Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hej´s projekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 07 mar 2016 18:09

Idag sorterade jag lite bland mina bilvårdsprylar och satte upp dem i hyllor som blev över.
Mycket enklare att hitta nu än när det mesta trängdes i den lilla rullvagnen!
hylla01.jpg
hylla02.jpg
hylla03.jpg
Känns skönt att få allting prydligt uppställt! Långt ifrån så mycket grejer som vissa här har, men tillräckligt för att mina kollegor (är på jobbet, ett mindre företag) skall pika mig för mitt nörderi. :roll:
Väntar på paketet från senaste maratonet BBV höll, så blir det ytterligare mer grejer på hyllorna. :brumm

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Hej´s projekt

Inlägg av BTG » 07 mar 2016 19:12

Snyggt och prydligt[emoji106] .....Ser ut som att det är Hillerstorps trä möbler.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Perra83 » 07 mar 2016 19:57

Så där ska det se ut! Står allt i tvättstugan intill Nibe pannan?

Visst tusan är det Hillerstorp, har syskonmöbeln med bord och åtta stolar på altan :lol:

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 07 mar 2016 23:44

Tack för de glada kommentarerna! :)
Javisst kommer hyllan från Hillerstorps Trä! Tränade ögon ni har! :jeps Jobbar med fritidsmöbler, och den är utrensad och skulle slängas (furu är ju otrendigt just nu, och vi bytte hyllor i butiken) - men hittade en plats i teknikrummet där panna, elcentral etc står som passade perfekt för den/mina prylar. Hade två i butiken och den andra gav vi bort till en glad kund. :D

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Hej´s projekt

Inlägg av Manor » 08 mar 2016 20:52

Tjusigt fixat...när man får lite ordning så märker man hur j-kla mycket medel mm. man har köpt på sig på några år :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Hej´s projekt

Inlägg av henkek » 08 mar 2016 22:55

Fint me lite ordning o reda :) får när en annan orkar göra samma sak :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 23 mar 2016 17:26

Bytte till sommarhjulen häromdagen, men tog tag i rengöringen av vinterhjulen idag. Inget avancerat, men det är skönt när kem funkar som det är tänkt! :)

Tog såklart inga förebilder, men så här ser de ut efter BBV Iron xXx, Degreaser Wet, BBV Eco Power Wash, BBV Wheel Cleaner Extreme Gel och till sist svampning med Arti+.

Kör inte så mycket under vintern men såklart var det både tjärfläckar, flygrost och lite annat skit på dem, men inget som kemet inte bet på. :D
vinterfalger_01.jpg
vinterfalgar_02.jpg
Däcken har gått 2 säsonger, men jag kör inte så många mil på vintern. 1 dubb har lossnat på detta däcket och 2 på ett annat, så det får väl ses som godkänt (är Nokian Hakka 5)
vinterfalgar_03.jpg
Några småmärken har fälgarna, men de är trots allt 9 år gamla nu (gått under sommaren fram till för 2 år sedan).
vinterfalgar_04.jpg
De är så pass fina (vattnet pärlade sig fortfarande under tvätten!) så jag tänkte inte polera dem utan bara lägga ett lager till med PowerLock och lite White Dressing på däcken, så får de sova till nästa säsong. :jeps

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Perra83 » 23 mar 2016 18:13

Blev väldigt bra det där. Sen till hösten är det en fröjd att skifta däck. :jeps :jeps :jeps

remru218
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linköping

Re: Hej´s projekt

Inlägg av remru218 » 23 mar 2016 20:06

En fråga: när kör man iron xxx? Innan eller efter kallavfettning? Kan man också lägga arti green ovanpå den?


Skickat från min bil

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 23 mar 2016 21:16

remru218 skrev:En fråga: när kör man iron xxx? Innan eller efter kallavfettning? Kan man också lägga arti green ovanpå den?
Roligt att du frågar - för jag testade både och! Körde Iron xXx först av allt på två fälgar, och efter kall/alkalisk-avfettning på de andra två. Inga skillnader i funktion tycker jag, mer än att man såg mer lila rinningar då jag körde Iron X först, men det tog allting på alla fyra fälgarna.

Jag körde däremot inte alkalisk direkt efter Iron X, utan spolade av det först. Det luktar så surt och annorlunda än allt annat så körde det säkra före det osäkra med en avspolning. :jeps

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Perra83 » 23 mar 2016 21:36

Jag brukar alltid lägga kallavfettning före flygrostborttagare. Det kan ligga någon metallpartikel under tjäran som då kanske blir kvar.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 15 apr 2016 17:28

Vårstädade bilen invändigt (och utvändigt, men det har ju blivit några tvättar sen sommardäcken åkte på) häromdagen.
Behandlade läderklädseln och dammsög, gjorde rent dörrsidor och andra paneler samt putsade fönstren.

