att detta medel ska fungera bättre eller lika bra som Aquapel. Fördelen är att en sats CarPro FlyBy Forte räcker till flera vindrutor, nackdelen är att behandlingen tog längre tid än Aquapel...men det var egentligen inte jobbigt på något sätt.

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 15:15
av korvis
Manor skrev:
korvis skrev:Återkom gärna med en uppdatering av hållbarheten på Glitz :nicka
Jag vet tyvärr redan nu att hållbarheten inte är Orchard Glitz starka sida.
Det är lättjobbat, luktar mums...men håller alltså inte så länge.
Tack för input! :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 jul 2015 17:19
av Nybliven polernörd
Snyggt jobbat och ett bra och informerande test !!!

Re: Suzuki Swift

Postat: 02 aug 2015 12:19
av Lemerok
Manor skrev:Idag fortsatte jag ytterligare med Suzukin.
Några små stenskott lades igen. Detta skulle ju helst ha gjorts i god tid innan polering, men det gjordes aldrig. Nu ska jag väl inte överdriva då stenskotten var pyttesmå och kunde fyllas i med en tunn tandpetare (5 stycken "prickar").

Grillen och andra svarta plastdetaljer behandlades med BBV:s Vista. Det blev med trasa och tops, och resultatet såg svart och snyggt ut :).


Sist men inte minst så behandlades vindrutan med mitt nyinköpta CarPro FlyBy Forte.
Läggningen gjordes enligt konstens alla regler.

Rutan var sedan tidigare rengjord.
Nu polerades den med CarPro Ceriglass med Scholl DA-maskinen. Jag körde länge och väl tills det bara var en dimmig hinna kvar av medlet.
Rutan torkades av med BBV:s Isopropanol (ofärgad), och därefter med Liquid Elements Quartz Glass Clean.
Slutligen så torkades den av igen noggrant med CarPro Eraser.

Därefter lades CarPro FlyBy Forte med medföljande "pad" i tre lager och med fortsatt torkning tills rutan var blank...och behandlingen avslutades med att vindrutetorkarnas gummi behandlades. Nu är den stora förhoppningen att detta medel ska fungera bättre eller lika bra som Aquapel. Fördelen är att en sats CarPro FlyBy Forte räcker till flera vindrutor, nackdelen är att behandlingen tog längre tid än Aquapel...men det var egentligen inte jobbigt på något sätt.
Jag har också beställt Forte, hur mycket medel gick åt för dig. Hade du 10 ml eller 15 ml kittet?
Jag funderar på om man kan lägga fler lager än 3?
Några andra tips på appliceringen? Var det så enkelt som det låter?

Re: Suzuki Swift

Postat: 02 aug 2015 14:07
av deciso
Mycket väl beskrivet. Tack för det.

Intressant det där med att det inte blir någon skillnad på glansen mellan PF o SF. Östen (extreme här på forumet) sa på träffen förra sommaren hos Mortil i bankeryd att t.o.m. FG400 ger samma finish om man kör länge. Och läser man på menzernas sida så ska FG400 ge högre glans än PF2400 ?

Re: Suzuki Swift

Postat: 02 aug 2015 18:16
av Manor
En uppdatering avseende lackskyddet CarPro CQuartz UK.
Idag la jag CQuartz på min vita Mitsubishi. Vis av den tidigare erfarenheten så lade jag det nu på en mindre yta i taget...och eftertorkade snabbare. Det gjorde en stor skillnad och var betydligt lättare än mitt tidigare försök. Nu är ju också en vit lack lite okänsligare så det är kanske inte riktigt lika noga med avtorkningen, men jag gjorde mitt bästa och torkade av enligt konstens alla regler.

Reload använde jag betydligt sparsammare och även den blev då aningens lätthanterligare :).

Ett stort plus med detta lackskydd är att lackytan känns fantastisk...det är precis som att det är ett tunt "plastlager" över lacken. Den känslan noterade jag inte med Opti-Coat 2.0...men att skyddet fungerade ypperligt vet jag efter dryga 2 år på Subarun...utan avmattning som jag kunde notera.

Så CQuartz får härmed en upprättelse...behandla en mindre yta...eftertorka tämligen direkt...så fungerade det betydligt bättre :).

Re: Suzuki Swift

Postat: 02 aug 2015 21:03
av popp
Manor skrev:En uppdatering avseende lackskyddet CarPro CQuartz UK.
Idag la jag CQuartz på min vita Mitsubishi. Vis av den tidigare erfarenheten så lade jag det nu på en mindre yta i taget...och eftertorkade snabbare. Det gjorde en stor skillnad och var betydligt lättare än mitt tidigare försök. Nu är ju också en vit lack lite okänsligare så det är kanske inte riktigt lika noga med avtorkningen, men jag gjorde mitt bästa och torkade av enligt konstens alla regler.

Reload använde jag betydligt sparsammare och även den blev då aningens lätthanterligare :).

Ett stort plus med detta lackskydd är att lackytan känns fantastisk...det är precis som att det är ett tunt "plastlager" över lacken. Den känslan noterade jag inte med Opti-Coat 2.0...men att skyddet fungerade ypperligt vet jag efter dryga 2 år på Subarun...utan avmattning som jag kunde notera.

Så CQuartz får härmed en upprättelse...behandla en mindre yta...eftertorka tämligen direkt...så fungerade det betydligt bättre :).
Det låter ju bra att det gick smidigare med Mitsubisihi att lägga det.

Jag märkte också det som jag skrev innan att det blir mycket lättare att torka av det panel för panel. :brumm

Och som du skrev så blir ytan helt perfekt efteråt. :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 05 aug 2015 09:38
av Cogo
Hur mycket CQuartz UK gick det åt per bil?

Med vänlig hälsning, magnus

Re: Suzuki Swift

Postat: 05 aug 2015 11:04
av Manor
Cogo skrev:Hur mycket CQuartz UK gick det åt per bil?

Med vänlig hälsning, magnus
Svårt att säga...men jag behandlade Suzukin och Mitsubishin och då är det en skvätt kvar. Skvätten räcker nog inte till en bil till...kanske fronten...men nu vet jag iofs inte om hela flaskan var full från början så det kanske räcker till en hel bil till.

Jag körde ett lager per bil men det går att lägga två lager om man vill...då går det ju självfallet åt mer medel.

Re: Suzuki Swift

Postat: 05 aug 2015 12:49
av Nybliven polernörd
Har det regnat något så du sett hur CarPro FlyBy Forte funkar har det och tänkte lägga det på min bil. Kanske du har lite tips :)

Re: Suzuki Swift

Postat: 05 aug 2015 19:39
av Manor
Nybliven polernörd skrev:Har det regnat något så du sett hur CarPro FlyBy Forte funkar har det och tänkte lägga det på min bil. Kanske du har lite tips :)
Japp, imorse vräkte det ner och det såg ut att rinna av bra :). Jag har dock inte testat att köra i regn.

Jag lade på medlet enligt instruktionerna. Inledande tvätt, poleringen med Ceriglass, torkat med CarPro Eraser och därefter tre lager med medlet.

Jag hoppas att det fungerar bra ;).