Lite bilder på vad jag hittade på:

Smörjde in med Saabs egna lädervård. Vet inte vem som tillverkar men det är en enstegsprodukt (men dammsög och gjorde rent med BBV interiörengöring innan ändå):
01_lader.jpg
Här torkar medlet in (man efterpolerar när det torkat med ny ren mfduk):
02_lader.jpg
Dammsög överallt. Skönt rent:
03_mattabak.jpg
Gjorde rent pedalerna (men tog inga andra medel än rengöringen - vill ju inte ha hala pedaler): :)
04_forarmatta.jpg
Lädret färdigfixat. Blev som nytt:
05_fixatlader.jpg
Lädret är i bra skick - fulast är sidostödet på förarsidan, lädret är liksom veckat där. Inte mycket man kan göra nåt åt gissar jag på? Någon med mer kunskap om läder än mig som vet? Syns på denna bilden om man tittar noga:
06_framstolar.jpg
En bild utvändigt - har klarat sig rätt bra i vinter. :D (fast inte kört så mycket heller iof)
07_helbil.jpg
Gjorde även rent tyget i mina vinter-mattor med BBV interiörrengöring och resten med Arti+. Behandlade gummit med White Dressing:
08_matta.jpg
Fortfarande bra skick efter två vintrar: :jeps
09_mattanara.jpg
Det var allt för denna gången, blir mycket på jobbet nu så får ta polering av bil och större fix i etapper eller till hösten.
Får passa på att önska trevlig helg!
/Björn

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Hej´s projekt

Inlägg av popp » 16 apr 2016 16:55

Mycket snyggt jobb du har gjort på bilen. :jeps

Ser nästan bättre ut än den lämnade fabriken.

Alltid kul att ha en ren o snygg inredning också. :D

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 16 apr 2016 21:55

Tack popp, kul att höra! :) Javisst, rent både in- och utvändigt är verkligen inte fel. :jeps

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 19 apr 2016 15:29

Vi har några släp på jobbet som lånas ut till kunder vid behov - och idag fick vi tillbaka ett som inte var lika fint som när det hämtades. Givetvis sa inte kunden något.

Jag jobbar efter devisen att hålla våra släp i så fint skick det går - hoppas att kunderna är räddare om dem ifall de är fina (svärtar däck, tvättar de ofta etc).

Ett svart märke, dragit emot något tydligen. Vet inte vad. Gick inte bort med nageln:
01.jpg
Inte jättevackert på en i övrigt vit och fin kåpa:
02.jpg
Även lite mindre märke ovanför det stora:
03.jpg
Gick på med lera - och efter mycket dragande fram och tillbaka såg det ut så här. Nästan helt borta:
04.jpg
En runda med min 3401, mediumrondell och Polish&Sealant - går bara att ana i viss vinkel:
05.jpg
"Borta" för blotta ögat iaf: :D
06.jpg
Hade jag inte haft mitt bilvårdsintresse hade jag aldrig fått bort märket med vanlig tvätt. Jag hade trott att det var "kört". Men som tur är har man lärt sig lite här inne. :nicka :jeps
/Björn

R_Bergsten
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 19 apr 2015 09:22

Re: Hej´s projekt

Inlägg av R_Bergsten » 19 apr 2016 18:10

De rädda du snyggt [THUMBS UP SIGN]

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 19 apr 2016 22:07

Det är bra med forum - snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 30 maj 2016 15:29

Händer inte så mycket på bilvårdsfronten för tillfället, mer än att bilen o mcn tvättas såklart (och körs med - fint väder = kul att köra mc :))

Kvällstur vid öresund, en lite mulen dag - men ändå varmt:
01_mcvatten.jpg
Nytvättat och fortfarande lagom blankt (polerade den i höstas) Förutom apelsinskalslacken på stötfångaren, titta där den möter bilen, vid fälgreflektionen = suddigt. Den är omlackad. Tråkigt. Går detta att fixa? Våtslipa? Vågar jag det själv? Har ju polerat strålkastare i plast med Pingens lilla maskin så det borde gå tycker man. :?
02_bilsida.jpg
Vill ju inte skämmas på jobbet, så det gäller att ha nytvättad bil:
03_bilsida.jpg
Så här års blir det snabbt massor av flugor i fronten, plus att jag körde i regn en gång (ofrivilligt såklart) så det blev till att tvätta denna igår. Går och småmyser och lägger på några lager Ultima PGP bara för att :D , när tid ges på jobbet:
04_mc.jpg
Får snart ta och beställa CarPro DLUX för listerna och Perl till däcken som många gillar, snart. Tycker BBVs varianter funkar men håller väldigt kort tid (Vista Pro och White Dressing). Längtar till hösten när det blir lugnare på jobbfronten så jag kan polera och fixa med bilen ordentligt igen - såhär års jobbar jag 6 eller 7 dagar i veckan.

AudiS6
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 28 maj 2011 16:08
Ort: Östersund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av AudiS6 » 30 maj 2016 22:31

Våtslipa är inga problem om det är omlackat, brukar generellt ligga mycket klarlack :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 30 maj 2016 23:31

Tack för input AudiS6! :jeps Får prova en dag då jag känner mig modig. :)

Skriv svar